Depositum og tilbakebetaling

Fyre av en mail til Rolex hvor du spør om dette er vanlig praksis hos deres AD´er?

Våknet opp til følgende epost: Hei, vi har nå bedt regnskap kreditere beløpet fratrukket 1000 kroner. Du velger selv om du ønsker å gå til forliksrådet med saken.

Vh

Kundeservice, urmaker Askeland.

E: Ja, jeg skrev våknet opp. Klokka elleve er innenfor i sommerferien.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg er ingen advokat, men mener slike bedrifter hører til et visst sted.

Her vil vel forbrukerkjøpsloven § 41 gjelde.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_8#§41

Noen kommentarer rundt denne paragrafen:
https://www.biladvokat.no/forbrukerkjopsloven-41/
https://osloadvokatene.no/kontrakt/avtaler/avbestille-kjop/

Det finnes sikkert andre og bedre nettsider rundt dette, men det var dette jeg fant på kort tid. Lykke til!

Edit:
Fant denne saken på Forbrukerklageutvalget sine sider:
https://www.forbrukerklageutvalget....0076&scripturi=/innsyn.aspx&skin=ftu&Mid1=11&
 
Redigert:
Fyre av en mail til Rolex hvor du spør om dette er vanlig praksis hos deres AD´er?

Fyrte av denne:

Dear sir/madam

I was recently in contact with one of your authorized retailers concerning ordering an Oyster Perpetual as my fourth Rolex, and I was asked to put down approx. $1000 as a deposit towards the watch. No delivery window was given.

I accepted, and about a month and a half afterwards, I opted to rescind said deposit due to still no timeframe for delivery. The retailer stated that they would charge $100 for "processing fees" due to my cancellation.

I realize that the wait list system is not something you have control over, but I can't help but wonder whether this fee system is acceptable practice for one of your retailers.

Sincerely

(Lilac)

Men jeg tenker at rolex mottar 3000 mailer om dagen fra folk som klager på ventelister, så har ikke store forhåpninger. Jeg tok med biten om hvor mange klokker jeg hadde for å øke sjansene mine, ikke som en rar fleks.

E: Vært litt gøy å få innspill fra bransjefolk om deres praksis i denne tråden.
 
Redigert:
Våknet opp til følgende epost: Hei, vi har nå bedt regnskap kreditere beløpet fratrukket 1000 kroner. Du velger selv om du ønsker å gå til forliksrådet med saken.

Vh

Kundeservice, urmaker Askeland.

E: Ja, jeg skrev våknet opp. Klokka elleve er innenfor i sommerferien.

Bare å gi gass !
 
Med mindre trekket av depositumet er spesifisert på forhånd er ikke dette noe butikken kan trekke i etterkant. I såfall hadde all handel i Norge vært ville vesten.

Noen butikker som har forhåndsbestillinger vil f.eks ved bestilling eller ved inngåelse av avtale oppgi at du betaler inn x og av den summen er y ikke refunderbart ved avbestilling.

Tror ikke jeg skal legge igjen noen kroner der med det første.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Syntes det er litt langt og gå og sende Mail til Rolex osv, Trenger de få ad vi har igjen her selvom jeg sef er enig i at depositum burde betales tilbake i sin fullhet om du avbestiller så lenge de ikke har spesial bestilt noe klokke til deg! Så der gjorde ad en feil som de retter opp i!
har selv bare gode erfaringer der og hadde glatt lagt igjen depositum om jeg hadde kommet på noe liste på en av modellene jeg ønsker!
 
Du koster vel ikke noe med Forliksrådet?
La det bli litt publisitet rundt det. (Det har det jo allerede blitt.)
Er Askeland interessert i å dra det så langt? De lever vel av kundene? Er dette den opplevelsen kundene ønsker/fortjener?

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Har du kjøpt de tre forutgående Rolex fra samme AD, @Lilac?

Ingen. Alt fra Lervik, men etter å ha møtt veggen hos dem for ventelisteplass for et par år siden, tenkte jeg prøve en annen forhandler.

Syntes det er litt langt og gå og sende Mail til Rolex osv, Trenger de få ad vi har igjen her selvom jeg sef er enig i at depositum burde betales tilbake i sin fullhet om du avbestiller så lenge de ikke har spesial bestilt noe klokke til deg! Så der gjorde ad en feil som de retter opp i!

Jeg hadde ikke sendt mail (nå mailer) til Rolex om de holdte seg til avtalen.
 
Ingen. Alt fra Lervik, men etter å ha møtt veggen hos dem for ventelisteplass for et par år siden, tenkte jeg prøve en annen forhandler.
Takk. Skjønner.

Selv har jeg kjøpt ny Rolex fra Lervik, Askeland og Jørgensen. Alle uten venteliste. Personlig tror jeg mer på å stikke innom (enten reelt eller virtuelt) og spørre - fremfor å stå på venteliste.

Uansett, kjekt å se du fikk gebyret tilbakebetalt. :)

Lessons learnt er at å stå på ventelister er futile. Ventelister er slitsomt for både kunder og forhandler og bør få nakkeskudd innen utgangen av neste uke.
 
Blir vel aldri en god og nyansert debatt om ikke alle parter for flagget sine synspunkter.
Men slik jeg leser det nå, legges loddet på din side. Når det er sakt, er det vel ingen grunn for nye kunder og ta inn over seg bare det negative og bli forutinntatt. Opplev ad selv og døm deretter.

Askeland er helt sikkert hjertelig velkomne til å argumentere for sin side av saken, dersom de ønsker det. Vil tro at opptil flere av de ansatte er medlemmer her inne, og at de følger med på det som rører seg.

Og det er helt greit å advare andre, slik at de vet hva de går til. Man kan lære av andres feilsteg/negative opplevelser, og slippe å oppleve dem selv.