En tråd om akevitt/aquavitt

emptybrainjacks

Støttemedlem
Medlem
13. feb. 2015
Innlegg
549
Sted
Lier
Jeg elsker akevitt og drikker det året rundt. Regner med det er flere som digger akke her inne? I nord der jeg kommer fra drikker vi hvertfall akke året rundt, men etter at jeg flyttet sørover virker det som det mest utbredte her på østlandet er at man drikker akevitt kun i julen og til julemat.

Håper vi kan dele erfaringer og tips om hva man bør sjekke ut her på denne tråden. Og selvfølgelig poste dagens akevitt!

Mitt første tips er en litt spesiell variant som kun selges på Nordpolet i Longyearbyen. Den er meget mild og har en utpreget karve sitrus-smak. Perfekt å servere gjester som ikke er for bevandret i akevittens verden. Bildet er fra brakken jeg og min kone bodde i da vi var i Longyearbyen for et par år siden.
E2F8CB87-CBC4-4FE4-807F-BB44228C0487.jpeg
 
Jeg er svært glad i akevitt, og har som regel en 4-5 ulike typer stående. Nå for tiden er blanke akevitter, gjerne taffel, favoritten. Har alltid vært svak for den gode, gamle «Rød Aalborg». Det er heller aldri feil med en god Fjellbekk, eller andre akevittbaserte drinker, i sola.
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Fjellbekk er en skikkelig klassiker. Men må ærlig si at jeg ikke har smakt noen andre akke-drinker. Er det noen andre man bør teste?
 
Absolutt. Finnes en veldig god bok ved navn «Pjolter» med mange forlag. Jeg er også veldig glad i en akevitt-Bramble. 4 cl akevitt, saften fra to båter sitron, 5-6 store bjørnbær. Moses sammen, blandes med isbiter eller knust is. Hygge.
 
Daiquiri, Manhattan, Sours. Alle disse går fint å lage med akevitt. Mojito er også en spennende variant. Jeg er også glad i dill, som en annen her, og en mojito med dill, akevitt og litt Sprite er veldig festlig. Scandinavian Coffee er en slager. Eller rett og slett akevitt og ingefærøl.
 
  • Elsker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Setter stor pris på en god akevitt - spesielt i julen, men også ellers på året. :)
Drikker den som regel bare "rein".

Har mange favoritter, men denne troner øverst:

Profiltex-produktfoto-storm.png
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Akevitt ja takk! Men så er jeg også tre kvart nordlending. Helst bar, da jeg synes brennevin skal smake brennevin, men en liten skvett vann kan dempe den sterke alkoholsmaken (hvis det er noe som heter det) og dermed fremheve de andre smakene, krydder osv. Slik blei jeg tilvendt whisky av min svigerfar i hine hårde.

En liten akevitt historie til slutt:
Jeg satt for noen år siden på Flesland med noen kolleger og venta på fly hjem fra jobb. Vi kosa vårs med Øl og Linjeakevitt, da ene kollegaen sier " Ahh vår-seiling med Tampa". Han mente å kunne smake forskjell på hvilket skip og hvilken årstid seilinga hadde gått. Vi hadde blitt servert ved bordet så han kunne ikke ha sett bakpå etiketten insisterte han. Jeg var borte i baren å kunne bekrefte at det stemte. Jeg lærte meg et artig party triks, det gjelder bare å være litt diskret når du leser bakpå etiketten så kan du ha det litt moro etterpå. Sant å si så kan man smake forskjell på de forskjellige seilingene, men det krever en del trening.;)

God akkers hælj alle sammen

 
Bestefar var skipsbygger - en stor og sterk mann, som hadde tilbrakt hele livet med grove verktøy i hånda. Mangt et skip hadde han klinka sammen for hånd. Lite formell skolegang, begynte å jobbe da han var 14, men trolig det mest kunnskapsrike mennesket jeg har møtt. Gleden var stor da kjente navn dukket opp på Linie-flaskene, og drammen fikk fortellinger om «båtene» som tilbehør. Trenger vel neppe si at dette også preger meg den dag i dag?
 
Jeg liker stort sett det meste av akke jeg også, men jeg smakte en svensk akke som var lagret på whiskey- eller sherryfat for noen år siden. Den smakte helt forjævlig. Husker ikke hva den het men skal prøve å komme på det.

@havarduf den Storm så spennende ut.