Depositum og tilbakebetaling

Er veldig spent på hvordan Rolex håndterer dette. Kan vanskelig se for meg at de lar seg imponere av AD'er som skor seg på dette. Håper vi blir oppdatert på eventuell respons derfra.
 
Synes denne tråden var ganske interessant lesing. Virker å være unison fordømmelse av denne forhandleren. Personlig hadde jeg heller tatt den tusingen på kontoen for litt sure penger.

En gang jeg var liten gutt og var i butikken sammen med fattern, så tok jeg en smågodtsjokolade fra smågodthylla og putta i munn mens jeg trodde ingen så meg. «Skal du virkelig gjøre deg til kjeltring for én krone?» spurte fattern når vi kom ut i bilen. Får litt samme følelse her. Skal man virkelig gjøre seg til uvenn med AD for dette?

Og jeg syntes dette var ganske interessant syn på saken. Hvorfor er det AD som skal vernes her? I mine øyne er det totalt motsatt...
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Kan jeg spørre hvor stort depositumet var på? Les: hvor stor prosentandel av depositumet var disse "arbeidspengene"?
 
Arbeidspengene utgjør 12,5% av innbetalt beløp (8000) :)

Er veldig spent på hvordan Rolex håndterer dette. Kan vanskelig se for meg at de lar seg imponere av AD'er som skor seg på dette. Håper vi blir oppdatert på eventuell respons derfra.

Det skal jeg kunne ordne. Svaret mitt på deres svar holder jeg utenfor tråden, i alle fall foreløpig.

Venter på respons akkurat nå, og jeg forstår det slik at de ønsker å ringe meg, så jeg får dra fram min beste Jagland-engelsk.
 
Redigert:
Og jeg syntes dette var ganske interessant syn på saken. Hvorfor er det AD som skal vernes her? I mine øyne er det totalt motsatt...
Og jeg syntes dette var ganske interessant syn på saken. Hvorfor er det AD som skal vernes her? I mine øyne er det totalt motsatt...

Tja, synes bare det hele blir lagt frem litt unyansert, samt at jeg personlig ikke ville tatt denne kampen på denne måten. Tenker noen kamper er verdt å kjempe, mens her ser jeg egentlig ikke så mange oppsider.

Tenker også at det her helt klart er lagt inn en bestilling. AD har forpliktet seg til å levere ved å ta imot forskuddsbetalen. At leveringstidspunktet ikke er endelig fastsatt synes jeg ikke er så vanskelig å forstå all den tid AD selv ikke har full kontroll på hva de får langt frem i tid. Så jeg mener den eneste som har brutt en avtale her er kjøper. Slik ville jeg iallefall følt det selv dersom det var jeg som hadde vært kjøperen her, og dermed ville jeg ikke laget noe stort nummer ut av dette. Men som sagt, det får være opp til hver enkelt hvilke kamper man føler er viktige å ta.
 
Om det er sånn som forrige poster sier så burde jo Rolex bare høre på trådstarter, himle med øya, og si "alt er bra, kjør på" til Askeland. Ingen skade skjedd.

Jeg forstår ikke folk som føler at de skal beskytte firmaer som bedriver dårlig kundebehandling, men enda dårligere forstår jeg selskaper som står på prinsipper mot kunder. Ja, du har kanskje teknisk sett rett, men veldig få har blitt rike på å krangle med kundene sine om småpenger. Det er i det store og hele en helt forferdelig dårlig idé.
 
Tja, synes bare det hele blir lagt frem litt unyansert, samt at jeg personlig ikke ville tatt denne kampen på denne måten. Tenker noen kamper er verdt å kjempe, mens her ser jeg egentlig ikke så mange oppsider.

Tenker også at det her helt klart er lagt inn en bestilling. AD har forpliktet seg til å levere ved å ta imot forskuddsbetalen. At leveringstidspunktet ikke er endelig fastsatt synes jeg ikke er så vanskelig å forstå all den tid AD selv ikke har full kontroll på hva de får langt frem i tid. Så jeg mener den eneste som har brutt en avtale her er kjøper. Slik ville jeg iallefall følt det selv dersom det var jeg som hadde vært kjøperen her, og dermed ville jeg ikke laget noe stort nummer ut av dette. Men som sagt, det får være opp til hver enkelt hvilke kamper man føler er viktige å ta.
Enig i deler av dette. At man velger sine egne kamper osv og at tråden skulle gjerne hatt flere nyanser fra den andre parten. Vil kanskje tro at de får dette med seg, men det er bare mine spekulasjoner.
Det er bare det at jeg har lite til overs for forhandlerens arroganse. Dette liker jeg svært dårlig. Vet at andre forhandlere praktiserer dette annerledes. Det er snakk om småpenger i denne sammenhengen så får tiden vise om det var verdt det...
 
Som kunde synes jeg det er urettferdig om kostnad ved å trekke seg ikke var avtalt på forhånd. På Askeland sin side er det sikkert kjipt, at kundene fra helvete som slakter han over en lav sko på internett, også krever å få kaste bort tiden hans helt gratis.

Jeg har null snøring på hvordan jussen er, men tenker at begge parter kunne handlet annerledes for et smidigere resultat i denne saken.

Tror det er viktig at vi i disse tider støtter oppunder de forskjellige AD'ene rundt i landet, om ikke grønn pose fra Karl Johans gate skal bli eneste alternativ i fremtiden. Om vi ser 3-5 år tilbake i tid, på alle AD'ene rund omkring som har oppgradert alt fra antall etasjer, til nytt og fancy verksted - så kan jeg umulig tenke meg noe annet enn at flere av dem har brukbart med gjeld. Ville ikke overrasket meg om flere av dem sover dårlig nå som hverken kinesere eller russere kommer på besøk.

Er dette vi nå ser fra Vestlandet, med klokker på "leasing", og krangling om en tusenlapp, et tegn på at lokale AD'ene begynner å slite litt?
 
Finnes det et marked vil det finnes leverandører. Corporations ain't people, de fortjener ikke leve om de ikke har livets rett. Med den utviklingen som har vært i klokkemarkedet- og prisene de siste årene er det ikke bittelitt trist engang om det kommer en beinhard korreksjon i hele verdikjeden snart.

AD-er tilfører én ting, og bare den ene (ok da, to...): Warm fuzzy feeling og kundeservice. Feiler de i det feiler de i alt. Alt annet kan løses via netthandel direkte fra produsent.
 
Redigert:
Som kunde synes jeg det er urettferdig om kostnad ved å trekke seg ikke var avtalt på forhånd. På Askeland sin side er det sikkert kjipt, at kundene fra helvete som slakter han over en lav sko på internett, også krever å få kaste bort tiden hans helt gratis.

Jeg har null snøring på hvordan jussen er, men tenker at begge parter kunne handlet annerledes for et smidigere resultat i denne saken.

Er uenig i beskrivelsen «kunden fra helvete», avbestillinger er en del av gamet når man driver butikk, og utfallet i denne saken er tross alt at AD tjener en tusenlapp ekstra på klokken når den blir solgt med 0% rabatt til nestemann på listen.

En minnerlig løsning som jeg foreslo før jeg laget tråden ville vært at jeg dekket AD sine reelle kostnader for kreditering, uten at dette var akseptabelt.

Jeg for min del tviler sterkt på at de mister nattesøvnen når de tenker på det imaginære fjellet av usolgte rolexklokker de sitter med.
 
Til sammenlikning: For en stund siden bestilte jeg en (veldig) sær reim hos Bjerke, så godt som umulig å selge videre. Etterhvert viste det seg at den originale reima jeg skulle erstatte dukka opp i posten (hadde kjøpt en klokke som ble sendt med uoriginal reim, antakeligvis pga regler rundt krokodille).

Ringte Bjerke og spurte hva vi skulle gjøre iom at de faktisk hadde mottatt reima fra produsent, og jeg ikke lenger trengte den. De virka nesten overraska over spørsmålet; "nei, da henter du den jo ikke da, også får vi heller se om vi fortsatt har den neste gang du trenger ny!".
 
Tja, synes bare det hele blir lagt frem litt unyansert, samt at jeg personlig ikke ville tatt denne kampen på denne måten. Tenker noen kamper er verdt å kjempe, mens her ser jeg egentlig ikke så mange oppsider.

Tenker også at det her helt klart er lagt inn en bestilling. AD har forpliktet seg til å levere ved å ta imot forskuddsbetalen. At leveringstidspunktet ikke er endelig fastsatt synes jeg ikke er så vanskelig å forstå all den tid AD selv ikke har full kontroll på hva de får langt frem i tid. Så jeg mener den eneste som har brutt en avtale her er kjøper. Slik ville jeg iallefall følt det selv dersom det var jeg som hadde vært kjøperen her, og dermed ville jeg ikke laget noe stort nummer ut av dette. Men som sagt, det får være opp til hver enkelt hvilke kamper man føler er viktige å ta.

Denne ser jeg ikke helt. Det var da heller ingen avtale om at 1000,- av depositumet skulle holdes igjen ved avbestilling? I så fall har jo AD brutt den avtalen ved å kreve det?
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Er uenig i beskrivelsen «kunden fra helvete», avbestillinger er en del av gamet når man driver butikk, og utfallet i denne saken er tross alt at AD tjener en tusenlapp ekstra på klokken når den blir solgt med 0% rabatt til nestemann på listen.

En minnerlig løsning som jeg foreslo før jeg laget tråden ville vært at jeg dekket AD sine reelle kostnader for kreditering, uten at dette var akseptabelt.

Jeg for min del tviler sterkt på at de mister nattesøvnen når de tenker på det imaginære fjellet av usolgte rolexklokker de sitter med.


Ja, avbestillinger er selvsagt en del av gamet, men her snakker vi om levebrødet til en privatperson, og ikke det lokale Nav-kontoret.

Side dette har blitt en tråd så kunne det vært interessent å se kommuniksjonen i forkant av svaret til Askeland som du postet her, slik vi kan vurdere om Askeland er en tufs, eller om du bare ikke var verdt å kaste bort tid på.

En del av gamet som forhandler er også at det finnes enkelte det ikke går an å bli enige med.
 
Interessant vinkling, skjønt når jeg siterer innlegg har jeg til vane å lese dem. Hvilken del av kommunikasjonen er relevant for tråden utover det som allerede har kommet fram, tenker du?

Ideelt sett ber jeg om at du legger ut navn og adresse i samme tråd, slik at eventuell affilasjon kommer på bordet.
 
Om det er sånn som forrige poster sier så burde jo Rolex bare høre på trådstarter, himle med øya, og si "alt er bra, kjør på" til Askeland. Ingen skade skjedd.

Jeg forstår ikke folk som føler at de skal beskytte firmaer som bedriver dårlig kundebehandling, men enda dårligere forstår jeg selskaper som står på prinsipper mot kunder. Ja, du har kanskje teknisk sett rett, men veldig få har blitt rike på å krangle med kundene sine om småpenger. Det er i det store og hele en helt forferdelig dårlig idé.

Jeg er for så vidt enig med deg i det aller meste jeg. Men jeg har også vanskelig for å tro på at ikke de fleste (forhåpentligvis alle) klokkeforretninger i Norge etter aller beste evne forsøker å gi god kundeservice og en god opplevelse for sine kunder. Ut over det så føler jeg overhode ikke noe behov for å forsvare firmaer som gir dårlig eller elendig kundeservice.

Men å dra på med alle kanoner og bruke masse tid på å forsøke å ødelegge mest mulig for en forhandler fordi man er litt uenig, det forstår jeg ingenting av. Greit nok at forhandleren er den profesjonelle part og «kunden har alltid rett» og alt dette, men i min verden så holder jeg min del av avtalen når jeg inngår en avtale uansett hvem motparten er, og om jeg er den som bryter avtalen så er jeg også beredt til å måtte ta min del av konsekvensen for det. Om det så koster meg 1.000 kr. Men lever fint med om jeg er alene om det her i verden.

Har for øvrig ingen relasjon til den aktuelle forhandleren.

Rikig god helg, og fortsatt god sommer til alle!
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
@Silkeswarten
Spørsmålet her er vel egentlig hva man betaler for mener jeg.

Betaler man:
1. Depositum for å få lov til å stå på venteliste.

2. Forskuddsbetaling for at butikken skal bestille inn klokken.

Slik det fremstår i tråden så kan det virke som at OP har fått ett inntrykk av at det er 1. Når det i tillegg er snakk om en Rolex OP, som jo er veldig kurante modeller å selge, samt at butikken sannsynligvis har disse i kontinuerlig bestilling, så synes ikke jeg at det er riktig at butikken skal ta "arbeidspenger" her. Spesielt ikke når dette ikke er avtalt på forhånd.

Da synes jeg rent prinsipielt ikke at det å ta inngangspenger til butikken er noe annerledes, det finnes det jo også noen som gjør, men er dette noe vi ønsker oss?

Edit: Dersom faktum er at man har betalt for alternativ nummer 2, så synes jeg fortsatt dette er noe useriøs håndtering fra AD, gitt at de ikke kan gi leveringsdato.

Edit2: Uansett virker det som at butikken har behandlet dette galt regnskapsmessig, et depositum skal det ikke betales mva av, og det skal heller ikke utstedes en kreditnota på tilbakebetalt depositum, det skal heller ikke forskuddsfakturetes med mva.
 
Redigert:
Hva det er har ikke noe å si så lenge det ikke er avtalt på forhånd. Å ta et ikke-refunderbart depositum ved bestilling av varer er fair enough, du må bare si fra om det når avtalen inngås - det nytter ikke komme drassende med det i etterkant.

Å si fra til produsenten når dennes representant gir dårlig service og står på sitt er også helt naturlig - som leverandør ville jeg satt stor pris på den typen tilbakemelding fra sluttkunder, det er tross alt kun de som teller til syvende og sist.
 
Jeg har servet et par klokker hos Askeland, og da har oppfølgingen vært veldig bra. Men jeg er enig i at dette ikke henger på greip.
BTW: Hva er epost-adressen til Rolex?