Depositum betalt

Nå teasers på gang eller? Make and model, farger? :)
Kort fortalt: 99.2 M i 40mm som har subsekund og gangreserve. Midnattsblå, keramisk skive og hvite visere og tall med lume. For urverket blir det rodium og frosted.

Litt høyere opp i tråden ;)
Mens vi venter. Her er litt av det som ble brukt som inspirasjon ved valg av model og finish.
Vis vedlegg 283322
Vis vedlegg 283323
Vis vedlegg 283326Vis vedlegg 283324
Det blir noe av hver av disse i min klokke i tillegg til noen andre små endringer.
Dette er nok første klokke jeg kjøper for å feire noe.
Jeg blir 30år i Oktober, så det blir en feiring at jeg har overlevd tyveårene, men dette har ikke så stor vanskelighetsgrad. Det som er større er at jeg også fullfører en doktorgrad til høsten (forhåpentligvis). Noe som har opptatt livet i nesten 5år er verdt å feire.

Så hvorfor ble det en Dornbluth. Dette er sammensatt.
Jeg har sett for meg litt forskjellige klokker for å feire. Har vært innom Datejust, Speedmaster, Reverso, Tank etc. Det er mye å velge i.
Tanken om noe tilpasset mine ønsker kom snikende på, men disse er jo ofte dyre, og med et budsjett rundt kostnaden av en Datejust kan det være vanskelig. Derfor er Dornbluth høyt på lista. Etter å ha lest meg opp på historien og runda YouTube følte jeg at det var en klokke som passet godt. De passer også det jeg ser for meg estetisk sett, en klokke jeg kan ha glede av lenge og som forblir relevant.

Så da er merket valg, men så er det mange andre valg som skal gjøres.
Først, modell. Gitt budsjett var det ikke aktuelt med in-house urverket, men det modifiserte Unitas urverket. Dornbluth erstatter vel 70% av dette uansett. Deretter vil jeg ha en størrelse som passer meg, 42mm blir nok for stort, men det er spesielt tykkelsen jeg er sensitive til, derfor ble det 40mm kasse som er 10mm tykk, pluss krystall.

Som bildene over hinter til ble 99.2-M modellen valgt, altså med up-down gangreserveindikator. Deretter er det skivematerial som må velges og da var valget lett, Dornbluth lager keramiske skiver med en tekstur som kan minne om emalje. Igjen, for å ha en tidløs estetikk falt valget av farge på midnatt-blå, ala. Breguet over. Denne skiven blir gravert for hånd vet hjelp av en maskin som skalere opp (husker ikke hva den heter). Så hva skal disse graverte tallene fylles med. Jeg gikk for superluminova da dette skal være en hverdagsklokke. Viserne er også dekket av lume.

For urverket er det noen finisher å velge mellom. Her falt valget på black rhodium som er vist på bildet over, men med frosted finish og ikke Geneve-striper. Personlig gravering av urverket er også mulig og jeg tenker å gravere noe som refererer til doktorgraden, men ikke bestemt meg enda, og vil ikke jinxe det ved å forplikte meg til dette.

Dette er et veldig spennende prosjekt og jeg kommer til å oppdatere når jeg vet mer. Levering er estimert mars/april neste år så blir litt forsinket i forhold til feiring, men det er det verdt.
Legger ut bilder om jeg får noen fra Dornblüth utover dette.
 
DC1460A4-D67F-481D-986D-DB1EC98201C7.jpeg

Halvveis i ventetida nå…..
 
Påfallende med noen SAS-poeng som holder på å gå ut, så da blir det besøk.
Hi Erik,

I am happy to hear from you again and that you plan to visit us.
The Easter week will be fine. Please let me know which day you want to come (3rd, 4th or 5th). Friday we have public Holiday.
But I think your watch will be not ready then. But it will be in manufacturing process. The pick up will be not possible at this time.

Kind regards,

Jana
 
Her kommer et lite reisebrev fra mitt besøk hos Dornblüth på tirsdag.

Det ble påske i Hamburg i år og da er det jo bare en snartur med autobahn til Kalbe hvor Dornblüth holder til. Dette beiste skulle presses til det ytterste:
065A7F5A-8E47-46F5-B09E-03A15546944F.jpeg

Neida, når du passerte 100 kunne man ikke lenger høre seg selv tenke, og ved 130 begynte den å riste noe forferdelig. Men, jeg kom frem etter to og en halv time.

E87B6F62-0A28-4359-8327-CD3D21F5C9E0.jpeg

Jeg ble tatt imot av Jana og etterhvert kom Dirk for å vise meg rundt.

Det er jo ikke store operasjonen og med påskeferie var det ikke alle som var tilstede, så det var ikke lange affæren.

Først viste han meg kopimaskinen som er 8 (i diameter ?) ganger større enn skivene som den skal skjære ut.
48229931-2ACC-4428-A483-E6F6F44D8796.jpeg

Hva denne neste maskinen gjorde husker jeg ikke, men tror det også var relatert til skivene.
D70DE0F8-1FEF-4BA5-B3A6-C17034D48FEC.jpeg


Kassene blir skjært ut her.
27DF2155-07D9-492C-BF06-1B55D092DBA1.jpeg

Det de får inn døra ligger nederst og en ferdig kasse oppå.

630B81A1-C400-4759-BB3E-A2720BEA487C.jpeg

Denne messingplaten ble brukt til å holde skivene i vater når de ble pusset ned.

Så var vi inne der emaljeskivene blir malt.
AD9BC93E-C32D-49EB-870C-64D338F07F88.jpeg


Her jobber urmakerne ved benkene:
DC81FF52-09C7-4E22-AB1D-110AAB0BCA1E.jpeg

Dirk sa at han jobber ca. 60% ved benken og de resterende 40% med utvikling og omvisninger etc.

Vi gikk gjennom mye annet også, men det å ta bilder og lytte samtidig er ikke lett.

Vi satt oss ned å praten litt om andre modeller etterpå.
20D26BB4-FD1E-4966-A1D5-51F57839DAF5.jpeg


Min klokke er nesten ferdig, så kommer litt om det i neste innlegg.
 
Som sagt er min klokke nesten ferdig, faktisk alt er ferdig, men skive og visere er i Sveits for å bli påført luminova. Når dette er gjort skal klokken testes en periode før den sendes til meg.
Her er et par bilder jeg tok mens urmakeren viste den til meg.
2683A363-DA0D-44BD-8F79-EECAD19455E6.jpeg
D36659BA-2FB1-4F92-AE17-FC59E41C3559.jpeg

Det blir veldig spennende å se den helt ferdig, forhåpentligvis i starten av mai.
 
En veldig spennede reise! Tusen takk for at du deler. Gleder meg til å se klokka ferdig.
 
  • Elsker
Reaksjoner: kire
Nå er det opp til DHL om den rekker frem til 17. mai.
Dear Erik,

herewith I inform you that we sent your ordered watch today by DHL EXPRESS WORLDWIDE.

Tracking no.: xxx

Thank you for purchasing a timepiece of our manufacture and your patience.

Please be so kind and inform us about the arrival of your watch, because we are always concerned until we are sure, that the watch reached the client in proper conditions.

Have a good time and enjoy your watch!

Best regards,

Jana

D. Dornblueth & Sohn
Westpromenade 7
D-39624 Kalbe/Milde

phone: +49 39080-3206
fax: +49 39080-72796
e-mail: info@dornblueth.com
web: www.dornblueth.com