En tråd om akevitt/aquavitt

3096AD9E-BC7F-44C5-BD7A-6653462A380E.jpeg

Linie i dag også og en veldig mørk juleøl fra Tromsø sentrum. Passet godt til fenalåret!

Noen synes at akevitt kan bli litt kraftig, og ikke like karvesmaken så godt. Så hvis man vil ha en akevitt som er god å nippe sammen med en øl, eller bare for seg, så vil jeg anbefale denne:

En annen som passer godt til samme formål er etter mitt syn Håvaldsen Triple Cask 5y. Denne er lagret på sherry-, madeira- og fransk eikefat, noe som ikke er så vanlig! Kan anbefales.

Håvaldsen Triple Cask 5 year

men hva er greia med det glasset!
fra gammelt av var et stettløst glass ment å holdes til det var drukket tomt, gjerne i én sup.

bildet viser et strøkent lite stettbeger fra 1700-tallet av dreid bjørk fra telemark (nome) med originalmaling i knalle farger - ser temmelig moderne ut - disse var tiltenkt brennevin, gjerne under bryllup. utrolig å overleve snart 300 år i festlig lag.

akevitt... en gang fikk jeg en flaske akevitt, eksperimentert fram og laget av selveste halvor heuch, en one-of-kind mesterverk ment for han selv. skulle ønske jeg aldri hadde smakt, for den bleknet alle andre, og jeg har ikke på 20 år giddet røre akevitt igjen. slik kan det gå...undre meg på hva som var i - magi?

3BBC1D5A-7345-47A3-BD1F-841967B55020.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Watcher og havarduf