En tråd om kaffe

V60 er utrolig god når en får det til, men kan være litt vanskelig/irriterende i starten. Heldigvis er internett fylt av guider for å hjelpe en på vei mht. kaffe:vann-forhold, temperatur og tid. Som en start er det nok enklest å bare flytte justeringen på Wilfa-kvernen nærmere filter, om ikke rett på. Lykke til!
 
Det er dette som er ekstra kjekt med å kverne og brygge selv, nettopp at så mange faktorer er i ens egne hender. Man kan bli frustrert når noe skjærer seg, og det er en del av eksperimenteringen mestringsprosessen, men alt dette gir også den ekstra gode følelsen når man setter seg ned for å ta første slurk og kan glede seg over at man traff godt. :)

 
Har forsøkt litt frem og tilbake med kverningsgrad i de siste dagene, og jeg har nok brukt for fin kverning før. Bitterheten er redusert med over halvparten synes jeg selv, med litt grovere kverning av kaffen. Nå gjenstår det bare å finpusse teknikken litt mer så blir dette bra :)
 
@akorsvik Kan du anbefale Skerton-kverna frå nettbutikken til å kverne til aeropress?

Jeg synes Skerton-kverna er utrolig bra, jf. prisen. Mye kvern for pengene med andre ord. Jeg synes den fungerer veldig bra til alt som er grovere enn espressomalt kaffe (som jeg ikke synes den klarer godt nok). Så ja, den er ypperlig til Aeropress :) Ps. Vi har 1 stk kvern igjen til en veldig god pris, pga noen tape merker på ytteresken. :)
 
Jeg synes Skerton-kverna er utrolig bra, jf. prisen. Mye kvern for pengene med andre ord. Jeg synes den fungerer veldig bra til alt som er grovere enn espressomalt kaffe (som jeg ikke synes den klarer godt nok). Så ja, den er ypperlig til Aeropress :) Ps. Vi har 1 stk kvern igjen til en veldig god pris, pga noen tape merker på ytteresken. :)
Ja, det var det eg såg. Takk for svar! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Tips til deg som er tom for kaffe, eller som vurderer innkjøp av Hario utstyr:

25% rabatt på HELE* nettbutikken til 14 feb. 23:59.

Rabattkode: val2018

Husk at du slipper frakt dersom du kan hente her. Dette krysser du av ved utsjekk.

www.mukasa.no

*Gjelder ikke kaffe abn. og frakt. .
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Hei. Jeg sverger til Aeropress når jeg skal lage 1-2 kopper og bruker en stor Chemex ellers. Vurderer å supplere med en V60. Spørsmål: Hva skiller V60 fra Chemex når det gjelder muligheter og resultat? Er V60-filtrene like tykke som Chemex-filtrene?

Tråden trenger bilder.
20170625_090347-01.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Søren.
Nå hadde jeg bestilt en del god kaffe hos "https://shop.arvidnordquist.no/". Jeg savnet "takk for bestilling - mailen" og logget meg på igjen for å se status på bestillingen. Der sto det at hele ordren var "Cancelled".

Kjipe greier!
I tillegg så har jeg ikke fått noe svar på henvendelsene til dem om hva som var årsaken til kanselleringen.

Er det noen her som kjenner til noe derfra?

8
 
Her er et spørsmål til deg som ekspert @akorsvik - kaffefilter laget av utdatert men kokvasket dynetrekk, har det noe for seg? Fruen har ramla tungt utpå gjenbrukskjøret, og rasler med symaskinene..

ROFL
Det vil sikkert virke. Da jeg jobbet i butikk solgte vi noen slike. De var laget i noe vinylstoff.
8- D
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Her er et spørsmål til deg som ekspert @akorsvik - kaffefilter laget av utdatert men kokvasket dynetrekk, har det noe for seg? Fruen har ramla tungt utpå gjenbrukskjøret, og rasler med symaskinene..
Tja, det vil vel sikkert fungere. Finnes jo gjenbruksfiltere i stoff å få kjøpt... Jeg mener man må velge; miljø eller smak. Jeg mener at man får den beste kaffen av å bruke et papirfilter av høy kvalitet. Viktig å vaske filteret med varmt vann før brygging for å få skylt bort eventuell smak og støv fra filter. Brune papirfilter synes jeg smaker mer papir enn hvite, og lager en bi-smak på kaffen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Gamle dynetrekk egnar seg best til mekanisk arbeide spør du meg. Så slepp ein å tenke så mykje på kva dynetrekket hadde fortalt om det kunne snakke.. :)

Her i gården går det i Aeropress. Meir enn god nok kaffe for ein sunnmørsk grobian, og i tillegg er det noko rituelt og tilfredsstillande med det. Litt som å trekke opp ei klokke. ;)

20180228_002314.jpg
 
Hadde vært interessant om kaffe gjengen her inne ville svart på følgende:

  • Ditt favoritt (kaffe) land (og region om du vet)?
  • Foretrukken brenningsgrad (og gjerne hva du foretrekker å brygge den med)?
  • Foretrukken prosessering (honey, natural, washed, pulped natural)?
  • Hvordan variant av Arabica (eks. bourbon, heirloom, catuai, sl ... mv.)?
  • Den beste koppen med kaffe du har brygget eller fått servert (produsent og type kaffe)?
 
Søndag er herlig, og det var dags å kverne noe Yirgacheffe opp i grove biter og helle over kaldt vann, for så og sette mugga til å trekke i 1 døgn. Sirup med litt vanilje laget i samme slengen, og isbiter in the making. Cold brew etter middag i morgen. :)

Må gjøre seg klar til vårsola i solveggen, si.

IMG_7786-1024x632.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher