Depositum og tilbakebetaling

Denne tråden har blitt fryktelig ensidig. En sak har som regel mer enn en side! Jeg har bare positive opplevelser med Askeland, både når det kommer til kjøp, service eller bare det å stikke innom for en god klokkeprat. Har vært kunde der i over 20 år.
Stusser litt over denne såkalte mailen til Rolex @Lilac hvor du gir inntrykk at du skulle bestille din 4. Rolex. Ut fra formuleringen kan det forstås som om de foregående var kjøpt hos Askeland. Du presiserer senere at alle de 3 foregående Rolex var kjøpt hos Lervik, men at du møtte veggen hos dem i forbindelse med venteliste og ville prøve en annen AD? Litt rart at Lervik ikke behandler en kunde bedre som har kjøpt 3 Rolex hos dem...? Det synes jeg er rart :rolleyes:

Formuleringen i mailen var 100% nøyaktig, jeg vet ikke helt hvordan jeg skulle omskrive den uten å dumme den betraktelig ned.

Om vi først går utenfor tema, jeg har bestillingsbekreftelser (og klokkebilder) om du synes at det er rart at Lervik ikke backet meg i 2018, for det synes egentlig jeg og. Men tråden handler ikke om det, og jeg håper på å ha en mer relevant oppdatering de kommende par dagene.

Altså; er jeg den eneste som anser definisjonen av et depositum som en innbetaling man ikke får tilbake ved senere avbestilling?

Hadde jeg visst tidligere at jeg kunne stille meg på venteliste for ørten klokker og så få pengene tilbake om jeg ombestemte meg, så hadde jeg allerede hatt mange av de klokkene som jeg nå forsøker få komme på liste for å få.. ☺

Angående Askeland og deres praksis, så må jeg si at Stavanger-avdelingen fortjener litt pepper for sin praksis.. Min erfaring vitner om cowboy-tendenser.. De dobbeltsolgte et ur til meg og en annen. Heldigvis og med en god porsjon flaks fikk jeg beskjed før jeg reiste fra Oslo for å hente det. Jeg fikk en halvveis beklagelse om at sånt desssverre skjer..

Redigert:
Fasit følger av forbrukerkjøpsloven kapittel 8:

9816DC60-F9B3-4F65-983E-A8CBC2437C0E.jpeg

Det et altså helt kurant at forhandler krever sine kostnader dekket i forbindelse med en avbestilling - i dette tilfelle (for høye?) utgifter til regnskapsfører.

Et annet spørsmål er om dette er god kundeservice, og/eller om forhandler burde være tydeligere på hva et depositum innebærer.

Fasit følger av forbrukerkjøpsloven kapittel 8:

Vis vedlegg 205029

Det et altså helt kurant at forhandler krever sine kostnader dekket i forbindelse med en avbestilling - i dette tilfelle (for høye?) utgifter til regnskapsfører.

Et annet spørsmål er om dette er god kundeservice, og/eller om forhandler burde være tydeligere på hva et depositum innebærer.
Depositum og forhåndsbetaling er to forskjellige ting, og behandles forskjellige. Forbruker kan vel ikke holdes ansvarlig for at foretaket får høyere kostnader til regnskapsfører som følge av feil regnskapsmessig behandling i utgangspunktet?

Leid bolig noen gang?

Nei, det har jeg ikke.. Ei heller leid klokke.. men har leid ut bolig og forstår definisjonen av depositum ved utleie.

Ved bestilling av vare trodde jeg at depositumsbetaling kun var et populært uttrykk for delvis forskuddsbetaling; hva er vitsen med en depositumsinnbetaling fra kjøpers side
med mindre det er snakk om en betaling som skal forplikte kjøper til å gjennomføre handelen? - makes no sense to me..
Edit; poenget ser jeg nå... er vel rimelig (rentefritt) lån fra kundene som begrunner dette ifht å låne i banken.

Samtidig kan en spørre seg i hvilken grad en slik bestilling forplikter selger, da selger i disse tilfellene tillater seg å gjøre som de selv vil i forhold til levering..

Uansett; enten refunderer man hele beløpet eller så beholder man hele det forhåndsbetalte beløpet (gitt at det foreligger en felles aksept om at dette er en innbetaling som går tapt ved avbestilling); 1k i «arbeidspenger» blir bare tull..

Ps! Blir lagt inn noen bestillinger fremover når jeg nå vet at jeg kan ombestemme meg og få tilbake pengene - bare ikke hos Askeland :) Tipp, topp! :)

Redigert:
Nei, det har jeg ikke.. Ei heller leid klokke.. men har leid ut bolig og forstår definisjonen av depositum ved utleie.

Ved bestilling av vare trodde jeg at depositumsbetaling kun var et populært uttrykk for delvis forskuddsbetaling; hva er vitsen med en depositumsinnbetaling fra kjøpers side
med mindre det er snakk om en betaling som skal forplikte kjøper til å gjennomføre handelen?

Samtidig kan en spørre seg i hvilken grad en slik bestilling forplikter selger, da selger i disse tilfellene tillater seg å gjøre som de selv vil i forhold til levering..

Uansett; enten refunderer man hele beløpet eller så beholder man hele det forhåndsbetalte beløpet (gitt at det foreligger en felles aksept om at dette er en innbetaling som går tapt ved avbestilling); 1k i «arbeidspenger» blir bare tull..

Ps! Blir lagt inn noen bestillinger fremover når jeg nå vet at jeg kan ombestemme meg og få tilbake pengene - bare ikke hos Askeland :) Tipp, topp! :)

Problemet er jo manglende forhåndsavklaring, ikke selve konseptet. Den profesjonelle part bør sørge for at det formelle er klart ved såpass uklar praksis som det vi ser her.

Depositum og forhåndsbetaling er to forskjellige ting, og behandles forskjellige. Forbruker kan vel ikke holdes ansvarlig for at foretaket får høyere kostnader til regnskapsfører som følge av feil regnskapsmessig behandling i utgangspunktet?

Det spiller ingen rolle hvordan du definerer depositum eller forhåndsbetaling, ved en avbestilling kan forhandler uansett kreve sine utgifter dekket.

Selv har jeg regnet «depositum» som en delvis forhåndsbetaling ved klokkekjøp, og ville nok forventet å få igjen dette - minus eventuelle kostnader forhandler måtte ha dersom jeg avbestiller.

Personlig liker jeg verken depositum eller forskudd, jeg foretrekker «pengene, så pølsa»-prinsippet.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Risti4life
Det spiller ingen rolle hvordan du definerer depositum eller forhåndsbetaling, ved en avbestilling kan forhandler uansett kreve sine utgifter dekket.

Selv har jeg regnet «depositum» som en delvis forhåndsbetaling ved klokkekjøp, og ville nok forventet å få igjen dette - minus eventuelle kostnader forhandler måtte ha dersom jeg avbestiller.

Personlig liker jeg verken depositum eller forskudd, jeg foretrekker «pengene, så pølsa»-prinsippet.
Jeg registrerer at du unnlot å svare på siste del av innlegget mitt, og antar således at vi er enige i den biten.

Du argumenter for at det her er foretatt en bestilling av ur spesielt til denne forbrukeren, men det er ikke oppgitt leveringsdato, og har de egentlig i det hele tatt forpliktet seg til å levere?

Merkostnadene foretaket har hatt skyldes ene og alene at de har behandlet dette galt regnskapsmessig, og det er jo ikke forbruker sin feil.

Hvis du går inn på Askeland rett før stengetid og prøver på ett ur, og gir inntrykk av at du vil kjøpe dette, men ombestemmer deg, er det da greit at de fakturerer deg lønnskostnaden til den ansatte som står 30 min ekstra på jobb for å hjelpe deg?

Og de krevde en times arbeid for å føre en kreditnota. Jeg ba flere ganger om å få en redegjørelse for hvordan det tar en time å skrive en kreditnota, siden jeg regner med at regnskapsbyrået deres også har andre oppgaver, uten å få svar.

Et annet spørsmål er "reell kostnad". Hvordan vet jeg at opplysningene de har oppgitt om fakturerbar timepris er korrekte?

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Og de krevde en times arbeid for å føre en kreditnota. Jeg ba flere ganger om å få en redegjørelse for hvordan det tar en time å skrive en kreditnota, siden jeg regner med at regnskapsbyrået deres også har andre oppgaver, uten å få svar.

Et annet spørsmål er "reell kostnad". Hvordan vet jeg at opplysningene de har oppgitt om fakturerbar timepris er korrekte?

Som "alle håndverkere " ; Påbegynt time, pluss rengjøring og opprydning av verktøy og materiell.

8- )

• Liker
Reaksjoner: Lilac og jayeff
Som "alle håndverkere " ; Påbegynt time, pluss rengjøring og opprydning av verktøy og materiell.

8- )

OT, men Jeg har bare blitt positivt overrasket over håndtverkerregninger i det siste. Siden feriene koronarøyk tenkte vi bruke penger på oppussing istedet, og alle prisanslag vi har fått har blitt barbert med 20-30% når fakturaen har kommet.

• Liker

Merkostnadene foretaket har hatt skyldes ene og alene at de har behandlet dette galt regnskapsmessig, og det er jo ikke forbruker sin feil.

Tap som følge av avbestilling etter forbrukerkjøpsloven blir kun aktuelt dersom forhandler må gi rabatt på den bestilte varen for å få solgt til andre en opprinnelig bestiller. I den grad dette dreier seg om en Rolex med venteliste så vil aldri forhandler lide noe tap av denne avbestillingen. Tapet kan uansett ikke påvises før den aktuelle klokken er solgt videre.

Tap knyttet til bruk av regnskapsfører eller evt. på arbeidskapital vil være svært vanskelig å påvise/måle og vil neppe kunne kreves erstattet.

• Liker
Reaksjoner: Lilac, EOD og Grendel
Tap som følge av avbestilling etter forbrukerkjøpsloven blir kun aktuelt dersom forhandler må gi rabatt på den bestilte varen for å få solgt til andre en opprinnelig bestiller. I den grad dette dreier seg om en Rolex med venteliste så vil aldri forhandler lide noe tap av denne avbestillingen. Tapet kan uansett ikke påvises før den aktuelle klokken er solgt videre.

Tap knyttet til bruk av regnskapsfører eller evt. på arbeidskapital vil være svært vanskelig å påvise/måle og vil neppe kunne kreves erstattet.

Det spiller ingen rolle hvordan/hvorfor tapet oppstår. Har selger utgifter som kan dokumenteres, skal disse utgiftene kunne kreves erstattet. At varen kan videreselges til samme pris til en annen kunde, er således irrelevant rent juridisk.

Ellers tror jeg vi er enige :)

Jeg stiller jo spørsmål ved om de påståtte utgiftene er reelle/om de er for høye. I tillegg kommer også mitt spørsmål om dette er god kundeservice, nettopp fordi det dreier seg om en vare som neppe blir liggende lenge i butikken....

• Liker