En tråd om barbering

@JonasB har du testet Crabtree & Evelyn Nomad mot Truefitt & Hill ultimate kremen? Sistnevnte er min favoritt nå, men siden jeg er godt nede i boks nr 2 så hadde det jo vært gøy å prøve noe annet.

Jeg har ikke prøvd ultimate, men har en annen variant fra Truefitt & Hill som jeg er veldig fornøyd med. Men så er Nomad min favoritt, også mye pga lukten. Jeg kjøpte etterhvert både aftershave og parfyme i Nomad serien. Anbefaler deg å prøve den :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg har ikke prøvd ultimate, men har en annen variant fra Truefitt & Hill som jeg er veldig fornøyd med. Men så er Nomad min favoritt, også mye pga lukten. Jeg kjøpte etterhvert både aftershave og parfyme i Nomad serien. Anbefaler deg å prøve den :)

Jeg har også fra Nomad og er veldig fornøyd med både krem og aftershave :cool: lukter hærlig!
 
Har kun testet ultimate som after shave balm, den var suveren. Skal teste den som barberkrem. Jeg likte den bedre enn nomad rent "smøremessig".


@JonasB har du testet Crabtree & Evelyn Nomad mot Truefitt & Hill ultimate kremen? Sistnevnte er min favoritt nå, men siden jeg er godt nede i boks nr 2 så hadde det jo vært gøy å prøve noe annet.
 
Redigert av en moderator:
Takker for innspill :) Fra Truefitt & Hill har jeg testet Ultimate og 1805 krem, 1805 aftershave balm og ultimate preshave oil. Alt har vært utrolig produkter, så hvis noen lurer på å teste dette merket kan i hvertfall jeg anbefale det. Derfor er det litt vanskelig å bestemme seg for å prøve enda et nytt merke :p
 
Hm, hvilken skal jeg prøve ut neste uke?

IMG_3314_zpsa0f2a386.jpg
 
Første innlegget mitt på Tidssonen! Meldte meg inn da jeg så at jeg har mer enn klokketru til felles med mange her :)
Har ikke lest hele tråden, men tenkte jeg skulle dele litt tanker om temaet!

Jeg begynte å barbere meg med DE som 19-åring da jeg kom over en Parker R89. Fant fort ut at dette er noe helt annet enn nymotens høvler.
Gillette har blitt et monstrum av et firma, med veldig mye makt i markedet. Det er ikke dermed sagt at de er svarteper.

King Camp Gillette utviklet barberhøvelen på bakgrunn av at han så profitten i å produsere bruskorker - et enkelt produkt som ble erstattet for hver gang flasken ble tømt - og kom frem til barberbladet som et alternativ til barberkniven, som har en estimert levetid på 120 år med godt vedlikehold. Dette var rundt 1890, og barbershopene i Amerika sto sterkt i samfunnet. Barbering, frisering, venelating og lettere kirurgiske inngrep var blant tjenestene de tilbød. Første produksjonsår med gillette-høvelen solgte de "hele" 51 eksemplarer. Dette var i 1903.
Det som for alvor skjøt fart i produksjonen var etter det jeg har hørt drapet på en erkehertug i Europa i 1914. Etterhvert måtte amerikanerne over sjøen for å rydde opp, i sedvanlig stil. I Europa ventet en slagmark med nybrotsarbeid innenfor bruk av kjemiske våpen (gass) og alle soldater fra US. Army ble utstyrt med hver sin gassmaske. En gassmaske blir dog ikke tett om man ikke er glattbarbert, og da var barberhøvelen et langt billigere og mer effektivt alternativ enn barberkniven. Sånn sett reddet King Camp Gillette mange liv!

Kappløpet med antall blad og økende forbruk begynte i 1972 da Wilkinson introduserte den første tobladshøvelen. Du kan fortsatt finne desperate kampanjer for høvlene deres i noen ukeblad. Gillette er dog de som har kommet best ut av det. Muligens på bekostning av mannen i gata.

Etterhvert har jeg selv utviklet et leit syndrom, GAD - Gillette Acquisition Disorder -, og eier i skrivende stund tre DE-høvler fra Gillette. Praktisk å ha en hjemme hos foreldrene, en hos en kompis og en i toalettmappa! De er billige og lett tilgjengelige på mange bruktsjapper. Dette er ting det er laget millioner av, og prisen skal ikke være høy! Hold deg under 200-lappen om du skal kjøpe brukte barberhøvler. Min favoritt så langt er Gillette Slim Twist fra 60-tallet som gir en latterlig glatt barbering. Kjøpte den på ei bruktsjappe i Markveien for 150. Har også to Gillette Tech fra 30-40 som er utrolig robuste.

Etter et par år med DE-barbering hoppet jeg ut i kniveventyret. Har kjøpt knivene mine på en eksklusiv ekvipasjeforretning i en kjeller i Krausnickstrasse 12 i Berlin. Er noe helt annet å holde barberkniven før du kjøper den. Siden den gang har Dapper åpnet i Oslo, og tilbyr et vel så bra utvalg. Fantastisk butikk!
Om du får tak i en god kniv og ei ditto god skjerpestropp (kan fort koste opp mot tusenlappen, men verdt det!) har du i bunn og grunn det du trenger. En ordentlig barberkniv kan holdes skarp til uendelig tid om den stroppes ordentlig før hver barbering. Jeg pleier å bruke 15-20 drag på grov side og ditto på fin side. Kniven blir bedre og bedre om du bruker den ofte og de er laget for å brukes mye. Har hatt den samme kniven i ett år snart, og først etter et par måneder begynte den å bli ordentlig skarp, korrelert med ferdighetene mine i stropping. En slipestein er først nødvendig om du får en skade på eggen eller skal sette opp en kniv som har ligget lenge, og dette er det folk som er veldig gode på. Med den korningen det er snakk om er slike steiner dyre, så det er billigere og bedre å sende kniven vekk til noen som er gode på det.

De morgenene jeg er for trøtt til kniven eller jeg har drukket for mye kaffe, eller litt for mye alkohol før jeg skal ut hjemmefra, må DE-høvelen til pers. Og dette er teknikker som sitter når du først har lært de. Jeg kan enkelt barbere meg på fem minutter med ett drag med en DE-høvel.
Så for de som fortsatt er i villråde: kjøp deg for guds skyld en ordentlig barberhøvel og kom i gang!
 
Lenge hatt lyst til å starte med klassisk barbering. Fordi jeg er lat, og ikke orker å lese gjennom tråden, hva trenger man som nybegynner? Og hvor mange småkutt må jeg regne med i starten?
 
Lenge hatt lyst til å starte med klassisk barbering. Fordi jeg er lat, og ikke orker å lese gjennom tråden, hva trenger man som nybegynner? Og hvor mange småkutt må jeg regne med i starten?

Du kommer veldig langt ved å kjøpe deg en barberkost med grevlinghår og en barberkrem eller barbersåpe. Hvis du vil gå over til tradisjonell barberhøvel så ville jeg anbefalt en som er justerbar. Jeg er veldig fornøyd med Merkur Progress.

Av blader så foretrekker jeg Personna Medical Prep og Gillette Silver Blue. Hvis du skal kjøpe fra barbershop.no så kan jeg anbefale Feather.
 
Introsett til tradisjonell barbering

Ville startet her. Bra høvel! Ganske safe å barbere seg med også. Om du har store hender kjøper du grande-utgaven. Bor du i Oslo kan de prøves på Dapper på Løkka.
Med en gang du legger av deg å bruke den sideveis slutter du også stort sett å kutte deg. Etter 10+ barberinger sitter det i muskelhukommelsen. Fjeset ditt må også tilvenne seg.
Etterhvert kan du oppgradere kosten til en grevlingbust.
 
Jeg fikk et slikt sett til jul, og må si meg fornøyd. Min første klassiske shave var i romjula, og har fortsatt til gode å skjære meg. Barbering er mer behagelig, huden er mykere. Istedet for å være et bry, har barberingen nå blitt en kosestund:) Jeg har brukt litt tid på å finne riktig vinkel, men det kommer seg stadig.
 
For de som er ute etter litt hi-end produkter kan jeg forresten anbefale Geo F. Trumper. Trumper og Truefitt And Hill er to eldre og svært velrenommerte salonger i London. Selv bruker jeg Sandaltre til vanlig.Geo F. Trumper
 
Introsett til tradisjonell barbering

Ville startet her. Bra høvel! Ganske safe å barbere seg med også. Om du har store hender kjøper du grande-utgaven. Bor du i Oslo kan de prøves på Dapper på Løkka.
Med en gang du legger av deg å bruke den sideveis slutter du også stort sett å kutte deg. Etter 10+ barberinger sitter det i muskelhukommelsen. Fjeset ditt må også tilvenne seg.
Etterhvert kan du oppgradere kosten til en grevlingbust.

Second that. Har brukt den høvelen et par år og er kjempefornøyd. Jeg bruker den både i ansiktet og på hodet ;)

Anbefaler Prosaso barbersåpe. Den er veldig god, billig og varer lenge :)
 
Barber shop i Oslo?

Noen som vet om det finnes en god gammeldags barberer i Oslo området?
Det hadde vært morsomt å prøvd en profesjonell barbering/skjegg trimming en gang.
 
Så vidt jeg vet er det ikke noe alla Fevang i Oslo, men INCH i Ullevålsveien 47 og På Håret avd Vika barberer med kniv. Ikke testet noen av dem, men det er de jeg vet om i hvertfall
 
Noen som vet om det finnes en god gammeldags barberer i Oslo området?
Det hadde vært morsomt å prøvd en profesjonell barbering/skjegg trimming en gang.

@Gin Ikke sett det eksplisitt, men Dapper på Løkka fører stort sortiment av produkter (fra/sammen med Barbershop.no) og har to stoler. Vet de barberer for eks. i anledning Movember og annet.
 
Redigert av en moderator:
Kom litt godsaker i posten i dag, skal bli digg med en shave i kveld kjenner jeg :D Ingen tvil om at jeg er fornøyd med Crabtree & Evelyn iallefall ;)

20140131_171134_zpsa5c83d5b.jpg
 
Noen som vet om det finnes en god gammeldags barberer i Oslo området?
Det hadde vært morsomt å prøvd en profesjonell barbering/skjegg trimming en gang.

Skal du ha skikkelig knivbarbering så må du til Robert i Skien.
Det er mange som fusker i faget rundt omkring, men ingen er like lidenskapelig og "old school" som Robert.

Evt så har jeg en fantastisk barberkniv til salgs, så kan du starte litt selv. Blir litt blod til å starte med, men det er virkelig morro når man kommer igang.
 
Redigert:
Lørdag morgen tikket det inn en melding fra posten om at enda en pakke fra Barbershop hadde ankommet og under en lang handletur ble det plukket opp.
Da var det rett hjem for å teste de nyinnkjøpte godsakene.

Startet med en god, varm dusj og Portland General Store Face Bomb
Fortsatte med Truefitt & Hill Pre-shave oil
Ladet Merkur Futur med et nytt Feather blad
Kostet opp skum fra Portland General Store Whiskey Soap med Merkur kost og fordelte utover skjeggstubbene.
Avsluttet med Portland General Store Whiskey aftershave splash

og helt tilfeldig så spilte P3 Metallica med Whiskey in the jar på radio mens jeg barberte meg :D