Depositum og tilbakebetaling

Det spiller ingen rolle hvordan du definerer depositum eller forhåndsbetaling, ved en avbestilling kan forhandler uansett kreve sine utgifter dekket.

Og de krevde en times arbeid for å føre en kreditnota. Jeg ba flere ganger om å få en redegjørelse for hvordan det tar en time å skrive en kreditnota, siden jeg regner med at regnskapsbyrået deres også har andre oppgaver, uten å få svar.

Et annet spørsmål er "reell kostnad". Hvordan vet jeg at opplysningene de har oppgitt om fakturerbar timepris er korrekte?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Og de krevde en times arbeid for å føre en kreditnota. Jeg ba flere ganger om å få en redegjørelse for hvordan det tar en time å skrive en kreditnota, siden jeg regner med at regnskapsbyrået deres også har andre oppgaver, uten å få svar.

Et annet spørsmål er "reell kostnad". Hvordan vet jeg at opplysningene de har oppgitt om fakturerbar timepris er korrekte?

Som "alle håndverkere " ; Påbegynt time, pluss rengjøring og opprydning av verktøy og materiell.

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac og jayeff
Som "alle håndverkere " ; Påbegynt time, pluss rengjøring og opprydning av verktøy og materiell.

8- )

OT, men Jeg har bare blitt positivt overrasket over håndtverkerregninger i det siste. Siden feriene koronarøyk tenkte vi bruke penger på oppussing istedet, og alle prisanslag vi har fått har blitt barbert med 20-30% når fakturaen har kommet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det spiller ingen rolle hvordan du definerer depositum eller forhåndsbetaling, ved en avbestilling kan forhandler uansett kreve sine utgifter dekket.

Merkostnadene foretaket har hatt skyldes ene og alene at de har behandlet dette galt regnskapsmessig, og det er jo ikke forbruker sin feil.

Tap som følge av avbestilling etter forbrukerkjøpsloven blir kun aktuelt dersom forhandler må gi rabatt på den bestilte varen for å få solgt til andre en opprinnelig bestiller. I den grad dette dreier seg om en Rolex med venteliste så vil aldri forhandler lide noe tap av denne avbestillingen. Tapet kan uansett ikke påvises før den aktuelle klokken er solgt videre.

Tap knyttet til bruk av regnskapsfører eller evt. på arbeidskapital vil være svært vanskelig å påvise/måle og vil neppe kunne kreves erstattet.
 
Tap som følge av avbestilling etter forbrukerkjøpsloven blir kun aktuelt dersom forhandler må gi rabatt på den bestilte varen for å få solgt til andre en opprinnelig bestiller. I den grad dette dreier seg om en Rolex med venteliste så vil aldri forhandler lide noe tap av denne avbestillingen. Tapet kan uansett ikke påvises før den aktuelle klokken er solgt videre.

Tap knyttet til bruk av regnskapsfører eller evt. på arbeidskapital vil være svært vanskelig å påvise/måle og vil neppe kunne kreves erstattet.

Det spiller ingen rolle hvordan/hvorfor tapet oppstår. Har selger utgifter som kan dokumenteres, skal disse utgiftene kunne kreves erstattet. At varen kan videreselges til samme pris til en annen kunde, er således irrelevant rent juridisk.

Ellers tror jeg vi er enige :)

Jeg stiller jo spørsmål ved om de påståtte utgiftene er reelle/om de er for høye. I tillegg kommer også mitt spørsmål om dette er god kundeservice, nettopp fordi det dreier seg om en vare som neppe blir liggende lenge i butikken....
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det spiller ingen rolle hvordan/hvorfor tapet oppstår. Har selger utgifter som kan dokumenteres, skal disse utgiftene kunne kreves erstattet. At varen kan videreselges til samme pris til en annen kunde, er således irrelevant rent juridisk.

Ellers tror jeg vi er enige :)

Jeg stiller jo spørsmål ved om de påståtte utgiftene er reelle/om de er for høye. I tillegg kommer også mitt spørsmål om dette er god kundeservice, nettopp fordi det dreier seg om en vare som neppe blir liggende lenge i butikken....

Enig i at vi er enige :)

Poenget mitt er at det vil ofte være vanskelig å oppfylle krav til årsakssammenheng og adekvans for annet tap enn på endelig salgspris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Men butikken bestilte jo ikke klokke til Lilac spesifikt, de tok bare betalt for å sette ham på venteliste for et ur de allerede hadde bestilt, men med ukjent leveringstid. Det kan vel derfor vanskelig argumenteres for at de har hatt noen slags kostnad knyttet til dette, slik jeg forstår saken. De vil at han skal betale for å få tilbake pengene sine, og de opplyste ikke om at deler av beløpet ikke kunne refunderes. Det er vel dette som er stridens kjerne.
 
Det skal forøvrig bli interessant om ADer begynner å holde seg hardt til lovens bokstav når det kommer til forbrukerkjøpsloven.

Gleder meg til å kreve låneprodukter og rask reparasjonstid, samt omlevering ved reklamasjon!
 
Og Rolex ringte. De var ikke særlig støttende om praksisen til Askeland, og fastholdte at deres forhandlere hadde et eget ansvar for å påse at slikt ikke skjedde. Spurte samtidig om hele ventelistepraksisen var ok etter deres skjønn. De forklarte at forhandlerene hadde en grad av autonomi, og at de ikke ønsket å blande seg i hvordan forhandlerene foretok bestillinger på vegne av kunder.

De ba meg i midlertid kontakte Askeland en siste gang for å finne en minnerlig løsning, og så kontakte dem igjen om det faller igjennom.
Så jeg sender en mail.

E: Dæng, glemte å spørre om jeg kunne få noen golfballer eller pussekluter.
 
Redigert:
Og Rolex ringte. De var ikke særlig støttende om praksisen til Askeland, og fastholdte at deres forhandlere hadde et eget ansvar for å påse at slikt ikke skjedde. Spurte samtidig om hele ventelistepraksisen var ok etter deres skjønn. De forklarte at forhandlerene hadde en grad av autonomi, og at de ikke ønsket å blande seg i hvordan forhandlerene foretok bestillinger på vegne av kunder.

De ba meg i midlertid kontakte Askeland en siste gang for å finne en minnerlig løsning, og så kontakte dem igjen om det faller igjennom.
Så jeg sender en mail.

E: Dæng, glemte å spørre om jeg kunne få noen golfballer eller pussekluter.
Du kan jo høre hvordan oddsene dine er for å få kjøpt Rolex der i framtiden...
 
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs
E: Dæng, glemte å spørre om jeg kunne få noen golfballer eller pussekluter.

En flaske av disse som plaster på såret er vel fort verdt hodepinen :p

1595608620786.png
 
Argumentum ad populum-påstander holder ikke i voksenlivet. Hva konkret er du uenig i?
Ok, trodde det var innlysende. Jeg er selvsagt uenig i at det er en useriøs forhandler. Og det er basert på over 20 års erfaring, som jeg har omtalt tidligere i tråden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs