En tråd om akevitt/aquavitt

men har aldri smakt stygg akke.
Da har du ikke smakt Hvalerakevitten. Den er vond, den!
2219502-1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Jeg fikk omsider dristet meg ut på en akevitt og tonic, og til tross for at grunnlaget for feil så avgjort var der - Løten Turakevitt (ikke helt min smak) - ingen isbiter - en skive rimelig tørr lime - åpnet flaske Schweppes Zero tonic fra kjøkkenbenken - ikke helt ren kaffekopp - ble det ganske god suksess, og en positiv overraskelse. Lakrisroten passet liksom bedre der enn i den rene akevitten, ihvertfall etter min smak.
Hvis jeg drikker akevitten neat, går det gjerne i Røstakevitt eller Villmarksakevitt, og ellers skal det gås gjennom en flaske Løten Linie og Gilde Juleakevitt hver jul.
 
Har smakt en del varianter opp igjennom årene uten å bli helt frelst, men med Arvesølvet var det klaff fra første dråpe - ikke for søt, ikke for mild, og ikke for mye rå alkoholsmak - smaker rett og slett bare akkurat det jeg vil ha fra en akevitt ;)

IMG_7236.jpeg
 
Bestilte denne nå, viktig å ikke gå tom :mrgreen:
 
  • Liker
  • Wow
Reaksjoner: Bjarnetv og politrew
Noen synes at akevitt kan bli litt kraftig, og ikke like karvesmaken så godt. Så hvis man vil ha en akevitt som er god å nippe sammen med en øl, eller bare for seg, så vil jeg anbefale denne:

En annen som passer godt til samme formål er etter mitt syn Håvaldsen Triple Cask 5y. Denne er lagret på sherry-, madeira- og fransk eikefat, noe som ikke er så vanlig! Kan anbefales.

Håvaldsen Triple Cask 5 year