Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
20180309_153428~2.jpg

Kveldens monkeysholder!

F095ECB0-D414-4F1A-9B7A-47181D8B29E7.jpeg
@Preacher etterlyste et bilde fra meg. Jeg har som kjent to store lidenskaper, Macallan og Springbank, og gir dere derfor her et bilde fra øverste hylle i hvert av skapene. Den første som går av disse Mac’ene blir Oscuro’en og den første av Springerne blir 97 Vintage.
I tillegg til å nyte god Whisky er det også gøy å lete etter, og samle på perler.
5472FE64-B7C0-4A5D-9D5A-D3FACD695C9F.jpeg

Kjekk samling @Pasop - og du stoler mye på glasskvaliteten/-styrken i den ene glasshylla. ;)

Etter snakket om Balblair i denne tråden, så fikk jeg inn en slik i dag:

blbob.1990.jpg

Har en incoming selv.
Blir spennende å se hvor godt den har hatt av noen ekstra år på fat.
Som relativt ung whisky er den svært god.
Kom gjerne med noen betraktninger om den når du får smakt.:)

• Liker
Reaksjoner: Pasop og Kohe321
Ja, skal si Balvenie 12 DoubleWood var god! Krydret honning, toffee, frukt og eik i perfekt kompleks harmoni uten at noen av delene tar over. Strålende.

Minner meg litt om Glenfarclas 21. Mye whisky for pengene dette her.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Angående clenfarclas 21 så reagerte eg på at den vr såpass sitruspreget . For meg var det litt overraskende og andre smaker vart litt borte .

Angående clenfarclas 21 så reagerte eg på at den vr såpass sitruspreget . For meg var det litt overraskende og andre smaker vart litt borte .
Hmm, kan ikke huske at Glenfarclas 21 hadde en utpreget sitrussmak som tok over. Men om du føler det, prøv å gi den rundt 20 minutter i glasset med bittelitt vann i først - det runder den godt av. :)

Glenfarclas 21 har utpreget appelsinsmak slik jeg husker den. Generelt smaker den lite, men av det lille, så utgjør appelsin en relativt stor andel. Jeg liker appelsin, så slikt sett var de 5 flaskene med Glenfarclas 21 jeg hadde i hus en periode et hyggelig bekjentskap.:)

Redigert:
Hmm, kan ikke huske at Glenfarclas 21 hadde en utpreget sitrussmak som tok over. Men om du føler det, prøv å gi den rundt 20 minutter i glasset med bittelitt vann i først - det runder den godt av. :)

Det kan jo sjølvsagt være noke eg har ete e.l . Men det er vel en av dei første whiskyene eg har smakt som ha hatt så framtredande sitrus (eller appelsin kanskje )

Artig hvordan folk kan få ganske forskjellige oppfatninger av hvilken frukt de smaker i whisky. Er så fine nyanser, og det er jo dette som er så moro også.

Men et unntak tror jeg må være Dalwhinnie 15. Denne har etter min mening en så fremtredende pæresmak at jeg nesten begynte å lure på om de hadde blandet inn pæresaft første gang jeg smakte den. :p

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr