Ekspedisjonsklokke

Torry Larsen og Rune Gjeldnes var sponset av Sector da de gikk Grønland på langs i 1996.
2016-06-07-14-14-50.jpg

Da de krysset Polhavet i 2000, ser det ut til at begge hadde oppgradert til Exp. II.
20KULpolfarerneGjeldnesOgL.jpg

Herrene-Gjeldnes-og-Larsen-hjem-fra-polferd-via-taxfree-sjappa

Gjeldnes har vært sponset av Rolex etterpå.
2007-Rolex-Rune-Gjeldnes-Rolex-Explorer-Magazine-Ad.jpg

Det står litt om de to turene til Gjeldnes og Larsen her:
https://gjeldnes.com/tag/torry-larsen/

Hva med den originale Everest klokka?

BzQ2-D4IgAASe1h.jpg

Fikk sir Edmund sponsing av både Rollex og Smiths? Eller betalte Rollex for gildet, mens Smiths blei med pga nasjonalfølelse.
Trur jeg ville valgt Smiths over Rollex, håper den er mer nøyaktig enn speedometeret på gammal Triumphen min.

Hva med den originale Everest klokka?

Vis vedlegg 235817

Fikk sir Edmund sponsing av både Rollex og Smiths? Eller betalte Rollex for gildet, mens Smiths blei med pga nasjonalfølelse.
Trur jeg ville valgt Smiths over Rollex, håper den er mer nøyaktig enn speedometeret på gammal Triumphen min.
Les mer om det her:
Den grundigste dokumentasjonen jeg har sett til nå på at Rolex ikke var den første klokka på toppen av Mt. Everest.
https://www.outdoorjournal.com/feat...verest-in-1953-putting-a-controversy-to-rest/

• Liker
Reaksjoner: hen
Hele serie Ball Engineer Hydrocarbon er laget for ekstreme kondisjoner.
Det er bare å velge det du trenger.

"Specially blended Swiss watch oils used on a selection of ultimate watches expand the operating temperature range from -40°C to 60°C (-40 to 140°F). This special feature allows these robust timepieces to be a dependable partner for BALL Explorers in their endeavors in the world’s most challenging environments."

Når jeg jobbet på Melkøya opplevde jeg en gang -52 effektive kuldegrader(temperature VS vindstyrke) og jeg hadde en hjemmelaget klokke med vanlig ETA urverk.
Så lenge den ligger på håndleddet er det ingen problem.
Men skulle man gå på ekspedisjon er det bedre å ha en klokke med et urverk som har spesielle tilpasset oljer som Ball bruker.

Solid greie.
Ball-Engineer-Hydrocarbon-Original-watch-10.jpg

Ball-Engineer-Hydrocarbon-Original-watch-18.jpg

Ball-Engineer-Hydrocarbon-Original-watch-22.jpg

Seiko 6105-8110 er en god kandidat.
Nå kommer de jo også med moderne teknologi. Så du ikke trenger å bekymre deg for å bruke en veteranklokke på den store turen.

Var det godt nok for Naomi Oemura er det godt nok for deg

LarsB

Redigert:
Vanskelig å ikke foreslå en litt nedprutet 16570 når man leser artikler og studerer bilder som dette! Og med bittelitt skamløs pruting på bruktmarkedet er den vel hårfint innenfor budsjett.

Man vil jo ha en GMT i arktis, for å kunne se om det er natt eller dag.
Så siden bedde Rolexene er utenfor budsjett ville jeg gått for en Sinn 105.
Sinn-105-UTC-2.jpg

Tankene gikk også til en klokke jeg har fra før, Grand Seiko 9F GMT.
Men jeg vet ikke hvor godt quartz vil klare seg i -35 grader i lengden.
ECAFD1BE-7A12-44CB-9D7F-4702861F907E.jpeg

• Liker
Reaksjoner: noname
Du skal være rimelig langt nord for å ikke kunne se forskjell på natt og dag, altså. Vi snakker om ikke mange gradene fra polen....
Jeg baserte dette på min eneste erfaring med temaet, Top Gears kjøretur til nettopp Nordpolen. Der sier Jeremy at det aldri blir mørkt, og dermed aner man ikke om det er natt eller dag :)

Selv har jeg ikke vært nord for Mosjøen, så hvem vet hvordan midnattssola egentlig funker!