Depositum og tilbakebetaling

Fikk han det?
@Lilac sa i dag 10:27: "Våknet opp til følgende epost: Hei, vi har nå bedt regnskap kreditere beløpet fratrukket 1000 kroner. Du velger selv om du ønsker å gå til forliksrådet med saken." så jeg vil tro han før pengene innen kl. 15 i morgen 17. juli - så fremt @Lilac da av ulike grunner ønsker å gå til Forliksrådet. @EDirdal
 
@Lilac sa i dag 10:27: "Våknet opp til følgende epost: Hei, vi har nå bedt regnskap kreditere beløpet fratrukket 1000 kroner. Du velger selv om du ønsker å gå til forliksrådet med saken." så jeg vil tro han før pengene innen kl. 15 i morgen 17. juli.
Står det ikke her at de beholder kr 1000,- i arbeidspenger? Som jo er stridens kjerne?
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac og havarduf
Nå må du gi deg. ;) "Våknet opp til følgende epost: Hei, vi har nå bedt regnskap kreditere beløpet fratrukket 1000 kroner. Du velger selv om du ønsker å gå til forliksrådet med saken."

Ja, så han får beløpet (la oss kalle det depositumet) fratrukket 1000 kroner kreditert. Kan uttrykkes slik: Kreditert beløp = Depositum - 1000 kroner
 
Ja, så han får beløpet (la oss kalle det depositumet) fratrukket 1000 kroner kreditert. Kan uttrykkes slik: Kreditert beløp = Depositum - 1000 kroner
Kreditnota? Men, hvis man vil tenke mest mulig negativt og i aller verste mening - så har du rett. Må være kjedelig å alltid tenke så negativt. Men gøy hvis man absolutt vil krangle på alt, da. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen
Syntes det er litt langt og gå og sende Mail til Rolex osv, Trenger de få ad vi har igjen her selvom jeg sef er enig i at depositum burde betales tilbake i sin fullhet om du avbestiller så lenge de ikke har spesial bestilt noe klokke til deg! Så der gjorde ad en feil som de retter opp i!
har selv bare gode erfaringer der og hadde glatt lagt igjen depositum om jeg hadde kommet på noe liste på en av modellene jeg ønsker!

Vi trenger Rolex-forhandlere, men ikke slike som oppfører seg useriøst....
Hvis ikke Askeland retter opp i dette så kunne de like gjerne selge hvetemel for hva jeg bryr meg... Klokker kommer jeg ikke til å kjøpe der.... Det de har prestert her er en gnier-politikk jeg kan klare meg uten.

8- (
 
Nå må du gi deg. ;) "Våknet opp til følgende epost: Hei, vi har nå bedt regnskap kreditere beløpet fratrukket 1000 kroner. Du velger selv om du ønsker å gå til forliksrådet med saken."

Semantikk er greit nok i seg selv, men helst ikke avsporinger som følge av det.
 
  • Haha
Reaksjoner: andersp
Jeg er ikke sikker på om "Du velger selv om du ønsker å gå til forliksrådet..." er å anse som at de retter opp i saken?

Syntes det er litt langt og gå og sende Mail til Rolex osv, Trenger de få ad vi har igjen her selvom jeg sef er enig i at depositum burde betales tilbake i sin fullhet om du avbestiller så lenge de ikke har spesial bestilt noe klokke til deg! Så der gjorde ad en feil som de retter opp i!
har selv bare gode erfaringer der og hadde glatt lagt igjen depositum om jeg hadde kommet på noe liste på en av modellene jeg ønsker!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og jayeff
Synes denne tråden var ganske interessant lesing. Virker å være unison fordømmelse av denne forhandleren. Personlig hadde jeg heller tatt den tusingen på kontoen for litt sure penger.

En gang jeg var liten gutt og var i butikken sammen med fattern, så tok jeg en smågodtsjokolade fra smågodthylla og putta i munn mens jeg trodde ingen så meg. «Skal du virkelig gjøre deg til kjeltring for én krone?» spurte fattern når vi kom ut i bilen. Får litt samme følelse her. Skal man virkelig gjøre seg til uvenn med AD for dette?
 
Synes denne tråden var ganske interessant lesing. Virker å være unison fordømmelse av denne forhandleren. Personlig hadde jeg heller tatt den tusingen på kontoen for litt sure penger.

En gang jeg var liten gutt og var i butikken sammen med fattern, så tok jeg en smågodtsjokolade fra smågodthylla og putta i munn mens jeg trodde ingen så meg. «Skal du virkelig gjøre deg til kjeltring for én krone?» spurte fattern når vi kom ut i bilen. Får litt samme følelse her. Skal man virkelig gjøre seg til uvenn med AD for dette?
Hm? Spørsmålet her er vel egentlig; skal AD gjøre seg til kjeltring for noe så lite..?
 
Depositum i andre situasjoner har praktisert at deponenten også godskrives renter i perioden der depositumet står på konto.
Dersom bedriften har ført depositumet som inntekt, og derav må lage kreditnota er dette feil av dem, og ikke noe du skal betale for. De har muligens ikke ført dette som depositum, men som forskuddsbetaling. depositum skal stå på depositumskonto.
Det er riktignok vanligst i forbindelse med husleie, men depositum er noe annet enn forskuddsbetaling og da mener jeg også pengene bør håndteres annerledes enn det virker som at blir gjort her.

 
Synes denne tråden var ganske interessant lesing. Virker å være unison fordømmelse av denne forhandleren. Personlig hadde jeg heller tatt den tusingen på kontoen for litt sure penger.

En gang jeg var liten gutt og var i butikken sammen med fattern, så tok jeg en smågodtsjokolade fra smågodthylla og putta i munn mens jeg trodde ingen så meg. «Skal du virkelig gjøre deg til kjeltring for én krone?» spurte fattern når vi kom ut i bilen. Får litt samme følelse her. Skal man virkelig gjøre seg til uvenn med AD for dette?

Så hvis noen lopper deg for en tusing sitter du bare der og trekker på skuldrene?
:rolleyes:
 
Synes denne tråden var ganske interessant lesing. Virker å være unison fordømmelse av denne forhandleren. Personlig hadde jeg heller tatt den tusingen på kontoen for litt sure penger.

En gang jeg var liten gutt og var i butikken sammen med fattern, så tok jeg en smågodtsjokolade fra smågodthylla og putta i munn mens jeg trodde ingen så meg. «Skal du virkelig gjøre deg til kjeltring for én krone?» spurte fattern når vi kom ut i bilen. Får litt samme følelse her. Skal man virkelig gjøre seg til uvenn med AD for dette?

Når jeg bruker penger hos en butikk, er jeg bortskjemt nok til å forvente en eller annen form for gjenytelse i form av varer eller tjenester.
 
Når jeg bruker penger hos en butikk, er jeg bortskjemt nok til å forvente en eller annen form for gjenytelse i form av varer eller tjenester.

Enig. Men her er det noen som har forskuddsbetalt for en bestilling, og deretter trukket seg fra avtalen og ber om tilbakebetaling. Ingen penger brukt, bare avtale brutt. Dette er jo ikke et depositum som var ment tilbakebetalt. Da hadde jeg personlig tatt dette på eiga kappe og levd greit med det.

Så kan man selvfølgelig diskutere om det er veldig kundevennlig å ta det gebyret, men det er jo ganske langt derfra til å sende klage til Rolex og ta saken til Forliksrådet. Men folk får selvsagt gjøre som de vil.
 
Jeg har vanskelig for å se noen nyanser i denne problemstillingen dersom det ikke er inngått noen form for avtale på forhånd. En bedrift kan rett og slett ikke finne på gebyrer som ikke er avtalt på forhånd. Det eneste måtte være om man regner dette som en delbetaling, men da må det jo også foreligge en bindende forpliktelse om levering fra butikkens side.

Jeg vet ikke om jeg hadde giddet å gå til kamp for tusenlappen, men jeg hadde definitivt forsøkt å stikke kjepper i hjulene for Askelands forhold til Rolex. Antar de er mindre fornøyd med at ADer skor seg på leveringssituasjonen.
 
Enig. Men her er det noen som har forskuddsbetalt for en bestilling, og deretter trukket seg fra avtalen og ber om tilbakebetaling. Ingen penger brukt, bare avtale brutt. Dette er jo ikke et depositum som var ment tilbakebetalt. Da hadde jeg personlig tatt dette på eiga kappe og levd greit med det.

Så kan man selvfølgelig diskutere om det er veldig kundevennlig å ta det gebyret, men det er jo ganske langt derfra til å sende klage til Rolex og ta saken til Forliksrådet.

Jeg tenker for det første at en «bestilling» ikke er reell før det foreligger en konkret dato for levering, for det andre er ikke summen butikken har forsynt seg med på noen som helst måte i samsvar med den eventuelle innsatsen butikken har lagt inn for å gjennomføre «bestillingen» eller foreta selve tilbakebetalingen.

«Vi skal ha penger for bryet vi hadde med å prate med deg» er ikke et grunnlag for å kreve noe som helst, og selvsagt vil jeg ta dette videre. Gitt hvor raskt rolex svarte på henvendelsen min, har jeg inntrykk av at de heller ikke er spesielt imponert.

E: Det er ikke slik at mine fiktive barn går sultne eller jeg må selge en bil for å kunne unnvære den tusenlappen, men de prinsipielle kampene er verd å ta likevel etter min mening.
 
Redigert:
Enig. Men her er det noen som har forskuddsbetalt for en bestilling, og deretter trukket seg fra avtalen og ber om tilbakebetaling. Ingen penger brukt, bare avtale brutt. Dette er jo ikke et depositum som var ment tilbakebetalt. Da hadde jeg personlig tatt dette på eiga kappe og levd greit med det.

Så kan man selvfølgelig diskutere om det er veldig kundevennlig å ta det gebyret, men det er jo ganske langt derfra til å sende klage til Rolex og ta saken til Forliksrådet. Men folk får selvsagt gjøre som de vil.

Når det ikke er noen avtale om at 1000,- skal legges igjen som "arbeidspenger" så er det vel AD som bryter en avtale her. Godt betalt for å skrive ned et navn.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og Lilac
Synes denne tråden var ganske interessant lesing. Virker å være unison fordømmelse av denne forhandleren. Personlig hadde jeg heller tatt den tusingen på kontoen for litt sure penger.

En gang jeg var liten gutt og var i butikken sammen med fattern, så tok jeg en smågodtsjokolade fra smågodthylla og putta i munn mens jeg trodde ingen så meg. «Skal du virkelig gjøre deg til kjeltring for én krone?» spurte fattern når vi kom ut i bilen. Får litt samme følelse her. Skal man virkelig gjøre seg til uvenn med AD for dette?

Med det resonnementet tenker jeg at problemstillingen burde være en av disse to;

Skal AD virkelig gjøre seg til uvenn med kunder for dette?

Skal AD gjøre seg til kjeltring for en tusenlapp?