Double Monk straps

De ligger på rund £300 i England og på nett, og selges til rundt det samme i Norge. Det eneste stedet jeg vet om som har de i Norge er Grensen Skotøymagasin i Oslo, men det er godt mulig andre butikker kan importere osv. Selv kjøpte jeg de i England, men mener å huske at de kostet mye det samme i Norge. Man kan også få de billigere på eBay, da mange selger second rate (sko med mindre produksjonsfeil som selges fra C&J's fabrikkutsalg i England til billigere priser), evt følg med på styleforum sin Buy&Sell.

Rundt 3000 for et par sko er mye, men i forhold til kvaliteten på disse vil jeg si det er vel verd pengene, særlig da de kan vare en levetid om man passer godt på de.
 
Grændsens Skotøimagazin/Studio G12 fører dem i Oslo ja. Var der jeg kjøpte dem. Betalte 3500,- noe som kanskje er litt stivt, men det hastet, og vil uansett si det var verdt det.
 
Skabo har noen kjempefine sorte monk straps fra Santoni!
Fine både casual og penere annledninger.

$(KGrHqR,!hwE3Ojbqo3cBOB8DGD2Bg~~0_1_5234_1.JPG
 
Kjempebump!
I det siste har jeg kjøpt både double monks og single monks.
Single monks er ett par semskede brune fra Herring Shoes. Fantastisk kvalitetfor £99.
Herring-Herring%20Cardiff-Brown%20Suede-4084-2208-1.jpg

http://www.herringshoes.co.uk/produ...&catid=84&oldcolid=1655&stype=0&colourid=2208

Double Monks er fra Ed Et al. En forholdvis ny skomaker fra Singapore. Skoene er produsert i Vietnam og koster ca 1400 NOK. Kvaliteten på håntverket virker veldig bra, men kvaliteten på læret virker litt billig. Det skal bli spennende å se om det utvikler seg en pen patina!
Merlion-II-Cognac_1.jpg

http://edetal.sg/?product=merlion-ii-cognac

Jeg har også bestilt ett par double monks fra Meermin i Spania. Dette merket har blitt hypet opp på blogger rundt om kring, og mar for vistnok mye bang for the buck. Skoene koster ca 1100 kr shippet til UK. Jeg fikk for ett par i navy semsket. Håper skoene ankommer innen 14 dager. Igjen blir det spennende å se om skoene holder seg!
tumblr_mlawyg0MtV1rjrq3ko3_1280.jpg

http://meermin.es/ficha_articulo.php?id=2766
 
Redigert:
Kjempebump!
I det siste har jeg kjøpt både double monks og single monks.
Single monks er ett par semskede brune fra Herring Shoes. Fantastisk kvalitetfor £99.
Herring-Herring%20Cardiff-Brown%20Suede-4084-2208-1.jpg


Double Monks er fra Ed Et al. En forholdvis ny skomaker fra Singapore. Skoene er produsert i Vietnam og koster ca 1400 NOK. Kvaliteten på håntverket virker veldig bra, men kvaliteten på læret virker litt billig. Det skal bli spennende å se om det utvikler seg en pen patina!
Merlion-II-Cognac_1.jpg


Jeg har også bestilt ett par double monks fra Meermin i Spania. Dette merket har blitt hypet opp på blogger rundt om kring, og mar for vistnok mye bang for the buck. Skoene koster ca 1100 kr shippet til UK. Jeg fikk for ett par i navy semsket. Håper skoene ankommer innen 14 dager. Igjen blir det spennende å se om skoene holder seg!
tumblr_mlawyg0MtV1rjrq3ko3_1280.jpg

Hadde du vært en engel og lagt ut linker, @Golfballen? :)
 
Redigert av en moderator:
For et par år siden så likte jeg ikke double monks så voldsomt da jeg fant de litt "prangene". Nå så faller de virkelig i smak etter å ha sett altfor mange bilder av de. :) Kommer nok til å ende opp med et par i nærmeste fremtid!

Ang. bruk på vinteren så er jo virkelig ikke dette gå-til-butikken-sko, men jeg kan forstå bruken til jobb og by'n. :) Pakk de inn i Swims hvis det blir for ille, hvis ikke anbefaler jeg å kjøpe et par skikkelig boots til vintersbruk og la monks og oxfords kose seg inne i varmen. Gummisåle på pensko føler jeg blir litt feil.
 
@Golfballen

Vet du hvordan skoene du har linket til er i størrelse? Stort sjansespill å kjøpe sko på nett, når man varierer i alt fra 42,5 til 44,5:mad:
 
Redigert av en moderator:
Jeg bruker 45 i joggesko fra Nike og har 45 i både de fra Herring Shoes og Ed et Al. Bestil 45- fra Meermin, da jeg leste ett eller annet sted at de var bittelitt store i strl. Kommer med en oppdatering når de er i hus :)
 
Vær veldig forsiktig med å bruke swims til semskede monks/sko. Swimsene kan sverte av på skoen hvis ikke du er heldig å har den gamle varianten med gummi på innsiden istedenfor noe stoffinspirert slik de er nå :)
 
Har brukt swims med wingtips, resultert i lilla "støv" i hullene i mønsteret og langs sømmene. Det går over etter en stund.

OT:
Jeg har disse fra Mark Mcnairy (Tror de er produdsert av Sanders)

108b88ff-5c62-4c36-a674-222a4be6db17.jpg
 
@HCWL

FedEx har akkurat vært på døren, noe som vil si at pakken fra Meermin er i hus! Jeg gikk for strl. 45- noe som tilsvarer 10.5 i UK som ifølge Meermin er 45-. De sitter som støpt! Noen av sømmene er litt skjeve og finishen er ikke på samme nivå som f.eks Crocket and Jones, men for 1150 kr er jeg strålende fornøyd!
454C7BDE-47B6-4D9A-A3AC-BED7E454B3DB-372-0000001E7541873D_zps8c062192.jpg
 
Redigert av en moderator:
@HCWL

FedEx har akkurat vært på døren, noe som vil si at pakken fra Meermin er i hus! Jeg gikk for strl. 45- noe som tilsvarer 10.5 i UK som ifølge Meermin er 45-. De sitter som støpt! Noen av sømmene er litt skjeve og finishen er ikke på samme nivå som f.eks Crocket and Jones, men for 1150 kr er jeg strålende fornøyd!
454C7BDE-47B6-4D9A-A3AC-BED7E454B3DB-372-0000001E7541873D_zps8c062192.jpg

Må få meg noen slike, får bare ta frem målebånd for å være helt sikker på størrelsen :)
 
Redigert av en moderator:

Det er imponerende hva spanske skoprodusenter får til. Først Carmina som etter min mening produserer sko med bedre kvalitet enn Crocket & Jones til en langt bedre pris og deretter meermin som leverer meget bra sko til en latterlig lav pris.

Når det kommer til double monks straps er dog bare en sko som teller i min bok (ok, litt overdrivelse der men...); Edward Greens Westminister og da på den utrolig elegante 888 lesten:

http://leathersoulhawaii.com/wp-content/uploads/2009/06/w2.jpg

Her i antique burgundy som er oppe på topp 3 listen min over farger fra E.G.

Ja, det koster litt, men så får du også en sko fra en av verdens desidert beste produsenter som vil var en mannsalder om du tar godt vae på den....


Mvh,
 
@HCWL

FedEx har akkurat vært på døren, noe som vil si at pakken fra Meermin er i hus! Jeg gikk for strl. 45- noe som tilsvarer 10.5 i UK som ifølge Meermin er 45-. De sitter som støpt! Noen av sømmene er litt skjeve og finishen er ikke på samme nivå som f.eks Crocket and Jones, men for 1150 kr er jeg strålende fornøyd!
454C7BDE-47B6-4D9A-A3AC-BED7E454B3DB-372-0000001E7541873D_zps8c062192.jpg

De ser skikkelig kule ut i navy. Med shipping og mva ble de vel litt dyrere enn 1150 kr..? Er glad i double monk straps. Jeg har bestilt like i mørk brun:
MEERMIN - Coleccin Clsica > HEBILLAS > 101341D - ANTE RAPELLO MARRN

De skal komme på mandag. Er veldig spent på hvordan de ser ut i virkeligheten og sitter på. Hvis de er så bra som de ser ut på bildene skal jeg definitivt kjøpe flere fra Meermin. Har ganske så lyst på disse, selv om de ikke er double da:
MEERMIN - Linea Maestro > GOODYEAR COSIDO A MANO > 102442 - NATURCALF + ANTE JANUSCALF MARRN
 
Redigert av en moderator:
@Kolkek

Jeg studerer i England så jeg fikk de sendt hit. På fakturaen utenpå stod det at verdien på pakken var 0 euro, så tviler på at jeg får en faktura i posten :)

Jeg kommer definitivt til å kjøpe ett par sko fra Meermin!
 
Redigert av en moderator:
@Kolkek

Jeg studerer i England så jeg fikk de sendt hit. På fakturaen utenpå stod det at verdien på pakken var 0 euro, så tviler på at jeg får en faktura i posten :)

Jeg kommer definitivt til å kjøpe ett par sko fra Meermin!

Aha, da henger jeg med:) Det blir jo en latterlig bra pris da. Jeg synes det prisen virker veldig bra selv med norsk mva, selv om jeg kanskje bør vente med å si det til jeg har prøvd skoene;)
 
Redigert av en moderator:
Skal snart bestille noen DM fra Meermin, men er usikker på størrelsen. Når jeg har bestilt sko fra Herringshoes har jeg bestilt i UK 8,5 (42,5) Og de har passet. Ser at de står som standard fitting, så regner med at det burde passe. Noen som har Meermin og kan bekrefte at de er true to size?