Elbil, which to choose?

Kjørt ca. 3000 km med min på 3 uker... Foreløpig fungerer den bra minus en dørsensor som var defekt ved henting. Ble fikset naturligvis.

Ift. Model S er den mykere, bedre støyisolert enn min 2014 S, men bruker noe mer strøm (i rettferdighetens navn har jeg bare kjørt den i kaldt drittvær med 22 grader på klimaen).

En del morsomme gimmicks på den, spesielt om du velger Premium pakke. Da kan du lukke/åpne alle dørene automatisk/elektronisk.. også passasjerdøren foran. Førerdøren åpner seg automatisk når du kommer bort til bilen, og lukker seg når du trykker på bremsen.

Bio-weapon defense mode er strålende om noen fiser i bilen... ;)

Også har du easteregg a la "ModelXmas" da... Og veldig bra firehjulstrekk, og hev/senkbar luftfjæring... OG autopilot som fungerer superbra på motorvei når den ikke er snødd igjen, og ganske bra på andre veier (men ikke i krappe svinger eller der det ikke er midtmarkering).

Kim!
Ap2 på din?
 
Ap2 på din?

AP1, AP2 fungerer ikke veldig godt enda (noen få kunder har fått begrenset funksjonalitet, ca. 1000 vel). Den kommer helt sikkert til å bli en god del bedre enn AP1, men ikke før nærmere påske, og autonom kjøring (uavhengig av lovgivning) tror jeg ikke du ser mot slutten av året slik Elon opprinnelig mente.

AP1 fungerer egentlig veldig bra så lenge veimarkeringen er synlig, inkl. at det faktisk er midtmarkering (så de småveiene uten er ikke gode, da legger bilen seg midt i eller til og med til venstre av og til), og blir svingene for krappe gir den opp underveis. Rundkjøringer fungerer også veldig dårlig. Men å ligge med AP på E18/E6 er helt strålende.
 
  • Liker
Reaksjoner: RELOX
*bump*
Går svanger med tanken om elbil her med, hvis man ikke skal gå all in og dundre på med nytt hva er valgen mellom 130-170'
I utgangspunkt tenkt som bybil, men (forsvarlig) plass til to barn i bilsete/pute et must.
Kommer vel ikke utenom Leaf da? Ser også at tidlige Soul begynner å droppe ned mot de summene.
 
EL-biler er (fortsatt) urbane biler, selv om det er snakk om "10-kvadratmeter-Tesla". (Selv en Tesla er bare en mengde med batteri og de andre har litt mindre). EL-biler er ikke det greieste å kjøre mellom Oslo og Stavanger... Ikke mitt valg i alle fall!

EL-biler sliter fortsatt med design og ser derfor (vanligvis) litt kjipe ut. Leaf er ikke pen, en er i alle fall en EL-bil som er designet fra bunden som en EL-bil. Golf er penere i design. Jeg ville valgt noe som var litt penere. Golf har også VW-kvaliteten (med unntak av dieselproblematikken! OY, nei den slipper du på en EL-bil). Dette er en fordel. Golfen er heller ikke så stor. Trenger du noe mindre så er eUP et greit valg. Kjørelengden påvirkes derfor av kvadratmeter...

(Der, @adamskater, fikk du mitt innlegg 3300?)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Endte opp med en I3/94ah - "fully charged", kjekk liten bil for bybruk.
Hentet den ut for litt over en uke siden - og den har stort sett vært på verksted siden:mad:
Lånebilen er en "vanlig-kjip" I3 og er helt jævlig sammenlignet med min egen full spekka versjon.
Ja-ja, det blir vel bra etter hvert. o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
EL-biler er (fortsatt) urbane biler, selv om det er snakk om "10-kvadratmeter-Tesla". (Selv en Tesla er bare en mengde med batteri og de andre har litt mindre). EL-biler er ikke det greieste å kjøre mellom Oslo og Stavanger... Ikke mitt valg i alle fall!

EL-biler sliter fortsatt med design og ser derfor (vanligvis) litt kjipe ut. Leaf er ikke pen, en er i alle fall en EL-bil som er designet fra bunden som en EL-bil. Golf er penere i design. Jeg ville valgt noe som var litt penere. Golf har også VW-kvaliteten (med unntak av dieselproblematikken! OY, nei den slipper du på en EL-bil). Dette er en fordel. Golfen er heller ikke så stor. Trenger du noe mindre så er eUP et greit valg. Kjørelengden påvirkes derfor av kvadratmeter...

(Der, @adamskater, fikk du mitt innlegg 3300?)

8


VW kvaliteten? Det er ikke en fordel å ha den. Har hele livet vært VW-Audi mann og kan si at Kvaliteten er rimelig rævva. Da er nok Nissan kvaliteten mange hakk opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: RELOX
VW kvaliteten? Det er ikke en fordel å ha den. Har hele livet vært VW-Audi mann og kan si at Kvaliteten er rimelig rævva. Da er nok Nissan kvaliteten mange hakk opp.

Selv stoler jeg også mest å japansk.
Men av "ikke japanske merker", så er nok ikke VW å forakte. Når Leaf settes opp mot eGolf, så er redusert kvalitet å foretrekke... Estetikk veier opp her!

8
 
*bump*
Går svanger med tanken om elbil her med, hvis man ikke skal gå all in og dundre på med nytt hva er valgen mellom 130-170'
I utgangspunkt tenkt som bybil, men (forsvarlig) plass til to barn i bilsete/pute et must.
Kommer vel ikke utenom Leaf da? Ser også at tidlige Soul begynner å droppe ned mot de summene.
Hva med Leaf gen2 2013 til ca 135k? ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn og adamskater
Fortell gjerne mer, for denne har vi lurt på også..:eek:
Feil på lade-elektronikk, nye deler tok mer enn 1 uke å fremskaffe. :(
Dette er min første el-bil og er foreløpig ikke helt overbevist. Synes det blir mye styr med lading, men det er vel en vane som må innarbeides tenker jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Vi har akkurat kjøpt Hyundai Ioniq Electric, og er veldig fornøyde. Rimelig i innkjøp, ser ut som en bil, svært velutstyrt og komfortabel. Lenger kjørelengde enn de fleste; sist søndag kjørte vi 214 km og hadde enda 40 km igjen (på én lading). Største ulempe er lang leveringstid, men den går an å få tak i raskt hvis man er villig til å kjøpe en som har vært brukt et halvår.

IMG_1420.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Todda
E-up eller "Trilling", da? Vi skal handle i løpet av kort tid.

Edit: Kan nevne at vi er ute etter minst mulig bil. Skal brukes til bykjøring og -parkering. Har kjørt Buddy i alle år, men nå synger den på siste verset, og det føles litt for dumt å gå på enda en.
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Fortell gjerne mer, for denne har vi lurt på også..:eek:

Nettopp rundet 10k i min i3 som jeg fikk i feb i år. Latterlig fornøyd med bilen! Hadde e-UP i to år før den, og i3`en er veeeeldig mye mer bil-glede :) (selv om jeg var bra fornøyd med e-Up også) Kan i allefall varmt anbefale i3`en. Sjekk BMW i3 owners Norway på FB, der er det mye nyttig å lese seg opp på før man kjøper.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Mtp budsjettet @adamskater , hva med denne? Har hatt e-Up! som nevnt over, og mektig imponert over den til den prisen! Aldri noe tull med den, og var bare tut å kjør så lenge jeg hadde den. Har og testet å kjøre 70km/t rett inn i en bil som ikke overholdt vikeplikten, og gikk relativt greit med meg (ikke bilen) så den er kræsj-testet IRL også, LoL :)

God å kjøre er den og! Hele vekten ligger i gulvet så meget stabil, og fin på vinterføre til og med

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101640841
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og mutriakis