En independent klokkereise. Only dead fish go with the flow:)

Den detaljen med tennene som dag/natt-indikator, den er råfrekk! Når man i tillegg legger inn en liten sløyfe på reimen, da snakker man detaljnivå dyrket frem av lidenskap. Glimrende!
 
Veldig kult. Indies er tingen, ja. Ulempen er at det er mer pes å få dem på service. Men så mye mer spennende :) Hvordan er kvalitetsfølelsen på Dracula?
(Off-topic: hva er et kaninhull? Bor i byen ...)

Alice datt ned i et kaninhull og havnet i eventyrland. DOWN THAT RABBIT HOLE ▷ Norsk Oversettelse - Eksempler På Bruk Down That Rabbit Hole En Setning På Engelsk (tr-ex.me)

Jeg skjønner ikke helt veien fra von Doren og Mosers minimalisme til dracula klokka, men så er jeg sikkert en død fisk. :D
 
Veldig kult. Indies er tingen, ja. Ulempen er at det er mer pes å få dem på service. Men så mye mer spennende :) Hvordan er kvalitetsfølelsen på Dracula?
(Off-topic: hva er et kaninhull? Bor i byen ...)
Takk:) ja, service blir straks litt mer komplisert men ikke umulig.
Når det gjelder det horologiske kaninhullet er det en metafor, kunne like gjerne sagt det sorte hullet:) poenget er at det blir altoppslukende både med tid og penger. Jo mer man leser og setter seg inn i det jo dypere faller man. Og det er nye overraskelser hele tiden. Jeg har gått fra work to travel til work to buy new watch...
Tror metaforen opprinnelig stammer fra Alice i wonderland.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Alice datt ned i et kaninhull og havnet i eventyrland. DOWN THAT RABBIT HOLE ▷ Norsk Oversettelse - Eksempler På Bruk Down That Rabbit Hole En Setning På Engelsk (tr-ex.me)

Jeg skjønner ikke helt veien fra von Doren og Mosers minimalisme til dracula klokka, men så er jeg sikkert en død fisk. :D

ja, det forstår jeg:) ikke så lett å forklare. Men i mitt tilfelle var det dracula som i en tung tid gav meg et smil om munnen og som visste meg at en klokke er mer en bare en metal dings som viser tiden. Den skal også gi deg noe mer. Gi deg en emosjonell respons og få deg til å føle noe/ Snakke til deg, hvis det gir mening. Litt som kunst. Si noe om deg men ikke være show off. For meg så var dracula klokken det som fikk meg til å forstå dette. For meg så gir ikke mainstream meg denne følelsen. Men jeg skjønner jo at dette er sært og ikke for alle:)
Chaykin/ Dracula ble kjøpt på ren emosjonell respons og uten fornuft men med en klar samlestrategi.
Denne tenkte jeg å omtale i neste post. Håper at reisen min etter den posten gir litt mer mening.
 
Redigert:
Herlig. Det er vel det som er poenget? Vi finner en sak vi blir betatt av og glad av og som "snakker til oss" ... og
kjøper "uten fornuft". Men hva i all verden betyr fremmedordet "samlestrategi"?

Venter spent på neste post!


ja, det forstår jeg:) ikke så lett å forklare. Men i mitt tilfelle var det dracula som i en tung tid gav meg et smil om munnen og som visste meg at en klokke er mer en bare en metal dings som viser tiden. Den skal også gi deg noe mer. Gi deg en emosjonell respons og få deg til å føle noe/ Snakke til deg, hvis det gir mening. Litt som kunst. Si noe om deg men ikke være show off. For meg så var dracula klokken det som fikk meg til å forstå dette. For meg så gir ikke mainstream meg denne følelsen. Men jeg skjønner jo at dette er sært og ikke for alle:)
Chaykin/ Dracula ble kjøpt på ren emosjonell respons og uten fornuft men med en klar samlestrategi.
Denne tenkte jeg å omtale i neste post. Håper at reisen min etter den posten gir litt mer mening.
 
Del 6 ( samlestrategi)

Med en altoppslukende interresse for klokker og et ønske om å kjøpe absolutt alt jeg kommer over skjønner jeg raskt at dette ikke går. Så for å hjelpe meg i jungelen av klokker begynner jeg tanken på å opparbeide meg en klokkesamling. Det er independent verden som jeg synes er mest spennende og som gir meg det ekstra som jeg søker etter i klokker. For dere som har giddet å lese hele reisen frem til nå husker kanskje at jeg ikke har hatt noen klokke før min Panerai i voksen alder og at jeg brukte den som eneste klokke i svært mange år. Så man kan vel si at jeg i bunn og grunn er en one watch guy. Men det blir jo ikke en samling bare med en klokke så jeg bestemmer meg for at et viktig prinsipp skal være at klokken må brukes hyppig og at samlingen derfor skal være relativt liten. Kvalitet over kvantitet.
Videre vil jeg ha en klokke som jeg kan identifisere meg med om som passer min personlighet, interresser og stil, Som sier noe om meg.
I tillegg må den altså gi meg en emosjonell respons og snakke til meg og jeg vil kjøpe noe som jeg virkelig elsker uten å tenke på om hva andre synes eller hva evt verdi ved resalg er. Samlingen må være variert og gjerne vise tiden på alternative måter.
Til slutt må klokken være sjelden, i den forstand, at det ikke er mange som har den på armen.
Altså:
1. Independent urmaker eller brand
2. Kvalitet over kvantitet.
3. Match med med min personlighet og interresser
4. Gi meg en emosjonell respons
5. Følge egen smak og ikke tenke verdi ved evt. salg
6. Variert og gjerne vise tiden på alternativ måte.
7. Få som har samme klokke

Basert på overnevnte utarbeidet jeg en 6 klokke strategi med forskjellige kategorier:
1. Dress klokke
2. Morro klokke
3. Micro brand
4. "Daily"
5. Sportsklokke
6. Grail
 
Redigert:
Del 6. ( Plan for ny drømmesamling lages)
Ut i fra strategien min, ref. Forrige post, bestemmer jeg meg for å optimalisere samlingen og lager en plan for å utarbeide min drømme samling av independents.
Altså å kun beholde 2 av klokkene mine.
1. Dress klokke: Moser Blue lagoon
2. Morro klokke: Chaykin Dracula
3. Micro brand: Ønsker ny
4. "Daily": Ønsker ny
5. Sportsklokke: Ønsker ny
6. Grail: Ønsker ny
 
Redigert:
Del 7 ( jakten på ny hverdagsklokke/«daily»)
Hajime Asaoke er blandt mine topp 6 grail urmakere sammen med Akrivia, Ludovic Ballouard, Vianney Halter, Felix Baumgartner ( Urwerk) og Denis Flageollet( De Bethune) Problemet er at det er umulig å få kjøpt en klokke av ham. Til og med umulig å få satt seg opp på venteliste.
Så da jeg fikk vite at han hadde etablert et «billigmerke» med hans direkte involvering med hans DNA og i tillegg at klokkene så helt fantastiske ut var valget veldig enkelt.
Ved release for deres jubileums modell Kurono Mori satt jeg klar og fikk utrolig nok tak i en.
(Dessverre har Kurono nå blitt veldig populært og «hypet» slik at det er flaks om man nå klarer å sikre seg en annen modell ved utgivelse. De har siden sluppet Akane( rød skive) og Chronograf og flere kommer vel)

Litt om Mori jubileumsmoddelen:
Limitert til 288.
Pris ca 15.000 kr + mva
Nominert til GPHG 2020 i kategorien årets utfordrer.
Fantstisk grønn skive som skifter grønn farve avhengig av lyset og som skifter mellom å oppfattes som metallisk i farven og til helt matt. Forstår ikke helt hvordan det er mulig....Uansett en sinnsykt fin skive.
Urverk: premium-grade Miyota automatikk med
Power reserve på 40 t.
Størrelse: 37mm
Tykkelse: 7 mm
Vanntetthet: 30m
Stil: Art-deco vibes



 
Redigert:
767D02F5-2B58-4D03-93C4-4B0C4B3BC6D8.jpeg
3C0E3E96-400C-42FD-830A-20F5428FCB6E.jpeg
5896CAAE-0313-469B-88DD-FDEF26A01C14.jpeg
C0962FC9-4CD5-4629-95CC-BDF92C50685F.jpeg
300B8020-AD5A-4031-BEDF-E4AB8A44B978.jpeg
23FC3509-18C2-4B9B-9AAB-0BE8A953398A.jpeg
BB441BB3-9EDF-4FDC-960B-C56732F4B552.jpeg
774B1C4D-0B09-4227-9CF9-DF9DD696ADDD.jpeg
DA97733B-34F8-444D-A6F0-30E5975FB777.jpeg
 
Fin kurono og flotte bilder! Ble de nummerert?
Tusen takk! Nei, de ble ikke nummerert.
Skulle i utgangspunktet være limitert til 50 stk som ble utsolgt på ca 10 sek. Pga av en storm av klager ble det åpnet opp for bestilling igjen i en veldig kort periode slik at det totale antallet på denne modellen ble 288.
 
Del 7 ( jakten på ny hverdagsklokke/«daily»)
Hajime Asaoke er blandt mine topp 5 grail urmakere sammen med Ludovic Ballouard, Vianney Halter, Felix Baumgartner ( Urwerk) og Denis Flageollet( De Bethune)

Hyggelig å lese at DB er anerkjent også hos deg. Min DB22 er tilbake fra langt og sikkert hyggelig spa-opphold. Gleder meg vilt
å få satt remmene på plass og bruke den igjen.

Ved release for deres jubileums modell Kurono Mori satt jeg klar og fikk utrolig nok tak i en.
(Dessverre har Kurono nå blitt veldig populært og «hypet» slik at det er flaks om man nå klarer å sikre seg en annen modell ved utgivelse. De har siden sluppet Akane( rød skive) og Chronograf og flere kommer vel)

Ser ekstremt lekker ut. Gratulerer! Hvordan er størrelsen? Blir den ikke litt liten?
 
Hyggelig å lese at DB er anerkjent også hos deg. Min DB22 er tilbake fra langt og sikkert hyggelig spa-opphold. Gleder meg vilt
å få satt remmene på plass og bruke den igjen.



Ser ekstremt lekker ut. Gratulerer! Hvordan er størrelsen? Blir den ikke litt liten?
DB er definitivt på listen og
Skjønner godt at du har savner din.
Kurono passer mine tynne handledd perfekt men den kan fort bli for små for noen med kraftigere handledd.
 
Del 8 ( Jakten på en min grail)
Som nevnt tidligere i reisen min har jeg blinket meg ut følgende merker/ urmakere som grail materiale:
Hajime Asaoke, Akrivia, Ludovic Ballouard, Vianney Halter, Urwerk og De Bethune.

Forsøkte først lenge å komme meg på en venteliste hos Hajime Asaoke men måtte gi opp til slutt.
Forsøkte deretter å komme meg på venteliste hos Akrivia og klarte å komme meg på venteliste, men med udefinert levering ( Mao skal godt gjøres å noen gang få en tildelt.)

Neste drømmeklokken på listen min Urwerk sin UR 100 i Gunmetal utgaven. Liten, anvendelig, elegant og råtøff samtidig. Jeg elsket personene bak merket og deres utradisjonelle klokker. Problemet var bare at denne modellen var utsolgt overalt. Forsøkte i flere måneder uten å lykkes og gav til slutt opp jakten.

Forsøkte så å kjøpe en brukt Vianney Halter Classic av en med-forumist her på tidssonen uten å klare å overbevise ham om at et salg til meg var en god ide.
Så fikk jeg gjennom en fantastisk hyggelig fyr på IG tips om at en sjelden De Bethune, Grand sport 28, California edition var til salgs. Han hadde akkurat kjøpt en og visste om en til som var tilgjengelig. ( Hans IG konto er @tick_tock3940. Han har en vannvittig samling av klokker og er verdens hyggeligste fyr. Følg ham om du ikke allerede gjør det.)
Etter mange samtaler og mye research bestemte jeg meg for å kjøpe denne men akkurat den dagen jeg skulle til å overføre pengene til selger fikk jeg en telefon fra min venn Pietro @thelimitededition.uk. Han hadde funnet meg en helt ny og ubrukt Urwerk UR 100 gunmetal hos en forhandler i Asia. What to do.......

Bilder av tilsvarende De Bethune klokke : tick_tock3940
9270992C-542F-499A-B29F-95FCD54999CB.jpeg
54ADF2F5-934B-41FB-83CA-E634C12FB98A.jpeg
 
Redigert:
Tror jeg vet hva du gjorde. Jeg er DB-fanboy (og håpløst avstandsforelsket i Urwerk), men ville kanskje valgt en annen DB. Det som skurrer her er de to helt ulike viserne. Timeviseren er veldig lik den i min DB22, men minuttviseren er sær. Blir veldig asymmetrisk med to så forskjellige visere. DB har så mange ekstremt vakre modeller, inklusive masse herlige DB28-varianter.
 
Tror jeg vet hva du gjorde. Jeg er DB-fanboy (og håpløst avstandsforelsket i Urwerk), men ville kanskje valgt en annen DB. Det som skurrer her er de to helt ulike viserne. Timeviseren er veldig lik den i min DB22, men minuttviseren er sær. Blir veldig asymmetrisk med to så forskjellige visere. DB har så mange ekstremt vakre modeller, inklusive masse herlige DB28-varianter.

Det er nettopp viserene i blått som utgjør denne California limited edt. Mitt rasjonale var at jeg virkelig likte det estetiske ( og at klokken minnet meg litt om Vianney Halter sin classic), limtert til kun 5 stk, fikk en god pris og at jeg her kunne få både en grail og sportsklokke i en og samme.