Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
Jeg synes Glennfiddich er veldig god og lettdrikkelig. Det var den som fikk meg til å like whisky :)

Bømper denne tråden med en anbefaling. Jeg kjøpte en flaske Bowmore 15-year-old på Arlanda forrige uke. Har alltid vært fan av Islay-whiskyene, og må si at denne også legger seg i tetsjiktet! Smaker fantastisk med en teskje vann oppi for å fremheve smaken litt. Ikke så skarp som Laphroaig og Lagavulin, og meget, meget god på smak!

Bowmore_Mariner_15_Years_1_0_Liter_8938.jpg

To sånne fingerbredder til, takk :D

3332005-human-lady-hand-showing-rock-symbol-isolated-over-white-background.jpg

Enig, dette er en nydelig whiskey. Kan også anbefale Ardbeg. Kanskje noe kraftigere, men absolutt noe å prøve.

Dalwhinnie er en mild og fin single malt. Highland Park er litt mer bitt i. Begge må kunne kalles lettdrikkelige. Bruk tulipanglass! Mye godt å lukte på i single malter med lite røykpreg. Sikkert mange andre gode milde også som jeg ikke har smakt.

Jeg synes Glennfiddich er veldig god og lettdrikkelig. Det var den som fikk meg til å like whisky :)

Takker for tips, navnene er notert, så får man prøve seg frem litt:)

Kjøpte meg en flaske med 15 år gammel The Dalmore på Heathrow. Lørdagsgodis på flaske! Nesten like god som 14 år gammel Oban og The Macallan.

Har forresten disse to som venter på meg i påsken. Snadder!
photo-1.jpg

Kjøpte meg en flaske med 15 år gammel The Dalmore på Heathrow. Lørdagsgodis på flaske! Nesten like god som 14 år gammel Oban og The Macallan.

Har forresten disse to som venter på meg i påsken. Snadder!
photo-1.jpg

De godguttene du har der er mine favoritter også... :)

Siste inkomne:

Normandin Mercier Petite Grande Champagne 1972. Brut. Ganske tørr stil, men massevis av smak. 1200,-

2.jpg

Ragnaud-Sabourin 1989. Tradisjonell, men laangt unna den norske karamellsausen. 1200,-

120911_2305_2.jpg

Nikka 15 år. Partiutvalg, men selges "overalt". Ikke smakt denne ennå.

NIKKA_MIYAGIKYOU_SINGLE_MALT_Japanese_Whisky_aged_15_years_old_700_ml_.jpg

Ardbeg Islay gator. Ikke smakt ennå.

ardbeg_alligator_untamed2.jpg

For ordens skyld, jeg ser en del folk her skriver whisky og whiskey om hverandre. E'en bør utelates om man snakker om skotsk ildvann, ellers blir det litt som å kalle en skotte en engelskmann.. ;)

Hvis dere får muligheten, bør dere prøve en Port Ellen.

ProductImage.aspx

Har prøvd en god del Islay etterhvert, og ingenting slår denne. IMHO

Synd den er vanskelig å få tak i...

Du verden!!

Så fant jeg en Whisky-tråd her også :) !!

Whiskysamlingen er nok betydelig større en klokkesamlingen, da den for øyeblikket består av rundt regnet 80 forskjellige singel-malts.. Tror nok den også forblir større enn klokkesamlingen faktisk..

Whisky drikkes UTEN is!! Derimot er et par dråper vann helt greit for å få frem aromaen.

Islay-whiskyene er min soleklare favoritt, med Port Ellen og Caol Ila som de store høydepunktene..

Stemmer for bart og single malts fra Islay. Foretrekker Islay forran lettere whiskyer 3/4 av året,
om sommeren kan det dog friste mer med noe lettere og gå så langt som til Famous Grouse og is eller litt vann som "grillwhisky"

Må vel innrømme at hvis ikke lommeboken satt stop skulle det bare gå i double matured Lagavulin 16 für immer, men fant "hjemme" på Systembolaget en Blended med, som jeg skjønte det, bare Islays som het noe á la "Islay Legends" (tror jeg bestemt den het og skulle ha fått et eller annet pris) - mildere enn en ren Islay men vel så god.
Famous Grouse's Black Grouse en fin "nödlösning" med.

Glenmorangies forrige "Private Edition" er visstnok blitt samleobjekt, noe jeg kanskje burde ha tenkt på før jeg drakk den opp. Eller kanskje ikke. Whisky egner seg bedre til konsum enn til samling, synes jeg, men da jeg kjøpte denne tenkte jeg i det minste å vente med åpning til en spesiell anledning. Hmmm....jeg hadde dagsferske kamskjell til middag idag - da kan jeg vel ikke fortsette med en vanlig hyllemalt? Nei, det kan jeg ikke. Takk for støtten, folkens.

0366f0c3.png

Forslag: Hva med å endre navn på denne tråden, som nå har blitt Den store Whisky-tråden?? "Isbiter eller ikke" blir litt feil fokus her, spør du meg..