En tråd om kaffe

Jeg har en integrert kaffemaskin fra Siemens som jeg er greit fornøyd med, men føler det kan bli bedre...

Noen med erfaringer med spesifikke bønner/typer til slike maskiner? Jeg føler kaffen blir for bitter uansett innstilling. Fin/grov kverninnstilling noe å si, ja? Beholderen for bønner er stor, heller dere i bare litt og litt i gangen? Mister vel litt aroma om det ligger over lang tid?

Noen som har innspill? Tips til optimalisering?

MCSA038738_TK76K572_def.webp


 
Fikk en Nespresso-maskin til jul i fjor som har gått varm gjennom året her men fikk plutselig tilsendt kaffebønner fra jobben i juni som sto på bordet i lang tid før jeg endelig fikk dratt ut fingern.

Gjorde litt research og skaffet til slutt en Hario V60 og håndkverner. Begynte ordentlig med det først for bare et par uker siden og syntes resultatet (og 'ritualet') gir bedre resultater enn Nespressoen. Ble dog lei av håndkverna etter 3 ganger så jeg reiv i en Baratza Encore som gjør en ypperlig jobb. Har som andre her funnet ut at bønnetypen, mengden bønner og kverningstørrelsen har en ganske stor betydning for sluttresultatet. Godt fornøyd så langt! Eneste som jeg kanskje mangler nå er en 'goose neck' koker. Får se på nyåret...
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Nespresso kan ikke måle seg med Hario V60 og gode bønner. Vinner 10 av 10 ganger. Bruker kvern fra Wilfa selv som gjør jobben.
 
Denne tråden har gjort meg mye mer happy enn jeg trodde en tråd om kaffe skulle gjøre!

Har noen tips om Facebook-grupper eller Insta-kontoer en bør joine / følge for lignende info og inspirasjon?

Kikket en del på tidligere nevnt Youtuber James Hoffman i går kveld - det var gode greier :)

-Tommy
 
Etter mange år med moccamaster har jeg nå bestemt meg for å uppe gamet litt. Kona vi ha en espressomaskin, og jeg tenker en pour-over er det som vil falle meg i smak. I kaffesjappene er det alltid plain svart kaffe for meg, og noe noe dobbel-trippel-soya-lett-greier på kona.
Har lest meg opp her og ser det er forskjellige meninger, og at V60 får positiv omtale.
Er V60 et godt og riktig valg for en nybegynner med ambisjon om å utvikle interessen?
Trenger tips til espressomaskin, budsjett ca 10K bør vel gi god nok kvalitet og utvalg?
 
V60 er lavterskel mtp egen innsats og utgifter, go for it. Vi er veldig happy med den. Har moccamaster, aeropress og v60. Bruker sistnevnte 99 av 100 ganger vil jeg estimere :)

Viktig å kjøpe gode bønner i tillegg, ikke bare random stash fra Kiwi. Om du bor i Oslo har Tim Wendelbo 1kg poser med andre sortering av bønner til 249kr som er topp value for money. Se gjerne en video av hvordan du skal bruke V60 også, så er du i boks :=)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sean Angus
V60 er lavterskel mtp egen innsats og utgifter, go for it. Vi er veldig happy med den. Har moccamaster, aeropress og v60. Bruker sistnevnte 99 av 100 ganger vil jeg estimere :)

Viktig å kjøpe gode bønner i tillegg, ikke bare random stash fra Kiwi. Om du bor i Oslo har Tim Wendelbo 1kg poser med andre sortering av bønner til 249kr som er topp value for money. Se gjerne en video av hvordan du skal bruke V60 også, så er du i boks :=)
Sweet, takk for gode råd!
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Kalita Wave har blitt den nye hverdagsfavoritten her i huset også. Enkel og veldig god. :)

Jeg bruker for det meste versjonen i keramikk med filterstørrelse 185, men de små drypperne i størrelse 155 er kjempebra når man bare skal brygge én kopp til seg selv. 200-250ml fersk kaffe brygget rett i koppen. Lettere blir det ikke!



Dette her er vel heller "Omega-kategorien" av kaffeverdenen, og godt innenfor entusiastnivået! Jeg skal snart kjøpe espressomaskin selv, og det står mellom Rancilio Silvia og Rocket Appartemento.

@Kohe321 Står i samme vurdering selv, hva endte du med og har du langtidserfaring med maskinen og kvern?
 
Liten update her fra eget kjøp, som ble et Hario-kit + litt ekstra.

Jeg endte med det følgende
  • Hario V60 kit der jeg tok med vekt og en ny kvern, vekt og hellekanne så total selvbryggerpakke da ble:
  • Hario Serveringskolbe
  • Hario V60 i porselen
  • Hario V60 papirfilter
  • Hario Hellekanne (jeg har quooker, så vannkoker var ikke aktuelt)
  • Wilfa aroma kvern
  • Tiamo vekt
  • (kaffebønner)
Total pris på dette endte på knappe 3000,- for meg, der hovedkostnaden ligger i kvern, hellekanne og vekten, altså ikke det som brukes i den faktiske bryggingen.

Etter å ha testet gjennom helgen må jeg si det var en investering verdt pengene! Jeg er interessert i kaffe, men har liten kunnskap om brygging og kjemien i det. Likevel opplever jeg det som ganske enkelt å å få laget god kaffe og samtidig kunne variere litt på "resepten" for å treffe min smak. Jeg googla meg litt opp på bryggingen før bruk, og har forsøkt å perfeksjonere alle prosessene og samtidig merke effekten av variasjonene.

Min smak foretrekker nok lystbrent kaffe fra Sør Amerika. Jeg startet med bønner fra Etiopia som ble litt for fruktige for min smak, og er nå over på Brasilianske espressobønner. Detter er også noe av det som gjør V60 så interessant å bruke, det er lett å bli en (halv?)god brygger og merke forskjellen på ulike bønner, og smake seg bedre frem.
Hvis det er noen kaffeinteresserte som fortsatt er i tenkeboksen på pour-over, så er min enkle konklusjon samme som jeg fikk fra @darkcho .
Stor takk, @darkcho , for enkelt og godt råd som bragte meg videre i kaffeverden!

V60 er lavterskel mtp egen innsats og utgifter, go for it. Vi er veldig happy med den. Har moccamaster, aeropress og v60. Bruker sistnevnte 99 av 100 ganger vil jeg estimere :)

Viktig å kjøpe gode bønner i tillegg, ikke bare random stash fra Kiwi. Om du bor i Oslo har Tim Wendelbo 1kg poser med andre sortering av bønner til 249kr som er topp value for money. Se gjerne en video av hvordan du skal bruke V60 også, så er du i boks :=)
 
Har brukt Aeropress og Chemex i en årrekke. Tenker å utvide med enten Hario V60 eller Kalita Wave. Hvilken bør jeg velge, og hvorfor?
 
Har brukt Aeropress og Chemex i en årrekke. Tenker å utvide med enten Hario V60 eller Kalita Wave. Hvilken bør jeg velge, og hvorfor?

Jeg har ingen personlig erfaring med Kalitaen, men har skjønt det som at den er enklere i bruk og har mindre "tweake"-muligheter. Dette er vel og bra for mange, men en del av gleden er jo å tweake og finne riktig metodikk, kverningsgrad etc. så jeg vil anbefale V60'n.

Synes også at det er mye mer informasjon, tips og tricks og brukererfaringer å finne på nettet om V60 enn det er om Kalitaen.

Men, med det sagt så har jeg jo lyst til å teste kalitaen selv:p
 
  • Liker
Reaksjoner: arvidrattlaas
Jeg har ingen personlig erfaring med Kalitaen, men har skjønt det som at den er enklere i bruk og har mindre "tweake"-muligheter. Dette er vel og bra for mange, men en del av gleden er jo å tweake og finne riktig metodikk, kverningsgrad etc. så jeg vil anbefale V60'n.

Synes også at det er mye mer informasjon, tips og tricks og brukererfaringer å finne på nettet om V60 enn det er om Kalitaen.

Men, med det sagt så har jeg jo lyst til å teste kalitaen selv:p

Jeg har Kalita, i tillegg til Aeropress og den gode, gamle Moccamasteren. Jeg valgt Kalita fordi jeg tenkte at det var den mest logiske utformingen av filteret for at kaffen skal bli jevnt ekstrahert. Jeg har ikke testet V60, men skal jeg tippe så er det ikke så stor forskjell mellom de. Enkel tilgang på filter til V60 er en fordel der, jeg har bestilt til Kalita på ebay.
 
  • Liker
Reaksjoner: arvidrattlaas
Disse ser ut til å være utsolgt for i år, men fin idé til neste år.

Adventskalender med ny kaffe hver dag. Fikk en slik i år, og den er helt prima. Kombiner med en øl-julekalender, så har man noe å glede seg til både morgen og kveld helt frem til jul. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Mortbecken
Disse ser ut til å være utsolgt for i år, men fin idé til neste år.

Adventskalender med ny kaffe hver dag. Fikk en slik i år, og den er helt prima. Kombiner med en øl-julekalender, så har man noe å glede seg til både morgen og kveld helt frem til jul. :)
Den hadde jo vært perfekt i år! Med evig hjemmekontor har jo kaffebudsjettet økt eksponensielt, så da kunne jo det fint vært kombinert med en kaffekalender. Neste desember satser jeg på null pandemi, "bortekontor" og juleølkalender;)
 
For en forskjell det er å gå fra Hario til Comandante. Langt jevnere kvern og mye høyere ‘throughput’.
Vil tro Comandante kverner 2-3x raskere enn Hario.
Merkelig at «alle» kaffebarer selger Hario-varianten.
Hva har dere god erfaring med?
4A3260C4-A475-4713-99F0-802BB57A1F95.jpeg
 
For en forskjell det er å gå fra Hario til Comandante. Langt jevnere kvern og mye høyere ‘throughput’.
Vil tro Comandante kverner 2-3x raskere enn Hario.
Merkelig at «alle» kaffebarer selger Hario-varianten.
Hva har dere god erfaring med?
Vis vedlegg 228759

Jeg har samme Hario-kvern og er ikke spesielt fornøyd med den. Ujevn kverning som du sier. Jeg bruker den vanlige Wilfa-kvernen hjemme og så bruker jeg Hario som turkvern.