Her er et spørsmål til deg som ekspert @akorsvik - kaffefilter laget av utdatert men kokvasket dynetrekk, har det noe for seg? Fruen har ramla tungt utpå gjenbrukskjøret, og rasler med symaskinene..
Tja, det vil vel sikkert fungere. Finnes jo gjenbruksfiltere i stoff å få kjøpt... Jeg mener man må velge; miljø eller smak. Jeg mener at man får den beste kaffen av å bruke et papirfilter av høy kvalitet. Viktig å vaske filteret med varmt vann før brygging for å få skylt bort eventuell smak og støv fra filter. Brune papirfilter synes jeg smaker mer papir enn hvite, og lager en bi-smak på kaffen.Her er et spørsmål til deg som ekspert @akorsvik - kaffefilter laget av utdatert men kokvasket dynetrekk, har det noe for seg? Fruen har ramla tungt utpå gjenbrukskjøret, og rasler med symaskinene..
Hadde vært interessant om kaffe gjengen her inne ville svart på følgende:
- Ditt favoritt (kaffe) land (og region om du vet)?
- Foretrukken brenningsgrad (og gjerne hva du foretrekker å brygge den med)?
- Foretrukken prosessering (honey, natural, washed, pulped natural)?
- Hvordan variant av Arabica (eks. bourbon, heirloom, catuai, sl ... mv.)?
- Den beste koppen med kaffe du har brygget eller fått servert (produsent og type kaffe)?
1) Hadde Etiopia som favoritt, men i senere tid har det vist seg at kvalitet i hele prosessen trumfer område. Topp kaffebønner har vært fra Kenya, Etiopia, Honduras.
2) Lys (Bryggemetode: Aeropress til meg selv, Wilfa WSP til gjester).
3) Usikker - Ser to av favorittene er "natural"
4) Samme som over - Favoritter er "Heirloom"
5) Kopp sort kaffe fra Supreme Roastworks på en kald høstdag, etterfulgt av Tim Wendelboes espresso et par timer senere. Dette var i 2017, så husker ikke bønnedetaljene.
I sum er det nok det å treffe blink på behandling av den enkelte bønne viktigere enn å kun foretrekke en type behandling for alle. Skal prøve å ha spørsmålene dine i bakhodet for fremtidige kaffeslurker, kanskje det er en klar trend jeg ikke er klar over.