Elbil, which to choose?

I det nye "Bil" som kom i posten i går, (jeg leser fortsatt dette analogt), var det en sammenlikning av Jaguaren og Teslaen. Jaguar kom klart ut som bilen som var hyggeligst å kjøre selv, mens Tesla var en bli som helst ville kjøre selv. Nå har jeg ikke fått prøvd noen av disse selv (bare en Model S), men ut fra omtale og pris så er det klart at det er den rimeligste som ville kledd meg best. (Og det er jo ikke å forakte).

8
(PS: Jaguaren var nærmere 200-laken rimeligere enn Teslaen)
 
  • Liker
Reaksjoner: Dado
I det nye "Bil" som kom i posten i går, (jeg leser fortsatt dette analogt), var det en sammenlikning av Jaguaren og Teslaen. Jaguar kom klart ut som bilen som var hyggeligst å kjøre selv, mens Tesla var en bli som helst ville kjøre selv. Nå har jeg ikke fått prøvd noen av disse selv (bare en Model S), men ut fra omtale og pris så er det klart at det er den rimeligste som ville kledd meg best. (Og det er jo ikke å forakte).

8
(PS: Jaguaren var nærmere 200-laken rimeligere enn Teslaen)

nnntjjaaa hvis du ser på den billigste versjonen uten ekstra utstyr så er det sikkert riktig. Men beveger du deg mot SE utgaven og tar med noe utstyr (som også er å finne i Tesla S 75d) så er de omtrent likt priset.

Når det gjelder kjøreopplevelsen og kvalitetsinntrykket så anbefaler jeg deg å prøve begge da dette er som mye annet individuelt. :)
 
Fikk endelig testet I-Pacen i dag og må si det var en fin opplevelse. Opplevde den som en sporty bil som var morsom på de smale svingete veiene jeg testet den på. Ikke noe å si på kreftene heller:) Kunne nok ha ønsket meg større bagasjeplass, men plassen innvendig var romslig. Gode seter foran, men er litt mer usikker på baksetene. Romslig benplass, men kanskje litt smalt og litt "flate"? Skal sies at jeg ikke brukte mye tid baki;)

Heiser man den tåler den nok litt ujevnt underlag også:)

20181020_130041.jpg
 
Fikk endelig testet I-Pacen i dag og må si det var en fin opplevelse. Opplevde den som en sporty bil som var morsom på de smale svingete veiene jeg testet den på. Ikke noe å si på kreftene heller:) Kunne nok ha ønsket meg større bagasjeplass, men plassen innvendig var romslig. Gode seter foran, men er litt mer usikker på baksetene. Romslig benplass, men kanskje litt smalt og litt "flate"? Skal sies at jeg ikke brukte mye tid baki;)

Heiser man den tåler den nok litt ujevnt underlag også:)

Vis vedlegg 117249

Hvordan oppleves den i forhold til TMX?
 
Hvordan oppleves den i forhold til TMX?

Jeg har faktisk ikke fått kjørt TMX enda, så det vet jeg ikke. Det ligger vel noen sammenligningstester ute på nettet og så vidt jeg kan se konkluderer de vel med at størrelsen til TMX gir den litt mindre inspirerende kjøreegenskaper. Men har man behov for den ekstra plassen vil jeg anta TMX stiller sterkt.

Noen som har kjørt begge som kan bidra litt her?
 
Jeg har faktisk ikke fått kjørt TMX enda, så det vet jeg ikke. Det ligger vel noen sammenligningstester ute på nettet og så vidt jeg kan se konkluderer de vel med at størrelsen til TMX gir den litt mindre inspirerende kjøreegenskaper. Men har man behov for den ekstra plassen vil jeg anta TMX stiller sterkt.

Noen som har kjørt begge som kan bidra litt her?

@FMS er vel i markedet for ny elbil. Har du fått teste de begge?
 
Fikk endelig testet I-Pacen i dag og må si det var en fin opplevelse. Opplevde den som en sporty bil som var morsom på de smale svingete veiene jeg testet den på. Ikke noe å si på kreftene heller:) Kunne nok ha ønsket meg større bagasjeplass, men plassen innvendig var romslig. Gode seter foran, men er litt mer usikker på baksetene. Romslig benplass, men kanskje litt smalt og litt "flate"? Skal sies at jeg ikke brukte mye tid baki;)

Heiser man den tåler den nok litt ujevnt underlag også:)

Vis vedlegg 117249

Tesla kommer med innebygget Atari-emulator. Bokstavelig talt game over for I-Pace :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Er «redd» Porsche Taycan stjeler Tesla-kjøpere.
Trist for meg som lever av bildeler på ettermarkedet...
 
Når Taycan kommer er Model S-en vår ca. fem år, så jeg står langt fremme på lista og gleder meg. Model S er en nydelig gadget og et topp transportmiddel, men faller igjennom som bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Når Taycan kommer er Model S-en vår ca. fem år, så jeg står langt fremme på lista og gleder meg. Model S er en nydelig gadget og et topp transportmiddel, men faller igjennom som bil.

En fem år gammel Model S er riktignok en dårligere bil enn en 2018 (for ikke snakke om 2020, når TayCan kommer) Model S... så litt urettferdig sammenligning. Bare setene er jo en katastrofe i de eldste bilene... ikke har de 4x4, Autopilot, 4G, interiøret er mye kjipere, etc etc.

Tror for øvrig at Porsche kommer til å levere et knallprodukt på mange områder, men vi får se om ladeinfrastrukturen er godt nok utbygd til at den blir et praktisk alternativ.
 
Jeg har 4x4, nye seter, og AP1. Problemet mitt med Teslaen går egentlig på alt det ikke-målbare. Den føles bare ikke som noe laget av noen som bryr seg om bil, på samme måte som noe fra Premium-Tyskland. Har som nevnt tidligere nevnt en i3 også, og den er i en helt annen klasse enn Teslaen interiørmessig.

Etter fem år med elbil som eneste bil er jeg egentlig ikke så innmari bekymra for ladeinfrastrukturen. Lader utenfor hjemmet kanskje fem ganger i året, og da gjerne bare litt. Hadde jeg hatt en 100kwh-bil i stedet for 85 som i dag hadde det blitt null ganger i året.
 
Skal kjøpe ny familiebil til sommeren og har mer eller mindre bestemt meg for elektrisk. Behovet begrenser utvalget drastisk:

- Må ha ok plass til 2+3 og normal mengde bagasje for en hyttetur (kjører X5 i dag og den er perfekt, men må nok være villig til å gå litt ned i størrelse)
- Må ha mulighet for skiboks (på taket - ikke jallaløsning på hengerfestet)
- Tilhengerfeste er ok å ha, men lever greit uten
- Rekkevidden bør helst klare Oslo-Trysil (ca.200 km) en kald vinterdag uten lading (men vi tåler en ladestopp i Elverum ved behov)
- MÅ ha levering innen august 2019

Så hva er fasiten? Etter lengre tids sondering på diverse nettsider, ser det ut som at Tesla Model S, Audi eTron og Jaguar I-Pace ligger i føringen. Model 3 tror jeg blir for liten og Model X fikser ikke skiboks. Tesla har et stort pluss med ladenettverk og hurtiglading. Frykter kø ved ladestasjonene og lang ladetid for Jaguar og Audi, men dette har jeg strengt tatt ikke peiling på. Kjøremønsteret er fryktelig mye småkjøring (fotball, ski, jobb) i hverdagen, mens langturene går som regel langs aksene Oslo-Trysil og Oslo-Tjøme, samt en årlig tur til vestlandet.

Model S virker som et sikkert valg og jeg har mye erfaring med bilen blant nær familie. Men er det noen her som kan bidra med vurderinger rundt de andre ovennevnte modellene ut fra behovet jeg har skissert? Særlig Jaguar er jeg veldig spent på om vil innfri kriteriene, da det er den jeg nok innerst inne har mest lyst på.
 
Var nettopp i samme situasjon med tilsvarende krav som deg @SantaMonica, og tok nylig et valg. I-Pace kom til kort pga størrelsen. Endte opp med å bestille e-tron, men levering er ikke før i desember. Skal fint være mulig å få en fast track-modell lenge før det.

Har fortsatt døren på gløtt for EQC, vil gjerne prøve den også.
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Var nettopp i samme situasjon med tilsvarende krav som deg @SantaMonica, og tok nylig et valg. I-Pace kom til kort pga størrelsen. Endte opp med å bestille e-tron, men levering er ikke før i desember. Skal fint være mulig å få en fast track-modell lenge før det.

Har fortsatt døren på gløtt for EQC, vil gjerne prøve den også.
Ja, frykter i-Pace kan bli litt snau i størrelsen. Skal dra til en forhandler i løpet av nærmeste fremtid og sjekke litt grundigere. Så langt har jeg kun basert meg på nettbaserte tester. EQC er spennende, men må nok ha en bil før den blir lansert (sent 2019?). E-tron er flott, men fast trackmodellen mangler (i typisk Audistil) noe «essensielt» utstyr, som el.setejustering osv. Litt usikker på om det går an å legge til dette på FT, iom at den er forhåndskonfigurert for rask levering.
 
  • Liker
Reaksjoner: lobster
Har Model S 75D. Funker egentlig veldig greit med 2 små barn i hvert sitt sete, det er plass til en person mellom barnesetene hvis man ikke er av typen XL. Rekkevidden er ca 330km når jeg lader til 80% og Tesla er gode på guess’o’meter (rekkeviddeberegning)

Fordeler
- Ladenettverk
- Godt med plass(barnevogn og bagasje til 4 pers med litt organisering er ikke noe problem)
- Autopilot
- Appen er veldig bra
- Sentrymode som passer på bilen
- Bilen går bra, selv om den er stappfull
- Luftfjæring og 4WD gjør at jeg aldri har hatt problemer på vinterføre. Løft bilen og kjør i vei.

Ulemper/det vi ikke liker:
- Dårlige vindusviskere og spylere
- Lys er ikke det beste, men er helt ok
- Når ikke helt opp på byggekvalitet i forhold til tysk, men har blitt mye bedre
- Infotainmentsystemet er tregt, men dette er oppgradert i 2018 med ny hardware jeg ikke har prøvd

Mange klager på mye problemer, lang ventetid på service osv. Tror dette gjelder hovedsakelig de første generasjonene. Vi har ikke hatt noen feil på vår, så kan ikke uttale meg om dette.

Kunne tenkt meg Audi, men foreløpig beholder vi tesla pga plass i bilen, ladenettverk og at vi har 0,5% rente :)
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Har Model S 75D. Funker egentlig veldig greit med 2 små barn i hvert sitt sete, det er plass til en person mellom barnesetene hvis man ikke er av typen XL. Rekkevidden er ca 330km når jeg lader til 80% og Tesla er gode på guess’o’meter (rekkeviddeberegning)

Fordeler
- Ladenettverk
- Godt med plass(barnevogn og bagasje til 4 pers med litt organisering er ikke noe problem)
- Autopilot
- Appen er veldig bra
- Sentrymode som passer på bilen
- Bilen går bra, selv om den er stappfull
- Luftfjæring og 4WD gjør at jeg aldri har hatt problemer på vinterføre. Løft bilen og kjør i vei.

Ulemper/det vi ikke liker:
- Dårlige vindusviskere og spylere
- Lys er ikke det beste, men er helt ok
- Når ikke helt opp på byggekvalitet i forhold til tysk, men har blitt mye bedre
- Infotainmentsystemet er tregt, men dette er oppgradert i 2018 med ny hardware jeg ikke har prøvd

Mange klager på mye problemer, lang ventetid på service osv. Tror dette gjelder hovedsakelig de første generasjonene. Vi har ikke hatt noen feil på vår, så kan ikke uttale meg om dette.

Kunne tenkt meg Audi, men foreløpig beholder vi tesla pga plass i bilen, ladenettverk og at vi har 0,5% rente :)
Takk for innspill! Model S er helt klart en god kandidat. Den har stort sett det meste som trengs og er vel ledende på plass mellom de tre bilene jeg vurderer. Ladenettverket er en kjempefordel. Prismessig ser jeg alle ligger i samme sjiktet (er vel kun MS 100D som er tilgjengelig i dag). Inspiserte e-tron og i-pace i går. Audi overrasket med god plass i baksetet. Satt meg inn sammen med to av ungene og opplevde den som romslig. Alle kandidatene er jevnt over tipp topp i forsetene, men bakseteplass betyr en del når tre kranglefanter skal fraktes hit og dit. Ergrer meg grønn at det skal være så lang leveringstid (...høres kjent ut fra andre TS-tråder!).
 
  • Liker
Reaksjoner: natu86
Det skal pushes en del 75D fra Teslas restlager nå, så det er kanskje muligheter for å få den spec'en man ønsker. Vet ikke hva slags rentebetingelser de opererer med for øyeblikket. Hvorvidt gratis superlading skal vektlegges kommer kanskje mest an på om man har tenkt seg på bilferie.

Vi har hatt en S 75D i et halvt års tid nå, og jeg må si meg enig i oppsummeringen til natu86. Bortsett fra en knirkelyd i interiøret som foreløpig ikke har blitt helt utbedret (mulig det stemmer at dette er forskjellen på tysk og Tesla) så er jeg godt fornøyd og generelt frelst som elbileier. Det skal også sies at jeg veldig raskt ble litt nerd og Elon fanboy, og således nok er mer ettergivende for småfeil enn det jeg vanligvis ville ha vært - min anbefaling kommer sånn sett med et forbehold. (Jeg har også byttet noen deler til støtdemperne foran, relatert til en feil som de jobber med permanent fiks på.)

Vi har hytte uten lademuligheter på vinteren, så da sper jeg på superladingen med litt lokal lading på Fortum. Foreløpig må jeg si jeg er veldig glad for å slippe å være avhengig av de laderne på langtur.

Ellers ryktes det at det kommer oppdatert X og S (ila høsten ??), men det spørs om det kommer til å finnes noen S til 700k pluss minus i det nye sortimentet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dado og SantaMonica
Skal kjøpe ny familiebil til sommeren og har mer eller mindre bestemt meg for elektrisk. Behovet begrenser utvalget drastisk:

- Må ha ok plass til 2+3 og normal mengde bagasje for en hyttetur (kjører X5 i dag og den er perfekt, men må nok være villig til å gå litt ned i størrelse)
- Må ha mulighet for skiboks (på taket - ikke jallaløsning på hengerfestet)
- Tilhengerfeste er ok å ha, men lever greit uten
- Rekkevidden bør helst klare Oslo-Trysil (ca.200 km) en kald vinterdag uten lading (men vi tåler en ladestopp i Elverum ved behov)
- MÅ ha levering innen august 2019

Så hva er fasiten? Etter lengre tids sondering på diverse nettsider, ser det ut som at Tesla Model S, Audi eTron og Jaguar I-Pace ligger i føringen. Model 3 tror jeg blir for liten og Model X fikser ikke skiboks. Tesla har et stort pluss med ladenettverk og hurtiglading. Frykter kø ved ladestasjonene og lang ladetid for Jaguar og Audi, men dette har jeg strengt tatt ikke peiling på. Kjøremønsteret er fryktelig mye småkjøring (fotball, ski, jobb) i hverdagen, mens langturene går som regel langs aksene Oslo-Trysil og Oslo-Tjøme, samt en årlig tur til vestlandet.

Model S virker som et sikkert valg og jeg har mye erfaring med bilen blant nær familie. Men er det noen her som kan bidra med vurderinger rundt de andre ovennevnte modellene ut fra behovet jeg har skissert? Særlig Jaguar er jeg veldig spent på om vil innfri kriteriene, da det er den jeg nok innerst inne har mest lyst på.
Fra X5 til Tesla...:eek:....:eek:....:eek:...:confused:...:(