En tråd om kaffe

Lysten på god kaffe hjemme og å kunne kvitte seg med kapsel-skvip ledet meg til en ny maskin hjemme. Når man researcher kunsten å lage god barista-kvalitet kaffe på egenhånd, så finner man ut at dette er et fag og en potensiell ny tidstyv som man kan nerde over.

Valgte den enkle veien, droppet en ny hobby og kjøpte en helautomatisk sak som blir lovpriset i reviews. Sage Oracle Touch. Hatt den noen måneder nå og jeg er mektig imponert. Med bare litt enkel basiskunnskap så tryller jeg frem kaffedrikker etter ønske fra familie og venner. Anbefaler denne! Litt pricey, men se det som en tidsbesparende kost :mrgreen:


Vis vedlegg 183035Vis vedlegg 183036

Interessert i Sage selv. Går det an å jobbe manuelt med den også?
 
Interessert i Sage selv. Går det an å jobbe manuelt med den også?
Til en viss grad. Du kan justere kvernegraden, tid den presser ut espresso og sånt. Det må jeg justere litt på hvis jeg bytter bønner til det blir perfekt. Så kan du justere temperaturen på melken ift steaming.
Men har forstått det sånn at for den sanne baristaen kommer den nok til kort hvis man vil ha kontroll på alle detaljer i prosessen.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Til en viss grad. Du kan justere kvernegraden, tid den presser ut espresso og sånt. Det må jeg justere litt på hvis jeg bytter bønner til det blir perfekt. Så kan du justere temperaturen på melken ift steaming.
Men har forstått det sånn at for den sanne baristaen kommer den nok til kort hvis man vil ha kontroll på alle detaljer i prosessen.

Takk for bra svar! Får se hva jeg ender opp med; om det blir nerden i meg eller logistikeren som avgjør...
 
  • Liker
Reaksjoner: hbf
Analog tømmerhytte på over 100 år setter sine enkle begrensninger. Håndkvernet kaffe på Hario sitt oppsett. Enkelt og fantastisk stemningssetter.
PSX_20200219_092100.jpg
 
Hario gjør susen. Besøkte kafeen deres i Tokyo, helt topp stemning å se på livet fly forbi med en nydelig kopp kaffe i hånden.
 
  • Liker
Reaksjoner: ksagen og Sjø
Analog tømmerhytte på over 100 år setter sine enkle begrensninger. Håndkvernet kaffe på Hario sitt oppsett. Enkelt og fantastisk stemningssetter.
Vis vedlegg 183119
Dette er et av mine favoritt oppsett også - brukes mange ganger daglig. Kjøpte hele settet i glass (kommer i glass og i plast - men glass gir best resultat synes jeg) hos kaffemesteren.no (produktlink: https://kaffemesteren.no/privat/hario-brygge-kit-brewing-kit ) - Godt tips er å helle noe varmt vann gjennom filteret før du tar oppi nykvernet kaffe. Da både varmer du utstyret og fjerner papirsmak fra filter (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sebra og Ompalompa
Da har jeg kommet halvveis igjennom posen med etiopisk "Gedeb" fra Tim Wendelboe. Her er noen kjappe tanker jeg vil skrible ned.

timwendelboe_gedeb_filter.png


Den er god, men så mye er vel egentlig bare å forvente av en kaffe fra TW. Dessverre når den ikke Hunkute opp til anklene en gang. Den minner meg faktisk ganske mye om den vanlige yirgacheffen fra "Coffee Of The World" som man får kjøpt i nærbutikken. For all del, dette er jo en helt grei hverdagskaffe som jeg ofte har i bakhånd, men det er litt skuffende at Gedeb ikke stikker seg mer ut hva gjelder kompleksitet og dybde. En morgen begynte jeg faktisk å lure på om jeg hadde kvernet fra rett pose, og tuslet inn på kjøkkenet igjen for å dobbeltsjekke.

Brenningen er som vanlig på den lette siden, og igjen kjenner man en kvalitet og renhet i smaken som gjør det tydelig at det er godt håndverk bak det hele. Men, dette er nok den kjedeligste kaffen jeg har smakt fra TW så langt, og etter min mening er den ikke verdt 163kr for en 250g-pose. Yirgacheffe fra nærbutikken gir 90% av smaken, og koster vel rundt en hundrelapp for et halvt kilo bønner.

Jeg håper virkelig at de får Hunkute inn på lager igjen så fort som mulig.
Takk for beskrivelse. Må jeg få testet ut
 
Kan anbefale youtuberen James Hoffman når det gjelder kaffe. Han ultranerdete og pedagogisk.

Når det Gjelder å blande vann og kaffebønner, for å unngå «statisk kaffe», er jeg redd dette vil føre til at kaffen lettere kleber seg til knivene i kvernen og gjør at man oftere må rense kvernen.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Noen som har vært borti at en type kaffebønner er vanskeligere å brygge med enn andre? Har prøvd ut en ny type nå, men får dårlig resultat. Tynn, og lite smak selv om kverningsgraden er den samme som jeg alltid bruker. Har prøvd å kverne enda finere, nesten helt opp til AeroPress men fortsatt samme «problem». Virker som at vannet ikke renner igjennom kaffen, tar dobbelt så lang tid og vannstanden synker veldig sakte, brygger med en V60 og har aldri hatt det problemet før.

Noen tIps til meg?
 
Noen som har vært borti at en type kaffebønner er vanskeligere å brygge med enn andre? Har prøvd ut en ny type nå, men får dårlig resultat. Tynn, og lite smak selv om kverningsgraden er den samme som jeg alltid bruker. Har prøvd å kverne enda finere, nesten helt opp til AeroPress men fortsatt samme «problem». Virker som at vannet ikke renner igjennom kaffen, tar dobbelt så lang tid og vannstanden synker veldig sakte, brygger med en V60 og har aldri hatt det problemet før.

Noen tIps til meg?

Forskjellige bønner -og brenningsgrad krever ulik malingsgrad ved kverning. Ved håndbrygging vil vannet som regel renne saktere gjennom lysbrent kaffe, sammenliknet mørkere brent kaffe. Brygger du vanligvis en mellom-mørk brent kaffe fra sentral/sør Amerika, og bruker samme malingsgrad på en lysbrent øst afrikansk kaffe, vil du se at gruten på sistnevnte likner søle - og tar lang tid å brygge.

Anbefaler å justere malingsgrad til ønsket resultat er oppnådd, ikke juster mengde vann/kaffe eller hastighet på hellingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Har hatt Wilfa WSP1 i 7 år, men pumpen tok kveld i forrige uke. 7 år er for kort levetid på en trakter, kjøpte Moccamaster som erstatter.

Aldri tenkt over at det legger seg igjen en del vann etter hvert kok, og har aldri sett det bli tømt ut.
Ikke før jeg fant denne klassikeren:
Oddvar M tømmer for hvert kok. Er det noen andre her som gjør det?

Testet veldig kjapt nå, og for at målestrekene på vannbeholderen skal stemme må overskuddvannet beholdes.
Fylte på 1000 gram med vann uten å tømme ut vannet i rørene: treffer rett på 1/1 liter.
Etter å ha tømt ut vannet måtte jeg fylle på 1080 gram for å treffe samme literstreken.

Sender også ut en beklagelse til de med varianter av OCD som har fått en ny ting å bekymre seg over.
 
Har hatt Wilfa WSP1 i 7 år, men pumpen tok kveld i forrige uke. 7 år er for kort levetid på en trakter, kjøpte Moccamaster som erstatter.

Aldri tenkt over at det legger seg igjen en del vann etter hvert kok, og har aldri sett det bli tømt ut.
Ikke før jeg fant denne klassikeren:
Oddvar M tømmer for hvert kok. Er det noen andre her som gjør det?

Testet veldig kjapt nå, og for at målestrekene på vannbeholderen skal stemme må overskuddvannet beholdes.
Fylte på 1000 gram med vann uten å tømme ut vannet i rørene: treffer rett på 1/1 liter.
Etter å ha tømt ut vannet måtte jeg fylle på 1080 gram for å treffe samme literstreken.

Sender også ut en beklagelse til de med varianter av OCD som har fått en ny ting å bekymre seg over.
Anbefales å kjøre gjennom et par dl vann (uten kaffe) før brygging dersom det er mer enn 2 dager siden den sist ble brukt. Gammelt vann smaker ikke godt, selv om det ikke er mange ml som blir igjen i systemet.
 
Dagens forsøk: Jeg har et kilo råkaffe fra markedet i Konso i Sør-Etiopia. Tradisjonelt skulle den vært brent over åpen ild og støtt i morter, og jeg har lurt på om jeg skulle prøve å brenne den i panne eller ovn. I kveld fikk jeg ideen å brenne den i den bortsatte popkornmaskinen, og det ser ut til å funke. Skal kvernes og smakes til frokost i morgen.
DSC_1004.JPG
DSC_1005.JPG
 
Redigert:
Dagens forsøk: Jeg har et kilo råkaffe fra markedet i Konso i Sør-Etiopia. Tradisjonelt skulle den vært brent over åpen ild og støtt i morter, og jeg har lurt på om jeg skulle prøve å brenne den i panne eller ovn. I kveld fikk jeg ideen å brenne den i den bortsatte popkornmaskinen, og det ser ut til å funke. Skal kvernes og smakes til frokost i morgen.
Vis vedlegg 214931Vis vedlegg 214930
Anbefaler deg å la kaffen hvile 3-5 dager i en tett pose/beholder med enveisventil (feks en kaffepose med ziplås) før du drikker den ☕
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Klarte bare vente to dager, men resultatet ble bra med aeropress, gir meg litt blåbærassosiasjoner.
Vis vedlegg 215166


Konge!! :) Grunnen til at man skal la kaffe hvile etter brenning er at kaffen avgir en del karbondioksid, noe som setter litt bismak på kaffen om den nytes rett etter brenning. Hviletid vil avhengige av type kaffe, opprinnelse og brennegrad. Som regel er 3-7 dager optimalt for de fleste kaffe. Popkorn maskin funker bra å brenne på, og finnes uttallige videoer på Youtube med brenning av kaffe i popkorn maskin. Send meg en melding om du blir hekta og trenger med grønn kaffe :) God helg!
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho og chrbir
Hei! Håper det er ok å legge ut er slikt innlegg her. Tenkte dere som er medlem her er midt i blinken for dette. Jeg har et fag som heter Co-creation på studiet dette semesteret. Vi har en oppgave som går ut på å lage et nettsamfunn. Her skal vi sammen med medlemmene skape diskusjoner til valgt bedrift, og finne ut hvordan den bedriften kan bli bedre og gi kundene en bedre opplevelse. Jeg og min gruppe setter kjempe stor pris på alle som blir med og deltar på diskusjoner. Søk på Co-Creation Espresso House på facebook så finner du oss :)