Ekspedisjonsklokke

Medlem
11. des. 2014
Innlegg
71
Du skal gå Nordvestpassasjen eller krysse Grønland på ski. Alt annet av utstyr er på plass, men som klokkenerd benytter du anledningen til å utvide samlingen med et medlem. Du har GPS, men innbiller deg allikevel at du må ha med deg en solid klokke som du kan bruke til navigasjon - akkurat som Nansen og Johansen gjorde.

Budsjettet er på 60 000 kr. Hva blir med på lanken?
 
Du skal gå Nordvestpassasjen eller krysse Grønland på ski. Alt annet av utstyr er på plass, men som klokkenerd benytter du anledningen til å utvide samlingen med et medlem. Du har GPS, men innbiller deg allikevel at du må ha med deg en solid klokke som du kan bruke til navigasjon - akkurat som Nansen og Johansen gjorde.

Budsjettet er på 60 000 kr. Hva blir med på lanken?
Speedmaster'n har vel bestått de nødvendige tester hos NASA? Ellers har du jo Sinn. Erling Kagge bruker vel Rolex Explorer II, mener jeg. Menner vel også sponset. Men det er litt over budsjett. Og ganske sikkert ikke nødvendig uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: MagnusCJ
Helst en Rolex Explorer, men mtp på budsjett så utgår den. Da ville jeg hatt en Sinn U212 strappet utenpå jakken med en ekstra lang zulu. Denne klokken er testet til -45c uten at urverket blir påvirket.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lars_1324 og MagnusCJ
Du skal gå Nordvestpassasjen eller krysse Grønland på ski. Alt annet av utstyr er på plass, men som klokkenerd benytter du anledningen til å utvide samlingen med et medlem. Du har GPS, men innbiller deg allikevel at du må ha med deg en solid klokke som du kan bruke til navigasjon - akkurat som Nansen og Johansen gjorde.

Budsjettet er på 60 000 kr. Hva blir med på lanken?

-En Sinn 206.
05205880-81D1-4273-8FE2-315005D9F9A1.jpeg

Modifisert (formodentlig først og fremst med alternative smøremidler, men også med avfuktningskapsel i kassa) til å tåle kulde ned mot 45 blå uten å få hikke, herrrrlig skive, og om det skulle bli for ensomt, kan du bare lytte til lyden av rotoren til 7750-verket for å føle deg hensatt til en travel bygate.

Jeg liker den. Veldig.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Speedmaster'n har vel bestått de nødvendige tester hos NASA? Ellers har du jo Sinn. Erling Kagge bruker vel Rolex Explorer II, mener jeg. Menner vel også sponset. Men det er litt over budsjett. Og ganske sikkert ikke nødvendig uansett.

Ja, absolutt. Ser ut som speedmasteren vært foretrukket hos flere polfarere:
 
Speedmaster uten tvil, og siden det ikke er så nøye med knust glass ville jeg valgt versjonen med safirglass, men hesalite funket på månen så....
 
Hva med den originale Everest klokka?

BzQ2-D4IgAASe1h.jpg


Fikk sir Edmund sponsing av både Rollex og Smiths? Eller betalte Rollex for gildet, mens Smiths blei med pga nasjonalfølelse.
Trur jeg ville valgt Smiths over Rollex, håper den er mer nøyaktig enn speedometeret på gammal Triumphen min.
 
Hva med den originale Everest klokka?

Vis vedlegg 235817

Fikk sir Edmund sponsing av både Rollex og Smiths? Eller betalte Rollex for gildet, mens Smiths blei med pga nasjonalfølelse.
Trur jeg ville valgt Smiths over Rollex, håper den er mer nøyaktig enn speedometeret på gammal Triumphen min.
Les mer om det her:
Den grundigste dokumentasjonen jeg har sett til nå på at Rolex ikke var den første klokka på toppen av Mt. Everest.
https://www.outdoorjournal.com/feat...verest-in-1953-putting-a-controversy-to-rest/
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Hele serie Ball Engineer Hydrocarbon er laget for ekstreme kondisjoner.
Det er bare å velge det du trenger.



"Specially blended Swiss watch oils used on a selection of ultimate watches expand the operating temperature range from -40°C to 60°C (-40 to 140°F). This special feature allows these robust timepieces to be a dependable partner for BALL Explorers in their endeavors in the world’s most challenging environments."



Når jeg jobbet på Melkøya opplevde jeg en gang -52 effektive kuldegrader(temperature VS vindstyrke) og jeg hadde en hjemmelaget klokke med vanlig ETA urverk.
Så lenge den ligger på håndleddet er det ingen problem.
Men skulle man gå på ekspedisjon er det bedre å ha en klokke med et urverk som har spesielle tilpasset oljer som Ball bruker.



Solid greie.
Ball-Engineer-Hydrocarbon-Original-watch-10.jpg

Ball-Engineer-Hydrocarbon-Original-watch-18.jpg

Ball-Engineer-Hydrocarbon-Original-watch-22.jpg