En independent klokkereise. Only dead fish go with the flow:)

For et vakkert eventyr @Ronerling !
Jeg er sikker på at både du og din sønn vil huske denne dagen for resten av deres liv.
Gratulerer nok en gang,. BTW: Remmen var bare helt perfekt!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
For et vakkert eventyr @Ronerling !
Jeg er sikker på at både du og din sønn vil huske denne dagen for resten av deres liv.
Gratulerer nok en gang,. BTW: Remmen var bare helt perfekt!
Tusen hjertelig takk! Setter veldig pris på det. Jeg klarte jo ikke bestemme meg så derfor endte jeg opp med å lage 2 remmer. Laks i grå og alligator i oliven grønn. Er det laks du syntes var best?
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Tusen hjertelig takk! Setter veldig pris på det. Jeg klarte jo ikke bestemme meg så derfor endte jeg opp med å lage 2 remmer. Laks i grå og alligator i oliven grønn. Er det laks du syntes var best?

Elsker den grønne remmen. Men den tror jeg kler min Bleu bedre ;)
Så ja. Det er den grå laksen som er helt innertier på din LB.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
For en reise! Båndet til makeren er knyttet. Historien er just i gang med å skrives, også for neste generasjon. Dette må da være klokken man kan gjemme i endetarmen dersom man blir tatt som krigsfange i sørøst-Asia selv om størrelsen er voksen.
Nydelig at du tar din sønn med på dette og deler det med ham. Og at du deler raust av historien og entusiasmen også til oss andre. Tusen takk!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
C1ABF646-39AE-4493-A455-6BCB81F257B5.jpeg
 
Tusen takk for at du har tatt oss med på eventyrene, det har har helt klart løftet hverdagen for mange av oss! Og for en klokke du nå har skaffet deg, den er virkelig et stykke kunst!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Hei alle sammen.. vært stille fra meg en stund..

Har funnet mitt neste 2-3 års prosjekt og ville bare dele nyheten med dere. Her snakker vi håndlaget, litt røft, rått og steampunk møter klassisk. Ondrej Berkus er en ny, ung og lovende urmaker, som nok er ukjent for de aller fleste.
Ondrej er fra Tjekkia og omtales nå av flere og flere som en kommende stjerne. Ordrebøkene er dessverre fulle frem til 2026 og han tar ikke imot nye ordre så føler at jeg igjen traff perfekt med timingen.

Jeg fikk reservert min plass i køen for noen måneder siden men det er først nå vi har startet prosessen med å se på hva han skal lage til meg.
Her har valget falt på en piece unique striking hour tourbillion med reserveindikator.
Størrelse: 39mm og kun 9mm tykk.
Levering planlagt i andre halvdel 2023 eller begynnelsen av 2024
Jeg gleder meg til å dele reisen med dere.


 
Redigert:
Del 1 var å få plass i køen. Deretter gikk månedene uten at jeg hørte noe.

Del 2. Urverk og komplikasjoner

Så en kveld kom det en melding i whattsappen med et spm om hvilket urverk jeg ville ha. Han kan lage det meste og jeg stod fritt til å velge. Bare for å gi eksempler alt fra enkel tidsaanvisining til mer kompliserte funksjoner som chrono, remontoire, sonnerie til Tourbillon.
Alt fra modifisert ETA til egenprodusert.

Som nevt over i tidligere innlegg falt valget mitt på en egenprodusert tourbillion urverk etter flere dagers utveksling av ideer og hvor han viste meg forskjellige eksempler på hvordan han så for seg en tourbillion klokke.
Etter hvert ble det laget en skisse på klokken som jeg likte og som vi ble enige om en pris på.
Dette var altså kun en tourb uten andre komplikasjoner.
Her et eks. På hvordan tourb kunne se ut:
E62C87AB-A8A8-4111-A895-4DF827E3C705.png


Så lurte han på om det var andre komplikasjoner jeg kunne tenke meg og etter en del tankevirksomhet konkuderte jeg raskt med at en power reserve indikator er nyttig å ha.
Og hvis det er en ting jeg elsker med min Ludovic Ballouard klokke så er det klikkelyden som lages når timen skifter, men skulle ønske den var mye høyere da den er vanskelig å høre uten å legge øret helt til klokken. Da kom ideen om en striking hour funksjon og når jeg nevnte dette ble Ondrej i fyr og flamme og tente på ideen. Visstnok elsker han også lyden fra mekanikken og at hans favoritt komplikasjon er Sonnerie.

Jeg var på dette tidspunktet veldig usikker på denne komplikasjonen da det ville ta skiven fra å være mininalistisk, hvor tourben var i fokus, til nå å bli betydeligere mer rotete og maksimalistisk.
Selv om jeg selv var veldig usikker insisterte Ondrej på at dette kommer til å bli episk ( hans egne ord) Han så for seg PR indikatoren som lite synlig på toppen med en bunn hvor hele kompkikasjonen til striking hour blir synlig på skive-siden. Hvor både, coilen, sneglen og hammeren blir synlig.
36A7A64D-A5A4-4049-A7A0-BB3267D17B0F.png



Etter å ha konferert med flere erfarne samlere, deriblant med fantastiske @Edzilla bestemte jeg meg for å gå all in. Så da blir det full pakke..

927049A1-7FEB-4A96-8A71-BF83981AEACD.png
 
Redigert:
Det der blir episk! Brutalt, rått og veldig gøy og spennende å følge med på! Fantastisk hvordan du åpner sansene og flyter med i denne prosessen. Ikke lenge etter LB-prosessen.
Og jeg syns dette ser magisk ut på tegnebrettet! Spennende at du går totalt motsatt enn sist med LB ifht overflatemessig uttrykk. Men, beholder fokuset på rå komplikasjoner og horologi helt der oppe i eliteklassen. Dette øker også spenningen betraktelig for meg de neste åra :) . Gleder meg til drypp (og kanskje dykk) i det videre! Og takk som deler så raust og pasjonert!