En independent klokkereise. Only dead fish go with the flow:)

Herlig at vi alle liker litt forskjellige detaljer. Ltd 5 og god pris høres bra ut. Er dette en sportsvariant (i motsetning til andre DB28?)?
Tror også det finnes en diver-versjon av DB28 som virker utrolig kul (som alle DB).
 
Del 8 ( Jakten på en min grail)
Som nevnt tidligere i reisen min har jeg blinket meg ut følgende merker/ urmakere som grail materiale:
Hajime Asaoke, Akrivia, Ludovic Ballouard, Vianney Halter, Urwerk og De Bethune.

Forsøkte først lenge å komme meg på en venteliste hos Hajime Asaoke men måtte gi opp til slutt.
Forsøkte deretter å komme meg på venteliste hos Akrivia og klarte å komme meg på venteliste, men med udefinert levering ( Mao skal godt gjøres å noen gang få en tildelt en)

Neste drømmeklokken på listen min Urwerk sin UR 100 i Gunmetal utgaven. Liten, anvendelig, elegant og råtøff samtidig. Jeg elsket personene bak merket og deres utradisjonelle klokker. Problemet var bare at denne modellen var utsolgt overalt. Forsøkte i flere måneder uten å lykkes og gav til slutt opp jakten.

Forsøkte så å kjøpe en brukt Vianney Halter Classic av en med-forumist her på tidssonen uten å klare å overbevise ham om at et salg til meg var en god ide.
Så fikk jeg gjennom en fantastisk hyggelig fyr på IG tips om at en sjelden De Bethune, Grand sport 28, California edition var til salgs. Han hadde akkurat kjøpt en og visste om en til som var tilgjengelig. ( Hans IG konto er @tick_tock3940. Han har en vannvittig samling av klokker og er verdens hyggeligste fyr. Følg ham om du ikke allerede gjør det.)
Etter mange samtaler og mye research bestemte jeg meg for å kjøpe denne men akkurat den dagen jeg skulle til å overføre pengene til selger fikk jeg en telefon fra min venn Pietro @thelimitededition.uk. Han hadde funnet meg en helt ny og ubrukt Urwerk UR 100 gunmetal hos en forhandler i Asia. What to do.......

Bilder av tilsvarende De Bethune klokke : tick_tock3940
Vis vedlegg 243308Vis vedlegg 243309

Milde moses!!! Du skulle gjort det eneste fornuftige og gått for begge!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Del 8 ( Jakten på Grail forts...)

Kort om Urwerk:
Urwerk ble etablert i 1997 og er anerkjent som en av forløperne til den nye bølgen kalt “Nouvelle Horlogerie”.
Forent av sin felles lidenskap for å måle og skildre tid, grunnla Felix Baumgartner ( urmaker) og Martin Frei ( sjefsdesigner) Urwerk i 1997 og presenterte sin første klokke med AHCI i Baselworld samme år.
"Urwerk" er et spill på det tyske ordet som betyr urverk. "Ur" er en gammel sumerisk by der befolkningen brukte solur til tidtaking, mens "werk" er tysk for skapelse. Selskapet er kjent for sine innovative avantgarde-design inspirert av romfart og produserer bare 150 klokker per år.

Wei Koh fra Revolution watch uttalte en gang at hvis du ikke eier en Urwerk, er det vanskelig å tenke på deg som en ekte klokkesamler. Litt vell ekstremt, men i det ligger det at urmakere i dag, i stor grad er inspirert av fortiden. Constant force, remontoir d’egalité, resonance, multi-axis tourbillon, twin oscillator etc er nesten alle komplikasjoner og estetikk som ble funnet i lommeurene fra 1700- og 1800-tallet mens Urwerk derimot har laget tidsfortellende 3 dimensjonale skulpturer som ser ut som fremmede romfartøy som lander på jorden.
Haute ( Nouvelle) horlogerie, avantgarde, sci-fi, annerledes, kult, flott og rått er noe som kjennetegner de.

Hvorfor kjøpte jeg Urwerk Ur 100 Gunmetal spacetime
Digger Urwerk og det som de har utrettet. Folkene og klokkene er fantastiske. Kanskje litt spesielle men "what`s not to like"?
Denne modellen er deres minste og kanskje mest anvendelige modell. En klokke som kan brukes til alt og som kunne passe mine spinkle handledd på 15 cm. Videre har den deres berømte satellitt konfigurasjon, med vandrende timer og minutter. Indikatoren for vandrende time sitter på en karusell som består av tre 'satellitter' med tre tall hver. Her har man altså alt av det beste og det som har gjort Urwerk kjent.
Det som skiller denne modellen fra de andre, er imidlertid at denne klokken også gir noen astronomiske indikasjoner. Når minuttviseren har fullført sin 60-minutters reise, dukker den opp igjen på en 20-minutters skala (ligger klokka 10) på 555 km - dette er avstanden man reiser på 20 minutter hvis du står på jordens ekvator. På motsatt side (klokken to) viser den reisen din gjennom rommet rundt solen, som er 35.740 km hvert 20. minutt. Klokken viser oss, på en måte, vår plass i denne galaksen. Se for deg å sitte fastspent i en stol på jorda mens du suser gjennom verdensrommet rundt sola, eller mens du spinner rundt i jorda sin egen akse. For meg magisk og fascinerende. Der tid og rom kolliderer. Ikke akkurat noe som en har bruk for i hverdagen men jeg er overrasket over hvor ofte jeg plutselig sitter og drømmer meg bort på dette. Hvor kult er ikke det??
Jeg hadde valget mellom alle modellene på kjøpstidspunktet men falt for denne grå/militærgrønne farven da jeg synes at den representerer Urwerk best. Denne farven er liksom typisk dem. Litt rå, litt sofistikert.
I tillegg elsker jeg jo klokker som viser tiden på utradisjonelt vis og estetikken traff meg rett i hjerteroten.
Edit: Tusen takk til @Edzilla for god veiledning og inspirasjon i prosessen med valget rundt grail. ( og ellers i reisen min)
Setter utrolig stor pris på at du tar deg tid til å dele lidenskapen og hjelpe oss nye i jungelen.

Hvorfor jeg elsker den ( oppsummert):
-Digger designet og Urwerk som "merke"
-Fantastisk passform og comfort. Sitter som støpt på armen min.
-Føler meg som en intergalaktisk superhelt hver gang jeg tar den på armen.
-Ingen som vet hva dette er og den tiltrekker ingen oppmerksomhet.
- De astronomiske «tulle funksjonene» brukes titt og ofte til å drømme seg bort.
- En utrolig "Grail" klokke som har blitt brukt mer eller mindre konstant siden jeg fikk den og den har nå gått fra grail status til min "daily" i samlestrategien min.
-Går veldig presis og jeg har ikke måttet stille tiden enda siden jeg fikk den.
-Bare digger den!


Spesifikasjoner:
Case: 41mm x 49.7mm x 14mm - titanium and stainless steel with a GunMetal PVD finish - sapphire crystal front and caseback - crown at 12 o'clock - water-resistant to 30m
Movement: UR 12.01 with automatic winding - 28,800vph – 48h power reserve – 39 jewels - orbital hours, minutes, distance travelled on Earth’s equator in 20 minutes, distance Earth travels around the sun in 20 minutes
Strap: technical fabric strap - pin buckle
Availability: limited edition of 25 pieces (sold out)
Price: ca. 630K inkl. mva




Bilder:
C134EFF1-CA0C-44D8-B736-5CCCF36412C2.jpeg
FA47F2D8-C67E-4AFF-B29A-ED06E04BE91F.jpeg
8D928BCE-E72D-408C-BE65-0762CDA6E466.jpeg
24403BBA-FF0F-4519-8BB9-E05AFABA6E83.jpeg
F5FDAAAD-E007-4DB9-8CA8-D80778FCB18C.jpeg
980F3A8C-3BB9-4207-B7B1-200D691F793A.jpeg
55CC53BD-E3E1-4911-BB4B-5A0B87E84215.jpeg
436424A0-1440-4800-A43F-32E85B8454A1.jpeg
AFBC87B2-A9EF-4166-9456-7926B04CD9B3.jpeg
6BB7EE21-DCAD-40BB-9BBF-D080437FBD89.jpeg
A73C482B-3332-4D41-BA01-7F600B427495.jpeg
 
Redigert:
Du store allverden!. Flott ur. Gratulerer. Tøff i gunmetal. Absolutt en sjeldenhet. Må man være astronaut for å lese tiden?
Tusen takk!
Nei, må ikke være astronaut for å lese av tiden ( veldig lett å lese) men jeg mistenker at den skanner deg for å se om man er astronaut «materiale» før den oppgir tiden. Den har ihvertfall funnet meg verdig:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Var det en "exclusive-or" mellom denne og DB, eller "inclusive-or"? Nydelig klokke selvsagt; har selv siklet på/etter Urwerk i flere år nå.
Også betryggende at komplikasjonen (som ventet!) viser seg å være meget nyttig og gir stor glede. Hvis klokken passer perfekt, viser riktig tid, osv., betyr det at klokkereisen har nådd sitt endelige mål? Hvis ikke, hva er neste (eller allerede oppnådde parallelle) mål?
Uansett, gratulerer med drømmeklokke og takk for fin beskrivelse!
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Var det en "exclusive-or" mellom denne og DB, eller "inclusive-or"? Nydelig klokke selvsagt; har selv siklet på/etter Urwerk i flere år nå.
Også betryggende at komplikasjonen (som ventet!) viser seg å være meget nyttig og gir stor glede. Hvis klokken passer perfekt, viser riktig tid, osv., betyr det at klokkereisen har nådd sitt endelige mål? Hvis ikke, hva er neste (eller allerede oppnådde parallelle) mål?
Uansett, gratulerer med drømmeklokke og takk for fin beskrivelse!

Det var enten Urwerk eller De Bethune, dessverre.
Nå når grailen brukes daglig har den tatt over posisjonen som min nye «daily» . Kurono Mori ble derfor solgt og jakten på ny grail har startet:) Viser vel bare galskapen i dette....
( Kommer til det senere i historien)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Oppsummering av samlingen så langt i klokkereisen min:
1. Dress klokke: Moser Blue lagoon
2. Morro klokke: Chaykin Dracula
3. Micro brand: Ønsker ny
4. "Daily": Kurono Tokyo Mori anniversary
5. Sportsklokke: Ønsker ny
6. Grail: Urwerk Ur 100 gunmetal

Så neste post vil jeg ta for meg min nye sportsklokke.
 
Nå når grailen brukes daglig har den tatt over posisjonen som min nye «daily» . Kurono Mori ble derfor solgt og jakten på ny grail har startet:) Viser vel bare galskapen i dette....
( Kommer til det senere i historien)
Dette er jo et av de viktigste symptomene på klokkegalskap - en grail er ikke lenger en grail når du har den på hånda/i boksen. Da må man automatisk jakte på neste grail ;)
 
Dette er jo et av de viktigste symptomene på klokkegalskap - en grail er ikke lenger en grail når du har den på hånda/i boksen. Da må man automatisk jakte på neste grail ;)
Så nydelig sagt! Ja, jeg håpte jo at med min strenge 6 klokker strategi skulle styre unna den... men så feil kan en ta....
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlendBA
Desverre riktig og i NOK. Dette er innstegsmodellen til Urwerk:)

Selv om denne er veldig billig er det kanskje den visuelt fineste Urwerk'en. Ser veldig harmonisk og grei ut.
Og hvis komplikasjonene i tillegg gleder bæreren så er det fantastisk. Hva slags komplikasjoner har de andre Urwerkene?
Oljeskifte-reminder? UR-1000 har vel endel? Og noen kommer vel med en atomklokke eller noe (??). Hvis jeg vinner stort
på lotto (lite sannsynlig, siden jeg ikke spiller lotto) så ville jeg nok også gå for UR-100.
Fine greier dette.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Leser gjennom tråden enda en gang og ser starten:

"Jeg har hele livet vært sykelig opptatt av reising, ekspedisjoner og eventyr. I tillegg har jeg vært så heldig i å kunne få jobbe innen dette feltet som en del av mitt yrke. For meg har hele livet handlet om "work for travel"."

Kombinert med "Only dead fish go with the flow:)", hva betyr dette? Kan dette eksemplifiseres (hvis det ikke er for off-topic), for
oss som også liker "indies"?
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet