Depositum og tilbakebetaling

Medlem
26. nov. 2010
Innlegg
936
Sted
Bodø
Etter noen år i dette gamet har jeg innbetalt en del depositum til forskjellige urmakere rundt om.
Sist nå betalte jeg inn drøye 10k for å havne på venteliste for en Rolex med "uviss leveringstid". Klokken er dermed ikke bestilt opp i mitt navn, men fordeles etter ansiennitetsprinsippet (les: hvor godt butikken liker meg).

Da jeg fikk snusen i en LE fra et merke som faktisk leverer klokker, ønsket jeg å trekke depositumet, og fikk beskjed om at butikken ville beholde 1k i "arbeidspenger". Dette er første gang jeg har blitt presentert for denne problemstillingen, og jeg synes det er merkelig at butikken skal kunne beholde dette på et produkt uten leveringstid, hvor den eneste "kostnaden" butikken har påløpt er å skrive navnet mitt på en post-it lapp. Forrige gang jeg gjorde dette var i 2015, da jeg var idiot nok til å trekke depositumet på en Hulk hos Bjerke. Der var det aldri snakk om noe arbeidspenger, selv om depositumet var større (og etterspørselen etter Rolex lavere).

Hvilke erfaringer har dere med dette?
 
Redigert:
Jeg kan skjønne det hvis du har bestilt denne:

7CA7A4F9-52CB-462C-B739-9E06CDC93281.jpeg


Men hvis det er et sportsur i stål som uansett blir revet bort syntes jeg det
er uakseptabelt og ganske grådig.
 
Normalt bør det foreligge en avtale i bunn, ved bruk av depositum. Disse pengene skal dekke et eventuelt tap eller utgift for mottaker. Dersom det ikke foreligger noen avtale, muntlig eller skriftlig, så får man fort en utfordring når depositumet skal tilbakeføres.
Du kan høre med Forbrukertilsynet om råd i denne saken. Del gjerne svaret du får. Her er link til FT; https://www.forbrukertilsynet.no/kontaktinformasjon
 
Jeg kan skjønne det hvis du har bestilt denne:

Vis vedlegg 204577

Men hvis det er et sportsur i stål som uansett blir revet bort syntes jeg det
er uakseptabelt og ganske grådig.


Var akkurat den jeg bestilte, dog med pandaskinnsreim. Synes leopard ble for kjedelig.

Normalt bør det foreligge en avtale i bunn, ved bruk av depositum. Disse pengene skal dekke et eventuelt tap eller utgift for mottaker. Dersom det ikke foreligger noen avtale, muntlig eller skriftlig, så får man fort en utfordring når depositumet skal tilbakeføres.
Du kan høre med Forbrukertilsynet om råd i denne saken. Del gjerne svaret du får. Her er link til FT; https://www.forbrukertilsynet.no/kontaktinformasjon

Trodde hensikten med depositum var å sikre selger mot at klokken leveres til forhandler og kjøper sier "kødda", og løper til skogs. Hadde skjønt det om det dreide seg om en spesialbestilling utenfor sortiment. Fenomenet "arbeidspenger" fra en velrenommert forhandler der det kun er snakk om oppføring på venteliste slår meg som helt latterlig all den tid det er snakk om stålmodeller de ikke klarer å holde på lager uansett.

Jeg tenkte høre med dem hvilket arbeid de har lagt inn i dette, og tilbyr å dekke utsendelsen av giroen for innbetaling av depositum etter standardsats.

E: Fikk svar. De mener at kostnaden ved tilbakebetaling kommer fra at regnskapsbyrået de bruker må lage en kreditnota, som i følge dem tar en time. Byrået jobber mao for 750kr timen pluss moms.

En time for en kreditnota. Hørtes ut som en vernet arbeidsplass. Hadde jeg jobbet der og jobbet på akkord, kunne jeg i løpet av en arbeidsdag tjent seks solide siffer.
 
Redigert:
Ja her det bare å trekke de inn for forliksrådet om de ønsker å ta saken så langt, så får de dekke timeraten du eventuelt har på å kjøre den saken mot de...
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Firmaet virker fullstendig useriøst. Lervik eller Bjerke hadde aldri funnet på dette.
 
Ikke ennå, men kan ta det på PM om noen ubesluttsomme potensielle kjøpere lurer.
Skrev en tydelig beskjed der jeg gjennomgikk at gebyrer skal gjenspeile faktiske kostnader bedriften har ved avbestilling, men at vi om ønskelig kunne ta det i forliksrådet som har en saksbehandlingstid på månedsvis, og at forsinkelsesrenter vil måtte belastes dem.

Tenker å følge opp med at om de mener at Rolexen er uselgelig og de vil måtte gå på et tap ved å selge den til noen andre om de skulle få tak i den innen den tid, vil jeg måtte bruke fakturerbare timer på å innhente uttalelser fra andre urmakere som alle vil si "tullprat". Om de mot formodning skulle lese denne tråden og ta høyde for dette, har jeg et aldri så lite ess til i ermet.

Merker meg at de ikke underskriver mailene sine, men gjemmer seg bak "kundeservice". Tillitsvekkende.

Jeg kan gjerne bruke litt tid på dette her om det ender i at de betaler meg mer enn jeg betalte inn. Prinsippsak nå.
 
Hadde du blitt gitt en fast dato som holdepunkt og fått informasjon hadde det vært hatt noe for seg. Du har jo ingen ide om når klokken kommer.

Dette oser dårlig service.

8
 
Om de plutselig skulle hoste opp en leveringsdato nå etter jeg har sagt ettertrykkelig at jeg ville avbestille, ville jeg fortsatt vært uinteressert etter denne mailutvekslingen om "arbeidspenger". Kommer ikke til å legge igjen en krone der.
 
  • Liker
Reaksjoner: BatSoup og Grendel
Useriøs bedrift, uten tvil. Videre har denne tråden også lært de som leser den at "å betale depositum for å stå på en venteliste" er tåpelig og noe man definitivt også bør unngå - uansett seriøse bedrifter eller ikke.

Edit: Skriveleif
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Våknet opp til følgende epost: Hei, vi har nå bedt regnskap kreditere beløpet fratrukket 1000 kroner. Du velger selv om du ønsker å gå til forliksrådet med saken.

Vh

Kundeservice, urmaker Askeland.

E: Ja, jeg skrev våknet opp. Klokka elleve er innenfor i sommerferien.
 
Redigert:
Våknet opp til følgende epost: Hei, vi har nå bedt regnskap kreditere beløpet fratrukket 1000 kroner. Du velger selv om du ønsker å gå til forliksrådet med saken.

Vh

Kundeservice, urmaker Askeland.

E: Ja, jeg skrev våknet opp. Klokka elleve er innenfor i sommerferien.

Jeg har stort sett unngått Askeland de siste årene, da jeg ikke har vært imponert over kundeservicen. Dette var siste spikeren i kista, og nå blir det bare andre AD fremover.