Depositum og tilbakebetaling

Trist at du har hatt denne opplevelsen @Lilac ...
Jeg har hatt et kundeforhold til Lervik i snart
12 år, og har ALDRI betalt depositum for en bestilling. Askeland er vel en AD med mange gode kundeforhold, satser på at dette er en liten tabbe fra AD, og håper dere finner en god ordning på Situasjonen
 
Og Rolex ringte. De var ikke særlig støttende om praksisen til Askeland, og fastholdte at deres forhandlere hadde et eget ansvar for å påse at slikt ikke skjedde. Spurte samtidig om hele ventelistepraksisen var ok etter deres skjønn. De forklarte at forhandlerene hadde en grad av autonomi, og at de ikke ønsket å blande seg i hvordan forhandlerene foretok bestillinger på vegne av kunder.

De ba meg i midlertid kontakte Askeland en siste gang for å finne en minnerlig løsning, og så kontakte dem igjen om det faller igjennom.
Så jeg sender en mail.

E: Dæng, glemte å spørre om jeg kunne få noen golfballer eller pussekluter.

Har dere kommet til en minnelig løsning nå?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Morsomt å se så mange forsvare Askeland.
Helt tullete å kreve 1000kr for å tilbakeføre et depositum på en klokke de ikke en gang kan gi en leveringstid på.

Ifølge de selv så oppererer de heller ikke med venteliste, men førstemann til mølla. Dette er også bare tull da jeg vet om flere som flere som står på denne listen.
 
  • Liker
Reaksjoner: jayeff
Har dere kommet til en minnelig løsning nå?

Sa ifra til Askeland hva rolex hadde sagt, og at jeg imøteså et forslag til minnelig løsning. Fikk en «leit at du føler det slik» sorry-not sorry mail, og videreformidlet tilbakemeldingen til rolex.

Skrev samtidig til askeland at jeg var lei for at veletablerte bedrifter forsyner seg av penger de ikke har noe juridisk krav på. Blir uansett gøy å se hva i alle dager de skal forsvare seg i forliksrådet med.

«Negativ kontraktsstiftelse, hva er det?»
 
Sa ifra til Askeland hva rolex hadde sagt, og at jeg imøteså et forslag til minnelig løsning. Fikk en «leit at du føler det slik» sorry-not sorry mail, og videreformidlet tilbakemeldingen til rolex.

Skrev samtidig til askeland at jeg var lei for at veletablerte bedrifter forsyner seg av penger de ikke har noe juridisk krav på. Blir uansett gøy å se hva i alle dager de skal forsvare seg i forliksrådet med.

«Negativ kontraktsstiftelse, hva er det?»


Den negative kontraktsinteresse tilsvarer de kostnader som den innrettende part har hatt, slik at vedkommende skal settes økonomisk i samme situasjon som, om avtale ikke hadde vært inngått
 
Jeg er helt enig i at dette ikke er en holdbar praksis av AD.

Vil også gi en honnør til @Lilac om du faktisk tar saken til Forliksrådet. Tiden du kommer til å bruke på saken vil utvilsomt være verdt vesentlig mer enn tusen kroner.
Men det er viktig å være prinsippfast, og det vil mest sannsynlig sette presedens for fremtidige uenigheter mellom Askeland og kundene.
 
Det er helt greit å være dus med overordnede på jobb eller glad i å handle med en butikk. Man må bare huske at en sjef eller et firma aldri er kompisen din på ordentlig.

Jeg jobber i et firma med to personer. Min sjef og meg. Han er en driftig og munnrapp bergenser, som bergensere flest. Vi har vel aldri avklart rollene våre, men han virker å tro at han er sjef. En selvutnevnt sådan(Ingen demokratisk prosess). Vi er mye sammen på fritiden. Ser fotball, går på kino, drikker øl- ja, alt det vanlige venner gjør. Nå har han i tillegg spurt meg om jeg vil være forlover i hans bryllup. Er dette en felle på noen måte? Later han bare som han er min venn? I så fall bekrefter du min mistanke.
 
Du tror du sliter? Tenk på meg som er eneste ansatt i eget AS!

-Mitt enkeltmannsforetak har et par utfordringer for tiden - det ene er at vi har sett oss lei på at kantinen er under enhver kritikk, uten at ledelsen er engasjert nok til egentlig å bry seg utover å kremte at det er da vitterlig bare å lage litt mat selv...

Den andre er hvordan i huleste jeg skal få skrevet av en Grand Seiko på firmaet!
 
  • Liker
Reaksjoner: Stvg100 og Grendel
Når man går så langt at man betaler ett depositum, frivillig, så bør man jo være hundre prosent sikker på at man vil ha varen uansett hva det måtte være.. Annet er ren ufornuft og feilaktig tidsbruk spør du meg.

At man i ettertid går i ett slikt "angrep" som mange av dere gjør mot en av våre få forhandlere som er igjen i Norge syntes jeg er urimelig.

Jeg regner med at de fleste vet at en regnskapsfører ikke teller minutter, men går på timebasert honorar uavhengig oppdrag..

Hva om en hadde 20 slike betalinger til dagen eller i uken og 50% "trakk" seg.
Forhandler(e) bruker faktisk tid på dette. Hva er nå 1000kr i en "Rolex verden".. Og hva hadde du selv gjort om det var din butikk uavhengig varer/tjenester som selges..

Jeg vil påstå at denne delen av depositumet på 750kr eks mva som du ikke får igjen, er en rimelig utgangsbillett.

Så har man lært til neste gang...
 
Når man går så langt at man betaler ett depositum, frivillig, så bør man jo være hundre prosent sikker på at man vil ha varen uansett hva det måtte være.. Annet er ren ufornuft og feilaktig tidsbruk spør du meg.

At man i ettertid går i ett slikt "angrep" som mange av dere gjør mot en av våre få forhandlere som er igjen i Norge syntes jeg er urimelig.

Jeg regner med at de fleste vet at en regnskapsfører ikke teller minutter, men går på timebasert honorar uavhengig oppdrag..

Hva om en hadde 20 slike betalinger til dagen eller i uken og 50% "trakk" seg.
Forhandler(e) bruker faktisk tid på dette. Hva er nå 1000kr i en "Rolex verden".. Og hva hadde du selv gjort om det var din butikk uavhengig varer/tjenester som selges..

Jeg vil påstå at denne delen av depositumet på 750kr eks mva som du ikke får igjen, er en rimelig utgangsbillett.

Så har man lært til neste gang...

Føler at denne tråden har gått over i litt ulike diskusjoner. Jeg syns saken gjøres unødvendig komplisert om man skal begynne å diskutere (den subjektive) verdien av 1.000 kroner, "hvor mye er for mye", hvor mye en regnskapfører tar i timen osv.

Min personlige mening er følgende:

Det bør være helt greit at en bedrift tar et gebyr for å gjøre en jobb (eller kanskje for å luke bort potensielt useriøse interessenter).

Men – helt uavhengig av hva loven sier – OPPLYS kunden om det på forhånd, og aller helst få det ned på noe skriftlig så man unngår kjipe diskusjoner på nettet i ettertid :)


PS: Jeg vet ingenting om hva som er sagt, gjort eller avtalt mellom trådstarter og forhandler annet enn hva som er beskrevet her. Slik ensidig informasjon (eller kritikk) er ikke verdiløs, men å bombastisk dømme en forhandler nord og ned på bakgrunn av dette virker ikke helt fair :)
 
Redigert: