Dykking

Har flere sertifikater fra PADI (pay and die immediately) :) , men har ikke dykket på flere år....

Har prøvd å finne noen bilder fra noen dykk, men de må ha forsvunnet...

Er selv ganske ny i gamet, men er helfrelst :D

Minuset er at denne nye hobbyen er ganske kostbar mtp utstyr og stadige oppgraderinger, og gud forby men dette kan gå utover klokkebudsjettet....:D:D

Jeg har ikke blitt utstyrsfrelst innen dykking heldigvis, men en litt bedre drakt enn det jeg har skulle gjerne vært innkjøpt!

Noen med tips til dykkesteder? Selv likier jeg meg godt i Øygarden, men de fleste kjente steder er "oppdykket"..

Sliter med å finne igjen en side som inneholdt veldig mange dykkespots, med en fin forklaring til dybeforhold, strøm, etc.. :(

Noen som fridykker? Er noen år siden jeg har gjort det nå, men har vel et CMAS-sertifikat eller noe slikt.. Hver gang jeg rigger for dykking banner jeg og skulle ønske det var fridykking i stedet :p 20mins rigging og 4 timer dykking :)

Tok OWD mens jeg var på jobb i Singapore i Mai, så jeg fikk noen fine dykk over en helg i Malaysia.
Har dessverre ikke blitt noen flere dykk etter at jeg kom hjem, men jeg har en meget ivrig kollega som hoppet på AOWD og tørrdrakt med en gang han kom hjem, så han begynner vel å mase igjen så fort jeg er tilbake fra ferie :)

Kom nettopp hjem fra Hurghada, Egypt. Tok PADI OWD og AOWD
Tok teorien hjemme, men litt oppfriskning trengtes før første kursdag

fly.jpg

Rødehavet var rett å slett en drøm å dykke i. 30m sikt, 30 grader i sjøen, fisker og koraller i all slags farger og fasonger.

Fikk sett Stonefish, Lionfish, Scorpion fish, Crocodile fish, Blue Spotted Sting Ray, Great Barracuda, blekksprut og en 2m lang Giant Morray. Ellers så var jo Nemo å vennene med på laget.

Et av dykkene jeg tok under AOWD var wreck dive. Da var vi nede på 30m å så på en egyptisk minesweeper som ble senket av en israelsk torpedo i 1970. Vraket var i meget god stand, bortsett fra et svært hull i skroget hvor torpedoen traff. Der skulle jeg ønske jeg hadde med kamera!

Fikk desverre ikke tatt bilder under vann da jeg hadde mer enn nok med meg selv, men tok en del bilder da vi snorklet utenfor stranden. Kan poste bilder fra det når jeg får bildene fra fremkalling. Men her er noen bilder fra overflaten.

På vei ut til en av dykkestedene

DSCN3401.jpg

DSCN3292.jpg

DSCN3408.jpg

DSCN3291.jpg

DSCN3427.jpg

DSCN3420.jpg

DSCN3424.jpg

DSCN3426.jpg

Crewet klargjør siste rest før dykkingen kan begynne

DSCN3423.jpg

Da var vi klare. Siste dykk i Egypt for denne gang.

DSCN3429.jpg

Smiler til fotografen

DSCN3435.jpg

DSCN3412.jpg

Under safety stop så prøvde vi en emergency buoy

DSCN3418.jpg

Ellers så spottet jeg uvanlig mange Citizen-klokker der nede. Men da jeg så denne søtsaken inne på et kjøpesenter forstod jeg hvorfor. Citizen er jo god value og gjør jobben sin meget bra.

DSCN3317.jpg

Bye bye Egypt, I hope to see you again next year!

bilde.jpg

Dykking var for meg en fantastisk opplevelse, så jeg har lyst til å fortsette her hjemme også. Har snakket med mitt lokale dykkersenter, og blitt enige om et tørrdrakt specialty og nitrox i samme kurs :D

Noen som har noe utstyr å anbefale da? Jeg har kikket litt på Scubastore selv. Har kolleger som handler her. Vurderer en ving og regulator derfra.. Anbefalinger???

Utstyr er veldig individuelt, bare ikke gå for "noe billig noe"!!

Du går voldsomt fort frem med kursingen. Tror jeg ville tatt tørrdraktskurs, og ventet med nitrox til du har noen dykk bak deg. Tror iallfall jeg ville fått mer ut av det da, men så igjen; man er jo forskjellig :p

Så iallfall ut til at du hadde HELT ok dykkeforhold :p

Jeg fikk en god pris på å ta Nitrox sammen med tørrdraktkurset. Når jeg allikevel må ta 2 dykk med tørrdrakten kan jeg like godt puste med litt høyere oksygenblanding å slå to fluer i en smekk.

Her går det litt i fridykking, teller det?`hoho!

eleding på å holde pusten dog, noen tips?!

Slutt å røyke
Før du går ned puster du slik: dyyypt inn, alt ut, dyypt inn, alt ut, dyyypt inn, dykk
Kjøp store svømmeføtter, beregnet for fridykking. De gjør at du bruker mye mindre energi på å svømme.
Vær minst dobbelt så lenge på overflaten som forrige dykk før du går ned igjen

De gangene jeg har fridykket -begynner- dykketiden å komme seg etter en times tid, så 7mm våtdrakt er en fordel :D

Er 17 år, med mange usunne interesser (les: klokker?), men røyking driver jeg ikke med!!

Skal teste ut tipsene dine! Klarer så vidt ett eneste lite minutt per i dag..

tips

Fridykking kan være litt skummelt hvis du nærmer deg >10m...

1. Deltrykket på nitrogen resulterer i at man føler redusert behov for å puste inn. Pustetrangen er styrt av nitrogeninnholdet i blodet, ikke oksygenmangel. Dette kan resultere at man føler seg fin-fin der nede, men på vei opp, når nitrogentrykket reduseres, får større problemer. Dette kan føre til det man kaller shallow water blackout. Dvs at man har feilkalkulert gjentsående kapasitet pga nitrogentrykket og man besvimer like før overflaten. Derfor: Alltid fridykke med en buddy!!!

2. Kjøp skikkelig maske! En maske der du lett kan puste ut nesen og inn i masken uten at lufta forsvinner mellom huden og foringen på maska. Hvis man når større dybder (>10m) må lufttrykket inni maska utjevnes ved å blåse jevnt ut nesen. Hvis dette ikke gjøres, og trykkforskjellen blir stor innside/utside masken vil undertrykket "suge" ut blodet rundt øynene dine og du vil kunne imponere alle vennene dine med 2 gigantiske blåveiser. Dette er litt skummelt da det egentlig ikke gjør vondt der og da.Dette har skjedd meg og det tok en uke før jeg kunne vise meg offentlig.

Fridykking gjort på rette måten kan være ekstremt interessant og moro. Men det vanskeligste er å tørre å pushe seg selv. Med litt rutine rundt treningen tar det ikke altfor lang tid før en er i stand til å holde pusten under vann i 2-3min (ca 90sek dykketid med fysisk belastning).

Håper dette var til nytte

Mvh
Erik