En independent klokkereise. Only dead fish go with the flow:)

Takk for grundig svar. Botswana/Zambia på jobb høres kult ut. Prøver å kjøre "independents" her også når det gjelder både destinasjoner og bosteder. Veldig større mye opplevelser å bo "lokalt" (som "geishahus" (minshuku) og capsule/box hotels i Japan, homestay i favelean i Rio, eller bordeller i Caracas og Pare-Pare) enn i vanlige turisthoteller. Fått med meg endel kule destinasjoner, men skal ikke forsøple din tråd med detaljer. Neste mål er PNG; hadde t.o.m. flybillett til Rabaul i 2018, likevel gikk det ikke ... Det er grailen per idag. Fine bilder du har på instagram ... som bare øker reiselysten :(
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Takk for grundig svar. Botswana/Zambia på jobb høres kult ut. Prøver å kjøre "independents" her også når det gjelder både destinasjoner og bosteder. Veldig større mye opplevelser å bo "lokalt" (som "geishahus" (minshuku) og capsule/box hotels i Japan, homestay i favelean i Rio, eller bordeller i Caracas og Pare-Pare) enn i vanlige turisthoteller. Fått med meg endel kule destinasjoner, men skal ikke forsøple din tråd med detaljer. Neste mål er PNG; hadde t.o.m. flybillett til Rabaul i 2018, likevel gikk det ikke ... Det er grailen per idag. Fine bilder du har på instagram ... som bare øker reiselysten :(
Ekspedisjon i PNG har lenge vært drømmen min også. kuuult!
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Del 9. Sportsklokke

Denne kategorien slet jeg mye med....
Hvordan finne en independent sportsklokke som har "normale" proposjoner, vanntetthet over 100 m og som ikke koster hinsides(alt er relativt).
Hadde vel ærlig talt gitt opp og bestemt med for å bruke min Oris og heller putte pengene inn i ny grail. Var innom Linde Werdelin, Sarpaneva, De Bethune, Moser og Czapek.
Så ut av det blå fikk jeg en telefon fra Pietro om at han hadde fått tak i 1 stk av Czapek sin Abyss Antartique modell med en lekker blå håndlaget skive ( hver skive er unik) limitert til kun 10. Tror jeg har en svakhet for blå skiver for når jeg fikk se bildene ble jeg umiddelbart forelsket. Det var bare ett problem, et stort et..... Jeg hadde ikke penger.....Jeg hadde jo nettopp fått min grail (Urwerk på armen og jeg var helt blakk) Spurte Pietro om jeg kunne få betenkningstid på et par dager selv om han hadde mange som ville ha den, noe han var veldig snill til å gå med på.
Hva hvis jeg bare........ Hvordan skal jeg klare å finne disse pengene uten å selge en nyre, lever eller noen unger??
Noen som kjenner seg igjen???
En tvilsom men fantastisk plan ( i mitt hode) ble utarbeidet:
1.Jeg hører med Pietro om han godtar min Kurono Mori som depositum til en pris vi begge er ok med. ( normalt vil han ha 30% av prisen på forskudd)
2. Salg av min Oris Source of life
3. Jeg spør om sen levering 6 mnd frem i tid. ( dette var nok rundt sept/oktober 2020) slik at jeg får tid til å jobbe enda mer og spare opp mer penger
4. Resten ordner seg sikkert(?) (optimistiske briller på)

En kort melding til Pietro @thelimitededition og min Kurono Mori ble lagt inn som depositum og avtale om kjøp inngått med leveringstid når økonomien tillater det. For en service, for en fyr!
 
Redigert:
Litt av en service, sikkert for en veldig god og trivelig kunde :) Urwerk på armen og ingenting i lommeboken høres også ut som en riktig prioritering; jeg er bare litt redd for at jeg blir litt for inspirert av dine valg og prioriteringer :oops: Hvordan er Czapek Limited-10? Høres ganske hardcore ut at den ble prioritert over en De Bethune ... da må den være riktig bra. Forresten, tar denne Pietro også kroppsdeler som depositum?
 
I denne kuleste tråden har vi nok en cliff-hanger. Såvidt jeg skjønner mangler vi nå "microband" og "daily" :)
Gleder meg til resten ...
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Herlig ærlighet rundt problematikken med å være "blakk" og klokkeboksen full av verdifulle klokker man ikke ønsker å selge. Har vært der mange ganger selv og man finner som regel ut av en plan som gir veldig mening i mitt hode, men tror ikke vanlige folk hadde skjønt mye av resonnementet :mrgreen:
 
del 9. sportsklokke forts....

Kort om Czapek:
The Story – Czapek

Czapek er et ungt selskap (utga sin første klokke i 2015) og som har revitalisert navnet på en av de mest respekterte urmakerene i sin tid, Franscoise Czapek. Historisk har merket en sterk forbindelse til Patek Philipp, da den unge Czapek og Antaione de Patek dannet et eget selskap hvor de jobbet sammen fra 1839 til 1845 før de gikk hver til sitt.
De vant i 2016 GPHG prisen i kategorien "public vote" for deres debut. Siden da har det gått slag i slag og 2020 kom de ut med deres første sportsklokke i stål med "inhouse" urverk SXH05.
Selskapet ledes i dag av deres karismatiske CEO, Xavier de Roquemaurel.



Czapek Antartique Abyss

Klokken er limitert til kun 10 stk og alle ble utsolgt umiddelbart ved lansering. Den blå skiven er malt for hånd og lakkert i flere lag noe som gjør at hver skive er helt unik. Ved første øyekast er det den perfekte innrammede blå skiven, som skal se ut som havet i Antarktis, som slår deg. Men her er det så mye mer en bare en flott skive! Her synes jeg både kasse, lenke, skive og urverk er fantastisk!
Klokken er slank og stilig, og den minner meg litt om de klassiske klokkene fra 1970-tallet men nå med en moderne vri og rå skive.
Den oppleves veldig behagelig på armen og jeg synes den passer godt inn i kategorien, luksuriøs sporty-chic (?).
Kvalitetsfølelsen er virkelig god og den virker godt utført med en fantastisk finish og kvalitet. Vekten føles helt rett på armen og kassen er 40 mm og høyden er bare 10,6 mm. Stålet på kassen er børstet og gir en flott visuell effekt. Lenken er lekker, integrert og har polerte C ledd. Og så har du urverket.....det er jo bare magisk....( bildet under av urverket er ikke mitt men hentet fra internettet)

Jeg fikk med en ekstra reim i gummi og en i blå lær. Lenken har en quick relase patent som virker veldig bra.

Her mener jeg Czapek fortjener full score og den bør etter min mening være en reel utfordrer mot de etablerte high end sportsklokkene i stål som VC overseas, Patek etc... .

Hvorfor kjøpte jeg Czapek Antartique Abyss
- hva kan jeg si.... Har åpnenbart en stor svakhet for blå spesielle skiver...
-Falt pladask når jeg så bildene.
-Fantastisk gjennomført klokke som treffer innertier på både estetikk og horologi ( i mine øyne)
-Czapek er bare i startfasen og jeg har tro på at de vil nå langt.

Hvorfor jeg elsker den ( oppsummert):

Independent merke
Forelsket ved første blikk. I mine øyne sportsklokken som har alt og som fint kunne vært min "only watch". Passer like fint til dress som det mer sporty.
Fantastisk skive, kasse og lenke samt fullt innsyn på baksiden til urverket.
Vantetthet 120 m
Hver skiver er unik og modellen limitert til kun 10.
Fantastisk finish
Fornuftig pris
Perfekt størrelse

Spesifikasjoner:
60-hours power reserve, self-winding
Haute Horlogerie calibre SXH5
40.5 mm stainless steel case,
water resistant at up to 120 m (12 ATM)
Integrated metal bracelet and additionl rubber strap
Price: ca 240K NOK inkl. mva
2B4DEDE8-27CB-4665-9FF2-6592DF1AED4D.jpeg
CCA577EA-E98F-408D-BEB1-299AEF7B1623.jpeg
B41778B5-6889-44F6-B84C-2D96285B945B.jpeg
65BA275E-6D73-4E68-9652-E9075D30E5FF.jpeg
956361DF-F1DE-4A2F-B2BA-00BB82155B34.jpeg
DC6C5F31-E875-4551-8F5E-47D178DC86A2.jpeg
3A0FE390-5E55-472F-9C54-86BCC7487714.jpeg
F5D16D54-222B-46A7-ABB6-152AC6D4D3F7.jpeg
5A859D16-01B6-4DED-B256-B63D154A708F.jpeg
 
Redigert:
Wow! Utrolig lekker!! Jeg noterer også at du skriver "som fint kunne vært min 'only watch' " Jeg tolker dette som (klassisk ønske-feiltolking) at det snart kommer en UR-110 i gun metal på billigsalg :D
Det imponerende er at denne faktisk sparte deg penger: det hadde vel vært enda dyrere å dra til Antarktis for å se det samme der som denne skiven viser. (Så lett var det å rasjonalisere kjøpet av denne :)

Er "Czapek Geneve" gravert inn i safirglasset? En lekker touch i så fall.
 
Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
del 9. sportsklokke forts....

Kort om Czapek:
The Story – Czapek

Czapek er et ungt selskap (utga sin første klokke i 2015) og som har revitalisert navnet på en av de mest respekterte urmakerene i sin tid, Franscoise Czapek. Historisk har merket en sterk forbindelse til Patek Philipp, da den unge Czapek og Antaione de Patek dannet et eget selskap hvor de jobbet sammen fra 1839 til 1845 før de gikk hver til sitt.
De vant i 2016 GPHG prisen i kategorien "public vote" for deres debut. Siden da har det gått slag i slag og 2020 kom de ut med deres første sportsklokke i stål med "inhouse" urverk SXH05.
Selskapet ledes i dag av deres karismatiske CEO, Xavier de Roquemaurel.



Czapek Antartique Abyss

Klokken er limitert til kun 10 stk og alle ble utsolgt umiddelbart ved lansering. Den blå skiven er malt for hånd og lakkert i flere lag noe som gjør at hver skive er helt unik. Ved første øyekast er det den perfekte innrammede blå skiven, som skal se ut som havet i Antarktis, som slår deg. Men her er det så mye mer en bare en flott skive! Her synes jeg både kasse, lenke, skive og urverk er fantastisk!
Klokken er slank og stilig, og den minner meg litt om de klassiske klokkene fra 1970-tallet men nå med en moderne vri og rå skive.
Den oppleves veldig behagelig på armen og jeg synes den passer godt inn i kategorien, luksuriøs sporty-chic (?).
Kvalitetsfølelsen er virkelig god og den virker godt utført med en fantastisk finish og kvalitet. Vekten føles helt rett på armen og kassen er 40 mm og høyden er bare 10,6 mm. Stålet på kassen er børstet og gir en flott visuell effekt. Lenken er lekker, integrert og har polerte C ledd. Og så har du urverket.....det er jo bare magisk....( bildet under av urverket er ikke mitt men hentet fra internettet)

Jeg fikk med en ekstra reim i gummi og en i blå lær. Lenken har en quick relase patent som virker veldig bra.

Her mener jeg Czapek fortjener full score og den bør etter min mening være en reel utfordrer mot de etablerte high end sportsklokkene i stål som VC overseas, Patek etc... .

Hvorfor kjøpte jeg Czapek Antartique Abyss
- hva kan jeg si.... Har åpnenbart en stor svakhet for blå spesielle skiver...
-Falt pladask når jeg så bildene.
-Fantastisk gjennomført klokke som treffer innertier på både estetikk og horologi ( i mine øyne)
-Czapek er bare i startfasen og jeg har tro på at de vil nå langt.

Hvorfor jeg elsker den ( oppsummert):

Independent merke
Forelsket ved første blikk. I mine øyne sportsklokken som har alt og som fint kunne vært min "only watch". Passer like fint til dress som det mer sporty.
Fantastisk skive, kasse og lenke samt fullt innsyn på baksiden til urverket.
Vantetthet 120 m
Hver skiver er unik og modellen limitert til kun 10.
Fantastisk finish
Fornuftig pris
Perfekt størrelse

Spesifikasjoner:
60-hours power reserve, self-winding
Haute Horlogerie calibre SXH5
40.5 mm stainless steel case,
water resistant at up to 120 m (12 ATM)
Integrated metal bracelet and additionl rubber strap
Price: ca 240K NOK inkl. mva
Vis vedlegg 247592Vis vedlegg 247593Vis vedlegg 247594Vis vedlegg 247595Vis vedlegg 247596Vis vedlegg 247597Vis vedlegg 247598Vis vedlegg 247599Vis vedlegg 247605

Me want a Czapek! Too bad my wallet can`t handle it ;)
 
Del 10 ( Vianney Halter og Louis Erard collab)
Da er tiden kommet til da jeg gikk på en liten smell og endte med å kjøpe en klokke utenfor strategien min....
Louis Erard og Vianey Halter som kom med et sammarbeid. Skiven og viserene typisk Vianney mens resten LE og til en brøkdel av prisen til en ekte VH. Så da falt jeg for fristelsen.....
Denne modellen skal under hammeren på dagens auksjon hos Phillips. Blir spennende å se hva den går for.
edit: gikk for x3 retail:)

Bilder:
9BDAB5CC-C2F1-42DA-9681-759AA2D072F3.jpeg
5451C31A-0985-4EF9-984C-3495036A5C43.jpeg
0F776AC4-F8B1-4C55-ADA2-1E32A6F5EC07.jpeg
147495CE-E724-4E9A-89D4-98D2B2A0F922.jpeg
C56345D4-DBE9-4924-BB46-255FC3AFCD62.jpeg
A1101780-2DC9-4DE0-A31F-36BA04A01446.jpeg
E7489D4D-A8CD-4C93-8BDF-DDD23C889703.jpeg
 
Redigert:
Wow! Utrolig lekker!! Jeg noterer også at du skriver "som fint kunne vært min 'only watch' " Jeg tolker dette som (klassisk ønske-feiltolking) at det snart kommer en UR-110 i gun metal på billigsalg :D
Det imponerende er at denne faktisk sparte deg penger: det hadde vel vært enda dyrere å dra til Antarktis for å se det samme der som denne skiven viser. (Så lett var det å rasjonalisere kjøpet av denne :)

Er "Czapek Geneve" gravert inn i safirglasset? En lekker touch i så fall.

ha, ha... liker hvordan du tenker!
Ja, czapek geneve er gravert inn i glasset noe som gjør at den kaster skygge på skiven. Synes også det er en lekker touch
 
  • Elsker
Reaksjoner: Hvalrossen og Matsmet
I denne kuleste tråden har vi nok en cliff-hanger. Såvidt jeg skjønner mangler vi nå "microband" og "daily" :)
Gleder meg til resten ...
Tusen hjertelig takk for hyggelige ord.
Ja, micro brand mangler men håper at den ankommer om ikke alt for lenge.
Når det gjelder daily.... så har min Urwerk fått den plassen i samlingen og ny grail er bestillt...
 
  • Elsker
Reaksjoner: Akselhetland
"Ny grail"? Trodde Urwerk og Czapek var grailene, men skjønner de kommer inn under "daily beater".
Blir enda mer spennende dette. En "grail" i en slik samling må jo være noe helt ekstraordinært.

Og microbrand blir også spennende. Vi venter ...

Tusen hjertelig takk for hyggelige ord.
Ja, micro brand mangler men håper at den ankommer om ikke alt for lenge.
Når det gjelder daily.... så har min Urwerk fått den plassen i samlingen og ny grail er bestillt...
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist