Det kan se ut som om hypen nå er over

Postet i Bjerke tråden som svar på et innlegg der, men hører vel egentlig mer hjemme i denne tråden.

Skal egentlig ikke uttale meg om bruktpriser på Rolex, da jeg synes alt er latterlig.

Men denne fra 2023 har vel ligget ute et par måneder uten å bli solgt.

Akkurat den annonsen og de mange Rolex som ellers f.t. ligger lenge usolgte på Finn, viser vel at «hypen» nå virkelig er over.

Det er vel bare selgere av brukte ur og forhandlere, som nå tror folk er villige til å betale mer enn veiledende pris for brukte Rolex.
Forhandlerne «klamrer» seg nok til «lange ventelister», så lenge folk tror på narrativet om fortsatt begrenset tilgang til nye Rolex.

Når vi samtidig leser om kraftig omsetningssvikt i flere store markeder som USA og Kina, så skjønner jo de fleste at det bare gjelder å ha litt tålmodighet, så er «venteliste hysteriet» blitt historie.

Det er i hvert fall idiotisk å betale en overpris nå, fremfor og vente noen måneder - og heller da få kjøpt et nytt ur for den samme prisen.
(Kun mine subjektive tanker, så får vi se hva som skjer i tiden som kommer).

EDIT:
Siden andre her har henvist til et medlem sin ellers utmerkede annonse. Så tillater jeg meg å gjøre det samme til denne annonsen, som vel viser en mer markedstilpasset prising og som jo derav underbygger mitt poeng:
https://www.tidssonen.no/forum/threads/rolex-datejust-41.76515/

Postet i Bjerke tråden som svar på et innlegg der, men hører vel egentlig mer hjemme i denne tråden.

Akkurat den annonsen og de mange Rolex som ellers f.t. ligger lenge usolgte på Finn, viser vel at «hypen» nå virkelig er over.

Det er vel bare selgere av brukte ur og forhandlere, som nå tror folk er villige til å betale mer enn veiledende pris for brukte Rolex.
Forhandlerne «klamrer» seg nok til «lange ventelister», så lenge folk tror på narrativet om fortsatt begrenset tilgang til nye Rolex.

Når vi samtidig leser om kraftig omsetningssvikt i flere store markeder som USA og Kina, så skjønner jo de fleste at det bare gjelder å ha litt tålmodighet, så er «venteliste hysteriet» blitt historie.

Det er i hvert fall idiotisk å betale en overpris nå, fremfor og vente noen måneder - og heller da få kjøpt et nytt ur for den samme prisen.

EDIT:
Siden andre her har henvist til et medlem sin ellers utmerkede annonse. Så tillater jeg meg å gjøre det samme til denne annonsen, som vel viser en mer markedstilpasset prising og som jo derav underbygger mitt poeng:
Min annonse reflekterer den kanskje lett irrasjonelle følelsen «Den klokken MÅ jeg ha. NÅ.» Har ikke mange av oss hatt den følelsen, enten det gjelder Rolex eller en annen klokke? I mitt tilfelle var det nok også et ørlite element av «føkk Bjerke, får jeg ikke stå på liste så kan jeg kjøpe Explorer et annet sted så æddabædda». Som jeg også gjorde da den dukket opp brukt hos Urmaker Christensen, SELV om det kostet meg 20K mer enn nypris. Som sagt fullstendig irrasjonelt, men må man så må man.

Så oppdager man at man av forskjellige grunner faktisk er ferdig med Explorer (dette er min fjerde), OG at Explorer-interessenter ikke nødvendigvis er like irrasjonelle som meg. Tar man tiden til hjelp dukker det nok opp en gærning til ...

EDIT:
Vel. En stor nyanse jeg har lyst å påpeke: 116300 er absolutt ikke lik 126300. Førstnevnte er riktignok 41mm, men heter DJII og ikke DJ41. Stuttkjukk vs. raffinert. Annonsen er fin. Selger er GG. Klokka er fin. Men et argument for korrekt pris ift hype? Nei. DJ41 har ennå lenge ventelister, DJII slo aldri an.

Vel 2. En annen nyanse jeg har lyst å påpeke, ref Expl du henviser til. Hvis norskkjøpt = brukt fra Christensen (som ikke er AD), men dersom den opprinnelig er kjøpt ute uten mva, vil markedet gjennomskue dette og betalingsvillighet være deretter. Selger GG. Klokka er fin. Har ikke vært i dialog med selger om denne nyansen da jeg ikke skal kjøpe Expl. Men et argument for korrekt pris ift. hype? Kanskje, men ikke nok info i annonsen.

Det sagt. Mange gode argumenter for at hypen er over og bruktpris over nypris blir sjeldnere og sjeldnere og den nye normalen = hypen er over. Ja, IMHO. Men å argumentere utifra disse to annonsene er jeg ikke enig i.

Min annonse reflekterer den kanskje lett irrasjonelle følelsen «Den klokken MÅ jeg ha. NÅ.» Har ikke mange av oss hatt den følelsen, enten det gjelder Rolex eller en annen klokke? I mitt tilfelle var det nok også et ørlite element av «føkk Bjerke, får jeg ikke stå på liste så kan jeg kjøpe Explorer et annet sted så æddabædda». Som jeg også gjorde da den dukket opp brukt hos Urmaker Christensen, SELV om det kostet meg 20K mer enn nypris. Som sagt fullstendig irrasjonelt, men må man så må man.

Så oppdager man at man av forskjellige grunner faktisk er ferdig med Explorer (dette er min fjerde), OG at Explorer-interessenter ikke nødvendigvis er like irrasjonelle som meg. Tar man tiden til hjelp dukker det nok opp en gærning til ...
Skal også sies at Urmaker Christensen og andre forhandlere som Lervik, som selger pre-owned Rolex - selger som oftest for summer over markedspris, gjerne grunnet tryggheten av å handle fra forhandler som sertifiserer klokken, men likevell hakket over reel markedsverdi.

• Liker
Reaksjoner: Maz19 og aek
Skal også sies at Urmaker Christensen og andre forhandlere som Lervik, som selger pre-owned Rolex - selger som oftest for summer over markedspris, gjerne grunnet tryggheten av å handle fra forhandler som sertifiserer klokken, men likevel hakket over reel markedsverdi.
Sikkert riktig. Da blir det jo også riktig at jeg selger den hakket UNDER Christensens pris. Eller titusen hakk under. Selv om jeg antar Christensens 2-års garanti gjelder også ved videresalg.

• Liker
Reaksjoner: S3Watches
Sikkert riktig. Da blir det jo også riktig at jeg selger den hakket UNDER Christensens pris. Eller titusen hakk under. Selv om jeg antar Christensens 2-års garanti gjelder også ved videresalg.
Ja, da må man vel regne med litt tap dessverre.

Garantien bør følge klokken, ikke eieren. Så 2 år garanti fra salgsdago skal være riktig.

• Liker
Reaksjoner: aek