Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Ble Bowmore 15 på meg i kveld. Absolutt god, mild og passe kompleks. Men, litt synd at det ser ut som de har tatt en hel tønne med E150 karamellfarge og dumpet den i fatet. Fargen minner om sirup, og den litt intense sødmen denne whiskyen har gjør at assosiasjonen til nettopp sirup blir for fremtredende for meg. Får en merkelig følelse av at jeg kan smake fargetilsetningen, men det er nok bare tull.

Uansett, den skal nok kjøpes igjen. Den har en fin og lettdrikkelig kombinasjon av sødme og røyk, med sine tre år på Oloroso sherryfat. En kombinasjon jeg i utgangspunktet er veldig svak for.



bowob.15yov3.jpg
 
Redigert:
Dagens fangst.:)
03-årgangen til Balblair er som en vårdag på flaske.
Lys frukt, vanilje, nyslått gress og blomster. Gir litt følelsen av å sitte i en blomsterhage med vårsola i ansiktet.
Funker forresten godt som vinterdram også.;)
46%, ingen tilsatt farge, ingen filtrering, lite fatpreg.
Gir først inntrykk av å være en "ung" whisky, uten at det er negativt ment.
En skikkelig "ærlig" whisky. (Hvis det går an å si?)
Setter du pris på et godt destillat uten noe fancy-schmancy quadruple-lagring distillers spesial edition greier; løp og kjøp.
Skal bli artig å sammenligne den med 05-årgangen.

Whisky.jpg
 
Måtte bare vise dere denne. Fant denne 2011 årgangen i en glassmonter på et lokalt Vinmonopol. Tror denne har vært gjenglemt på et lager noen år, den forsvant ut av utvalget for mange år siden.
Siden Serge likegodt gir denne 92 poeng har jeg noe godt å se frem til.

2018-02-28 18.38.49.jpg
 
Det er najs. Tvillingen, Springbank 18 er jo nydelig, så tipper denne er vel så bra.
Grattis med en glemt perle.

De siste samplingene var gode, dog var cask strenght den som tiltalte meg mest i smaksprofil.

Longrow er på lik linje med Hazelburn, Springbank og Kilkerran som også kommer fra denne familien en stjernewhisky.
Glad for at du likte samplene. Det er veldig vanskelig å få tak i Macallan Cask Strength :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Hei har tenkt å kjøpe inn et sett Glencairn glass men vet ikke hvor jeg skal begynne å lete. Noen tips om hvor/hvem som selger dette?
Takk på forhand! ;)
 
Hei har tenkt å kjøpe inn et sett Glencairn glass men vet ikke hvor jeg skal begynne å lete. Noen tips om hvor/hvem som selger dette?
Takk på forhand! ;)
Jeg kjøpte mitt sett hos Tilbords for en tid tilbake, men det ser ut som om denne butikken er lagt ned nå. Har også bestilt et sett fra The Whisky Exchange som en del av en julegave til en venn som ble interessert i whisky, og de pakket glassene meget godt og sendte dem kjapt avgårde. Anbefales!

https://www.thewhiskyexchange.com/p/32892/glencairn-four-glasses-set-with-presentation-box
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SimonB
33741A6B-958A-4CEF-B1A1-8E58CF72728C.jpeg
Inspirert av denne tråden fant jeg igjen denne nede i kjelleren.
Tappet på flaske i det år vårt første barn er født, kjøpt på på destilleriet under vår bryllupsreise i 97.
Får vel finne en god anledning til å åpne den med noen gode venner.
 
Dagens fangst.:)
03-årgangen til Balblair er som en vårdag på flaske.
Lys frukt, vanilje, nyslått gress og blomster. Gir litt følelsen av å sitte i en blomsterhage med vårsola i ansiktet.
Funker forresten godt som vinterdram også.;)
46%, ingen tilsatt farge, ingen filtrering, lite fatpreg.
Gir først inntrykk av å være en "ung" whisky, uten at det er negativt ment.
En skikkelig "ærlig" whisky. (Hvis det går an å si?)
Setter du pris på et godt destillat uten noe fancy-schmancy quadruple-lagring distillers spesial edition greier; løp og kjøp.
Skal bli artig å sammenligne den med 05-årgangen.

Vis vedlegg 81650

Tenker å bestille en Balblair 03! Aldri smakt deres whisky før, men notatene dine høres veldig spennende ut. Ralfy er tydeligvis helt enig. :)

 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop, UJU og SimonB
Tenker å bestille en Balblair 03! Aldri smakt deres whisky før, men notatene dine høres veldig spennende ut. Ralfy er tydeligvis helt enig. :)


Var så heldig å smake denne før jeg fant Ralfy's anmeldelse.:)
Trodde jeg hadde funnet en ukjent skatt, men så viser det seg at han har anmeldt denne et par uker før jeg kom over den.:rolleyes:
Er for en gangs skyld helt enig med ham om denne.;)
Passer fint som en motvekt til de tunge Islay-røykbombene jeg har i skapet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop og Kohe321
Vis vedlegg 82721 Inspirert av denne tråden fant jeg igjen denne nede i kjelleren.
Tappet på flaske i det år vårt første barn er født, kjøpt på på destilleriet under vår bryllupsreise i 97.
Får vel finne en god anledning til å åpne den med noen gode venner.

Ai ai ai ai ai.
Vet ikke hvor mye du gav for den, men det er sikkert mye mindre enn de 20.000,- den går for i dag. Dette er problemet med disse gamle, verdien blir så stor at det blir vanskelig å åpne dem :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Flyman