En tråd om barbering

Bruker Mühle 89 (halvaggressiv), regner med å gå over til Mühle 41 når teknikken er god. Hvorfor jeg valgte Mühle? De ser bra ut!
Har relativ sensitiv hud, men dette er vesentlig bedre enn Gilette.

I motsetning til Lien har jeg sett litt blod, men ikke verre enn at det blir stoppet greit med Alum blokk.

Bruker Astra akkurat nå. Bestilte svært mange blad så du kan få både en pakke Derby og Astra fra meg.

Edit : forbannede autokorrektur!
 
Redigert:
Takk for tipset begge to og ikke minst takk for tilbudet TP og MaKi!

Bor i England så det blir vel å bestille noe fra en nettbutikk her :)
 
Jeg likte ikke R89, men elsker R41. Et eksempel på at det er så forskjellig fra person til person. Å anbefale en god høvel til en nybegynner er derfor veldig vanskeligt. Men EJ89, R89, Merkur 34C er alle gode høvler som ligger midt på skalaen hva angår aggressivitet.

En god adjustable er nok det beste fordi da finner du sweet spoten din på en og samme høvel. Merkur Futur/Vision er gode høvler, men pga stort og bulky hodet på høvelen så kan det være mer utfordrende å ta håra på overlippa/under nasen.
 
Har ikke noe problem med å få plass til Futur under nesa jeg heller og det er i hvertfall en knall høvel. Startet på 1 og har holdt med på ca 3,5 etter det. Blod vil du nok se uansett :p Skarpe gjenstander og morratryne er en dårlig kombo noen ganger :) Verste jeg har gjort er å snitte øreflippen. Utrolig hvilke mengder blod det er der :)

Hvis du ikke bor langt unna London, kan du jo ta en tur innom butikkene nevnt tidligere i tråden. Da kan du ta og føle på omtrent alle modellene nevnt her og se hva som passer deg.
 
ang. barberkniver, anbefaler jeg å sette seg inn i og kjøpe slipesteiner selv. Det er ganske upraktisk å sende bort kniven hver gang den trenger en touch up.
Selv har jeg 8 kniver. Thiers-issard Le Grelot, Dovo, Japansk Kamisori og div andre. Alle er shave ready fra egne steiner. Det krever litt innsats, men det er jo bare gøy.

Til daglig bruker jeg faktisk en Merkur høvel på grunn av tidspress om morgenen, og kniv i helgen når jeg har bedre tid.

Shavetter kan sikkert være en grei løsning, men det blir jo ikke ekte kniv da :)
 
Planen min er også å bruke kniv i helgene og til hyggelige dager.
Holder du til på østlandet? Isåfall kunne jeg tenkt meg et slipekurs:)
 
Selv har jeg 8 kniver. Thiers-issard Le Grelot, Dovo, Japansk Kamisori og div andre. Alle er shave ready fra egne steiner. Det krever litt innsats, men det er jo bare gøy.

Honer du en kamisori på samme måte som western type? Ser ut som det er et annet knivblad? Kulere kniver skal man lete lenge etter :cool:
 
Men för fan ... does it ever end.
Lest på sonen, sett på bukta, vunnet auksjon.

Denne visste jeg ikke at jeg hadde et behov for når jeg stod opp imorges:


:p;):rolleyes:
 
Måtte selvfølgelig ha barbersaker til bruk på reise også. Da er reisebarberhøvel, kost og diverse andre ting. Billigere enn giletteprodukter er det ikke, men gud så kjekt det er med skikkelig utstyr.
 
Nei, men har bestilt 6-7 av disse krukkene i forskjellige lukter. Kommer tilbake med feedback etter hvert :)