En tråd om barbering


Husqvarna_Tractor_Lawn_Mower.jpg
 
Etter å ha fulgt med på denne tråden endte jeg også opp på barbershop.no, og det var virkelig verdt det! Gilette sine mangebladshøvler har alltid lugget forferdelig, men med en Parker høvel og skikkelig barberskum var det slutt på både lugging og røde nupper etterpå. Nå er det bare røde blodflekker fra kutt :D

Servicen hos barbershop.no er forøvrig utrolig bra!

Noen bilder av utstyret jeg kjøpte:
http://www.flickr.com/photos/andreknu/sets/72157626729050571/detail/
 
Etter å ha fulgt med på denne tråden endte jeg også opp på barbershop.no, og det var virkelig verdt det! Gilette sine mangebladshøvler har alltid lugget forferdelig, men med en Parker høvel og skikkelig barberskum var det slutt på både lugging og røde nupper etterpå. Nå er det bare røde blodflekker fra kutt :D

Servicen hos barbershop.no er forøvrig utrolig bra!

Noen bilder av utstyret jeg kjøpte:
http://www.flickr.com/photos/andreknu/sets/72157626729050571/detail/

Good for you! Pass på vinkel og ikke trykk bladet hardt inn mot huden. La vekten av høvelen gjøre jobben.
 
Da har jeg også konvertert til DE høvel etter å ha lest bla. denne tråden .... samt utallige andre fora om barbering.

Nå etter 3 uker med en Merkur 38C høvel er det nesten utenkelig å gå tilbake til Gilettes høvler.

tigergutt

Btw. Trodde Omega var produsert i Sveits ....

shave20091015web.jpg
 
Jeg skal en tur til London senere i høst og kunne tenke meg et besøk hos en god barber. Noen som har tips?
Ønsker en tradisjonell barbering + hårklipp. Den bør ligge sentralt i shoppingdistriktet bond street, oxford street etc
 
Jeg fikk barbering hos Geo F Trumper i bursdagsgave, det var meget vellykket :D Klippet ikke håret der. De har en salong i Mayfair, ikke så langt fra Bond St (som jo tross alt er den viktigste gaten i London ;) ).
 
Jeg skal en tur til London senere i høst og kunne tenke meg et besøk hos en god barber. Noen som har tips?
Ønsker en tradisjonell barbering + hårklipp. Den bør ligge sentralt i shoppingdistriktet bond street, oxford street etc

Truefitt & Hill. Genialt sted der du garantert kommer til å legge igjen litt penger ;) Ligger i 71 St. James Street, rett ved Piccadilly.

http://www.truefittandhill.co.uk/
 
Etter at jeg hadde overveid å gå over til DE-høvel en stund endte jeg opp med å få bronsje-settet fra skjegg.no av min lillesøster i bursdagsgave, og jeg kommer nok aldri til å barbere meg med noe annet igjen. Selvsagt, det krever litt tilvenning i starten, men nå er jeg faktisk såpass dreven at jeg barberte meg etter en sen fest uten å få et eneste arr.

Det er bare noe spesielt ved å barbere seg på denne måten. Man får et annet forhold til barberingen og prosessen, og det blir noe meditativt over det hele. Det blir til en hyggegreie, å vispe opp godt skum, svøpe ansiktet i en varm klut og så ta korte, lette drag med høvelen - høvelen som for øvrig føles ut som om den skal vare i noen hundre år. Det er som jeg sier med analog fotografering: man bryr seg plutselig så mye mer.
 
Da har jeg gått til innkjøp av Merkur 23C, samt Derby-barberblader, og barbert meg for første gang. Rett og slett helt fantastisk! Har lenge vært forbannet på Gillette for at de tar så sykt mye penger for et drittprodukt, men jeg har ikke kjøpt en DE-høvel før nå. Har derimot brukt skikkelig barberkrem og grevlingbørste en stund.

Nå er jo barberingen en deilig hendelse om morgenen i stedet for noe dritt man prøver å kjappe seg med! Ser ikke meg selv barbere meg med Mach 3 eller lignende noen gang igjen! :)
 
Med øvelse kan man barbere seg på 10 minutter, jeg liker å ta meg bedre tid.


Faktisk å barberer jeg meg nå med såpe, kost og Gilette Mach3. Er fornøyd med det resultatet, selvom det av og til krever litt ekstra å få det gjevnt tett. Ble aldri helt fornøyd med følelsen av DE høvvel. Fikk røde områder og razorburns av den. Prøvde masse forskjellige blader, vet ikke om det var teknikken min eller den gamle slitte høvvelen som ikke holdt bladene skikkelig på plass.
 
Semmerrn.

Det er ganske stor forskjell paa forskjellige blader, saa du burde proeve flere typer for aa finne ''din'' type blader.
Billig er det ogsaa.
 
Jeg er imponert over alle perfeksjonistene her inne. Ikke bare har dere uvurderlig peiling på urverk, men også stålkontroll på pennemerker, skreddere, lommebøker, sko, skjorter og ikke minst barbering... :D

I forhold til mange av dere er jeg nok bare en uvøren slubbert, som bruker Gilette barberskum og Mach et-eller-annet høvel (som også dama låner til gudene vet hvilket formål), til min to-minutters barberingsseanse. Heldigvis blir det jevn og glatt barbering, uten nupper, sår eller ømhet. Lotion eller aftershave glemmer jeg minst 355 av årets dager. :D
 
Huden min likte ikke Mach 3, og Derby-bladene fungerer svært bra så langt. Tror jeg kommer til å kjøpe noen Feather-blader for en enda litt tettere barbering, de skal visst være helt sinnsykt skarpe. Noen her som har prøvd?
 
Jeg har prøvd de fleste blader og her er min subjektive mening om noen av de vanligste:

Derby: Billig, ikke blant de skarpeste, men bra glatthet. varer ikke lenge

Rød Personna:bra mellomting på alt. Anbefalt for nybegynner

Blå Personna (medical): Svært skarpe, holdbare

Feather: svært skarp (nesten så de biter på første barbering), varer lenge

Gilette gul/svart/grønn: skarp, varer lenge

Astra: som gilette

Bic: skarp og glatt, men varer bare 2-3 barberinger

Merkur: litt sløv, men glatt. må bytte etter 1 barbering
 
Huden min likte ikke Mach 3, og Derby-bladene fungerer svært bra så langt. Tror jeg kommer til å kjøpe noen Feather-blader for en enda litt tettere barbering, de skal visst være helt sinnsykt skarpe. Noen her som har prøvd?

Feather er fantastiske blad. Jeg får lett utslett etter barbering, men feather i kombinasjon med Merkur 34c gir en behagelig barbering uten problemer.

Jeg har vært sløv i det siste og brukt gilette DE blad, barberingen har vært et mareritt i forhold til Feather. ;)