Det kan se ut som om hypen nå er over

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.685
Sted
Ingensted
941D5EB7-9821-46C4-9370-0E6C50F94B33.png

34C4D460-E7BB-46DB-AF70-7E871FA1AAB7.png

BCAF44D1-F584-40DE-9104-83BB0BB01AAA.png

EAD87634-CF66-4E27-BFF3-4AD51550E8C6.png
 
Jeg tenker at en slik trend er selvforsterkende ved at inviiiiistorene vil sikre maks profitt og legger nå ut ur for salg fortløpende, vi kan i hvertfall håpe ;) Tenker også at inflasjon, børsfall, kryptofall og renteøkninger er med på å forsterke nedgangen.
 
Jevn og god tilgang på Rolex til normale priser hadde vært nydelig. Da kan statusfolket få den Råkeksen de vil, så får vi andre ha stålmodellene til andre merker i fred!
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen og Chronodiver
Vi ser forhåpentligvis en korrigering i det minste. For "hypen" er fortsatt tilstede, men noe skjedde for noen måneder siden da en Daytona plutselig gikk fra 350' (galskap) til 500' (det komplette vanvidd) ila. kort tid. En del andre modeller virket å følge etter. Så om vi får en viss korrigering nå, er det fint :cool:
 
Det er nok som @Jørgen sier. Hypen er nok definitivt til stede og uansett hvordan verden ser ut så vil det fortsatt være kjøpekraft til nisjeprodukter i høye (relativt sett) prisklasser. At prisene nå faller ned til mer edruelige nivåer i forhold til for et par måneder siden er bare en nødvendig korreksjon. Når gråmarkedet kjøper til idiotiske priser og skal legge på marginer, også gjenta prosessen herfra til evigheten så vil det på et tidspunkt si stopp. Det jeg inderlig håper på nå mer enn noe annet, er at de som har brukt sin egen grådighet for å ødelegge denne hobbyen for entusiastene blør skikkelig og går på ræva så det smeller!
 
Så du sier at det er «fritt frem» og «fritt vilt» for å ta ut det man ønsker av AD @Gin

-sagt med maks ironi …
 
Tror vi faktisk får en ordentlig nedgang - hvertfall hvis en ser på utlandske forum. Så noen selge den kjipeste 124300en til retailpris for en uke siden. Rolex faller og dette må vel smitte på andre modeller? Spørsmålet er hva som skjer med f.eks. Breitling og Panerai som stort sett har stått stille de siste årene.
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Det fornuftige hadde vel vært om klokker ble prisa som biler.

Stort verditap på det aller aller meste, stabilisering etterhvert, mens noen få spesielle modeller holder verdien og noen til og med stiger.

Det vi har sett i det siste har vært helt merkelig, og må jo ta slutt en gang. En Sub er ikke en sjelden klokke.
 
En Sub er ikke en sjelden klokke.

-Det er det absolutt ikke, men, såklart - så lenge det er vesentlig flere som har lyst på (og økonomi til...) en enn det er Submarinere i markedet, vil jo nødvendigvis knapphet oppstå og dette vil jo i mange tilfeller medføre ytterligere prisstigning - siden folk som har sittet på gjerdet vil hive seg med og kjøpe en før prisene stiger ytterligere...

Ikke at jeg skal påstå at dette er verken en ny tanke eller noen dyp innsikt, altså - jeg bare kjente på en ubendig trang til å knote ned noen linjer på alles favorittforum under mikroferien min (en ferjetur. O'vestland, vest!)
 
Jeg tror fallet kan bli stort og brått (men det har jeg tatt feil om før!)

En periode nå har klokker vært "gratis" siden man uansett kan få tilbake penga (eller mer).

Om en Sub eller Daytona i stedet blir en utgift igjen som de var før vil veldig mye av markedet forsvinne over natta.
 
Jeg tror fallet kan bli stort og brått (men det har jeg tatt feil om før!)

En periode nå har klokker vært "gratis" siden man uansett kan få tilbake penga (eller mer).

Om en Sub eller Daytona i stedet blir en utgift igjen som de var før vil veldig mye av markedet forsvinne over natta.

Håper i allefall noen modeller blir litt mer tilgjengelige for oss entusiaster. Tør man drømme om en Royal Oak eller en Odysseus?
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Nei, min kommentar gjelder bruktprisene som åpenbart er på vei nedover. Hvor det «stopper» blir spennende å følge med på.

Joda. Dro bare deg litt i halen.
Par tanker:
  • Er omsetningen like høy (antall klokker) nå som før?
  • Er omsetningshastighet den samme?
  • Like mange som står i kø hos random AD?
  • Er interessen den samme eller avtagende for Rolex (sjekket Google trends)?
  • Mange spørsmål, men tror det er greit å se dette i sammenheng med prisbildet vi har på brukthavna? Dette i tillegg til makroøkonomiske forhold og den situasjonen vi har med krigen(e) og energikrisen vi er midt inne i.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og kvasbo
Joda. Dro bare deg litt i halen.
Par tanker:
  • Er omsetningen like høy (antall klokker) nå som før?
  • Er omsetningshastighet den samme?
  • Like mange som står i kø hos random AD?
  • Er interessen den samme eller avtagende for Rolex (sjekket Google trends)?
  • Mange spørsmål, men tror det er greit å se dette i sammenheng med prisbildet vi har på brukthavna? Dette i tillegg til makroøkonomiske forhold og den situasjonen vi har med krigen(e) og energikrisen vi er midt inne i.

Ser i allefall ca. 60 subber og 60 DJs på finn nå, kontra 0 (subber) en liten periode i desember.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Kan man lese noe ut av ventetidene hos AD også kanskje. Bruker meg selv som eksempel:

116710BLNR i 2018 - 6mnd
124060 i 2020 - 13 mnd
126334 i 2022 - 16 mnd
116503 bestilt i forrige måned - under ett år forespeilet.
( årstallet bak er da klokken ble levert.)
Det kan jo kanskje tegne ett bilde av trykket opp i mot AD.
 
Watchfinder UK har nå salg på Rollies.
378AD304-327A-4C23-B64C-28B21D4EA140.jpeg
 
Liten diskresjon. Min Sky-Rosé kostet 419K ny når jeg kjøpte den. Den er ikke blitt med på hypkjøret mtp bruktpris. Den går da også klar når krakket nå kommer.
Daytona i stål ble jo annonsert for høyere pris en sky i edelt metall t.o.m med et mer raffinert urverk.
Legg en stål Daytona brevid med en sky-rosé, ta den opp, prøv den, kjenn på vekten, og se på klokka! Du forstår at noe er galt da om de skal prises likt.
Selv om det er to vidt forskjellige klokker.