En tråd om kaffe

Så har jeg havnet i denne fella / tråden også, takk til TS... :unsure:

Jeg har nå en Aeropress, en svart aroma kvern fra Wilfa har erstattet den gamle (som egentlig ikke var en kvern, og bare hadde kniver som hakket opp bønnene) og på posten ligger en Tiamo vekt (siden konas ikke hadde timer eller kunne måte i tidels gram) og venter på meg...
Nybrent kaffe fra Jacu er også blitt levert siste uke.

I helgen fulgte jeg med på VM i kokekaffe på Instagram! :LOL:

Det neste blir et "pour over set" fra enten Chemex eller Hario. Jeg har mest lyst på Chemex, for den ser finest/kulest ut. Og så tror jeg et tykkere filter passer min smak bra.
På Youtube er det flere som tar opp at Chemex noen ganger kan stoppe opp/ at vannet ikke renner igjennom fordi filteret tetter. Er det et vanlig problem?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Chemex og V60 er bestilt. På tide å få litt filterkaffe i drift igjen. (Kaffetrakteren ble stuet bort for lengst.)

Mange gode bønnetips i denne tråden, samt at det er tid for slipp av eksklusive blandinger.

Har en KitchenAid Espressomaskin i dag. I og for seg fornøyd med denne, men den er kresen og sær. For få god crema, så må det være de mørkeste av de mørkbrente bønnene. Gjerne litt mer kaffe enn nødvendig også. Steameren gir greit resultat, men ikke helt fløyel, som man gjerne vil ha. Å lage «skumkunst» er bare å glemme.

Hvilken espressomaskin burde man gå for og hvorfor? Her er det snakk om manuell maskin. Dette kan bli en spennende diskusjon.

God torsdag!
 
Om filteret går tett tror jeg har mye å gjøre med dårlig kaffekvern som ikke kverner jevnt og man får mye små partikler som samler seg som slam. Etter jeg oppgraderte til wilfa uniform merker jeg at kaffen renner ned jevnere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Om filteret går tett tror jeg har mye å gjøre med dårlig kaffekvern som ikke kverner jevnt og man får mye små partikler som samler seg som slam. Etter jeg oppgraderte til wilfa uniform merker jeg at kaffen renner ned jevnere.


Min Wilfa wscg-2 som har blitt en god del år gammel kverner ikke så jevnt som den gjorde før. Som du sier blir det små partikler som samler seg som slam, og store partikler man ikke får utnyttet.

Jeg ser at det er mulig å bytte ut kvernhodet på den, er det noen som har gjort det på sin?


coffeegrinder_nymalt_wscg-2_front_fp.jpg
 
Jeg har solgt på Finn og kjøpt ny, ny koster ikke mye og du får lett 3-400 for din brukte! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Flippin
Etter ti år med flere Wilfa WSCG 2 tenker jeg å oppgradere til Wilfa WSBS-100B
Tenker å høre om det er andre som har testet sistnevnte og eventuelt sammenlignet med andre kvern i samme prisområdet?
Burde jeg se på noen andre alternativer?

Takker på forskudd :)
 
Etter ti år med flere Wilfa WSCG 2 tenker jeg å oppgradere til Wilfa WSBS-100B
Tenker å høre om det er andre som har testet sistnevnte og eventuelt sammenlignet med andre kvern i samme prisområdet?
Burde jeg se på noen andre alternativer?

Takker på forskudd :)
262671600_1529879890706820_8383122868753612978_n.jpg

Jeg er meget fornøyd med kverna, men så er det også den første i den prisklassen jeg har brukt. Jevn og fin kverning og ingen tendenser til at kaffen blir statisk, som opplevelsen har vært med billigere modeller. (Antar at forskjellen mellom den du linket og Wendelbø-versjonen er vekten på toppen)
 
  • Liker
Reaksjoner: titan og Frikksjon
Etter ti år med flere Wilfa WSCG 2 tenker jeg å oppgradere til Wilfa WSBS-100B
Tenker å høre om det er andre som har testet sistnevnte og eventuelt sammenlignet med andre kvern i samme prisområdet?
Burde jeg se på noen andre alternativer?

Takker på forskudd :)

Ref. diskusjonen litt lenger opp så ble det aldri til at jeg byttet kvernhodet på min WSCG2, og godt er det, for motoren røk i helgen. Jeg har bestilt en Wilfa WSFB-100S som skal være lik som WSBS-100B bortsett fra app-muligheter, vekt i lokket og svart-fargen. Regner med at den kommer ila uken så kan gi en rapport hvis du er interessert.

Ser nå at jeg var litt heldig med prisen på min, det var nok et Black Friday-tilbud når jeg bestilte i helgen.
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Takk for svar gutta! Ser nå at jeg har mulighet for 20% avslag tor-lør på Power via DNB sin «supertilbud» og tenker å handle. Hvilken modell jeg skal gå for er jeg veldig usikker på. Så lenge begge de to kvern er like bortsett fra farge, integrert vekt og app mulighet slik du sier så tenker jeg å gå for den uten da jeg har vekt fra før av. Skal prøve å lese meg litt mer opp på modellene, og gjerne kom med en liten oppdatering hvis du får testet din nye kvern før helg @Flippin
 
  • Liker
Reaksjoner: Flippin
Takk for svar gutta! Ser nå at jeg har mulighet for 20% avslag tor-lør på Power via DNB sin «supertilbud» og tenker å handle. Hvilken modell jeg skal gå for er jeg veldig usikker på. Så lenge begge de to kvern er like bortsett fra farge, integrert vekt og app mulighet slik du sier så tenker jeg å gå for den uten da jeg har vekt fra før av. Skal prøve å lese meg litt mer opp på modellene, og gjerne kom med en liten oppdatering hvis du får testet din nye kvern før helg @Flippin

Jeg har den svarte med integrert vekt. Har vært veldig fornøyd med den og synes den var en god oppgradering fra den andre Wilfaen.
Dersom du allerede har en god bryggevekt, ser jeg ingen grunn til å betale ekstra for modellen med integrert vekt. Vekten er god nok, men app-løsningen gir egentlig ikke noe verdi så den ble bare brukt de første par ukene før jeg slettet den.

Det eneste som irriterer meg litt med kvernen er at den "henger" litt til tider. Det er ingen timer på den, så den kjenner selv etter om det er motstand i kvernen og kjører helt til den er tom, nå etter 1,5 år hender det rett som det er at den fortsetter å kverne i 15-20 sekunder selv om den er tom. Ingen deal breaker, man kan stoppe den manuelt, men jeg har jo blitt vant til at den styrer slikt selv:)
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Årets «fruktig julekaffe» (Yirgacheffe) fra Kaffa er en saftig kopp kaffe. Her svømmer du i bærsaft og frukt. Nesten skumnisse-vibber. Anbefales!
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Oppdatering, jeg gikk for tilsvarende jeg hadde.
Til min overraskelse så kverner denne mer jevnere, er stillere og betydelig kjappere enn de i stål utførelse som jeg hadde tidligere. Bytter kjøkken og er usikker på om jeg skal ha en integrert espresso maskin eller ikke, tenker fortsatt å handle inn WSBS-100B hvis jeg ikke går for kjøkken med integrert kaffe apparat.

Forøk nr to og kaffen smakte litt «gjørmete» tenker å gå opp et hakk i grovhet og tester videre. Ellers betydelig bedre kvern.
F748F1A5-C051-43FA-BB91-5A73E06339FB.jpeg
5A90B77A-F52E-4F72-A084-D4BC2BAC7981.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: bangiman
Oppdatering, jeg gikk for tilsvarende jeg hadde.
Til min overraskelse så kverner denne mer jevnere, er stillere og betydelig kjappere enn de i stål utførelse som jeg hadde tidligere. Bytter kjøkken og er usikker på om jeg skal ha en integrert espresso maskin eller ikke, tenker fortsatt å handle inn WSBS-100B hvis jeg ikke går for kjøkken med integrert kaffe apparat.

Forøk nr to og kaffen smakte litt «gjørmete» tenker å gå opp et hakk i grovhet og tester videre. Ellers betydelig bedre kvern. Vis vedlegg 272669Vis vedlegg 272670
Litt vanskelig med skala på slike bilder, men det der ser da alt for grovt kvernet ut for en V60?
 
Veldig usikker nå må jeg si, tenkte først grovere da det rant ganske dårlig i filtret. Jeg kommer til å prøve og feile mer Ila helgen når jeg er hjemme :)
 
Etter litt prøving og feiling hos Kaffebrenneriet har jeg funnet en kaffe der jeg liker veldig godt. Myk og god i smaken, med en syrlighet som ikke tar over for mye. Har kjøpt inn et par poser til :)

IMG_20220128_134317.jpg
 
Skrudd opp ny espressomaskin i går. Rørleggeren kommer etterhvert og monterer ny vanntilkobling på den.
En liten Rocket Cellini. Prøvd første ladning i går kveld og dette lover bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Moviken
Lite tips til «hverdagskaffe» er at Tim Wendelbo selger store poser på 1kg til 249kr. Dette er gode bønner men som ikke nådde helt opp, second grade eller noe slikt. Mye posevariasjon men stort sett ganske fin kaffe.
 
Lite tips til «hverdagskaffe» er at Tim Wendelbo selger store poser på 1kg til 249kr. Dette er gode bønner men som ikke nådde helt opp, second grade eller noe slikt. Mye posevariasjon men stort sett ganske fin kaffe.
De er helt topp, kjøpt iblant selv, og fungerer utmerket til hverdagskaffe.
 
Lite tips til «hverdagskaffe» er at Tim Wendelbo selger store poser på 1kg til 249kr. Dette er gode bønner men som ikke nådde helt opp, second grade eller noe slikt. Mye posevariasjon men stort sett ganske fin kaffe.


Er det disse som nå ligger til 349,- på nettsidene deres? Da syns jeg ikke det lenger er så godt kjøp.