Depositum betalt

kire

Støttemedlem
Medlem
3. feb. 2020
Innlegg
2.746
Sted
Oslo
Inspirert av mange andre lignende tråder syntes jeg det var på tide.

Som tittelen sier har jeg et spennende prosjekt på gang.
image.png

(Signert av selveste sjefen og.)

Men hvorfor en Dornbluth?
Føler jeg har vært innom mange av de store klokkemerkene (i min prisklasse riktignok) og tiden er inne for å prøve noe nytt. Mer om dette kommer snart.
 
Redigert:
Herregud så gøy. Jeg fulgt med på disse lenge. De er flinke på distribusjon av gode gammeldagse kataloger og brev med god informasjon. Liker arbeidene deres svært godt. Blir veldig kjekt å se hvor du ender.
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Dette er nok første klokke jeg kjøper for å feire noe.
Jeg blir 30år i Oktober, så det blir en feiring at jeg har overlevd tyveårene, men dette har ikke så stor vanskelighetsgrad. Det som er større er at jeg også fullfører en doktorgrad til høsten (forhåpentligvis). Noe som har opptatt livet i nesten 5år er verdt å feire.

Så hvorfor ble det en Dornbluth. Dette er sammensatt.
Jeg har sett for meg litt forskjellige klokker for å feire. Har vært innom Datejust, Speedmaster, Reverso, Tank etc. Det er mye å velge i.
Tanken om noe tilpasset mine ønsker kom snikende på, men disse er jo ofte dyre, og med et budsjett rundt kostnaden av en Datejust kan det være vanskelig. Derfor er Dornbluth høyt på lista. Etter å ha lest meg opp på historien og runda YouTube følte jeg at det var en klokke som passet godt. De passer også det jeg ser for meg estetisk sett, en klokke jeg kan ha glede av lenge og som forblir relevant.

Så da er merket valg, men så er det mange andre valg som skal gjøres.
Først, modell. Gitt budsjett var det ikke aktuelt med in-house urverket, men det modifiserte Unitas urverket. Dornbluth erstatter vel 70% av dette uansett. Deretter vil jeg ha en størrelse som passer meg, 42mm blir nok for stort, men det er spesielt tykkelsen jeg er sensitive til, derfor ble det 40mm kasse som er 10mm tykk, pluss krystall.

Som bildene over hinter til ble 99.2-M modellen valgt, altså med up-down gangreserveindikator. Deretter er det skivematerial som må velges og da var valget lett, Dornbluth lager keramiske skiver med en tekstur som kan minne om emalje. Igjen, for å ha en tidløs estetikk falt valget av farge på midnatt-blå, ala. Breguet over. Denne skiven blir gravert for hånd vet hjelp av en maskin som skalere opp (husker ikke hva den heter). Så hva skal disse graverte tallene fylles med. Jeg gikk for superluminova da dette skal være en hverdagsklokke. Viserne er også dekket av lume.

For urverket er det noen finisher å velge mellom. Her falt valget på black rhodium som er vist på bildet over, men med frosted finish og ikke Geneve-striper. Personlig gravering av urverket er også mulig og jeg tenker å gravere noe som refererer til doktorgraden, men ikke bestemt meg enda, og vil ikke jinxe det ved å forplikte meg til dette.

Dette er et veldig spennende prosjekt og jeg kommer til å oppdatere når jeg vet mer. Levering er estimert mars/april neste år så blir litt forsinket i forhold til feiring, men det er det verdt.
 
Redigert:
Dette er superkult og en verdig slutt for arbeidet du har lagt ned i utdanningen! Gleder meg til å følge med på oppdateringer og eventuelt bilder fra sjappa hvis du tar turen ned.
 
Dette er superkult og en verdig slutt for arbeidet du har lagt ned i utdanningen! Gleder meg til å følge med på oppdateringer og eventuelt bilder fra sjappa hvis du tar turen ned.
Tusen takk. Det blir nok en reiserapport med masse bilder.
 
  • Liker
Reaksjoner: jorol
@kire Hei, Kire. Har du mulighet til å få f.eks eget navn på skiven? Isåfall hadde dettte vært veldig artig for min del.

Hva koster noe slikt?
Hei. Ja, det er mulig å gravere skiven.
274834994_661084705134630_8861252014961745092_n.png
Jeg kommer heller til å gravere urverket (dette er gratis), men ikke bestemt meg for hva enda.
99.2-M starter på rundt 6100euro (prisliste). Jeg valgte en gravert keramisk skive som er rundt 1000euro ekstra.
Grunnmodellen 99.0 starter under 4000euro som er et veldig godt alternativ.

(priser er uten moms rettet av @chrbir, det er ink. tysk moms. )
 
Redigert:
Hei. Ja, det er mulig å gravere skiven.
Vis vedlegg 283438
Jeg kommer heller til å gravere urverket (dette er gratis), men ikke bestemt meg for hva enda.
99.2-M starter på rundt 6100euro (prisliste). Jeg valgte en gravert keramisk skive som er rundt 1000euro ekstra.
Grunnmodellen 99.0 starter under 4000euro som er et veldig godt alternativ.

(priser er uten moms)
Dette blir spennende å følge, og lykke til med graden!

Prisene er vel oppgitt inkl. tysk Mwst, ser det ut til?

Screenshot_20220311-152554~2.png
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Dette blir spennende å følge, og lykke til med graden!

Prisene er vel oppgitt inkl. tysk Mwst, ser det ut til?

Vis vedlegg 283479
Tusen takk!
De var kanskje det. Vi tok utgangspunkt i at den sendes (så er ikke lagt til moms på min bestilling), også kommer de til å legge på tysk moms hvis jeg kommer å henter den (som jeg får tilbake på grensa da).
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og chrbir