Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Kveldens.:)

20180114_201557.jpg
 
Highland Park 10 år, nyhet på polet nå i januar.

For meg var smaken søt, temmelig søt (vanilje/honning hovedsakelig). Grønne epler og pære. Ganske frisk og lett. Fin balanse mellom fat og destillat. Noe enkel kanskje, og veldig lettdrikkelig, men en god whisky.

Unoten finner man på flasken, etiketten og pakningen med sitt fullstendig overdrevne vikingtema.
På pakningen står det skrevet at karakteren til whiskyen er påvirket av vikingtiden for 1000 år siden " without a shadow of a doubt" . Jadda. Passer vel fint inn i disse fake news-tider.
IMG_1855.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore, UJU og Kohe321
Må skru av røykvarsleren nå.:)
Noen tanker om denne kommer senere.

Måtte ha meg en liten smak til av denne.
Først er det mye sprit og røyk.
Et skikkelig røyksjokk faktisk.
58% gjør også sitt.
Etterhvert kommer det vanilje og litt syrlig frukt.
Dessverre ikke den helt store dybden, men alderen tatt i betraktning har den en relativt rund ettersmak.
Den har jo strengt tatt ikke alderen på sin side.
Prisen er mellom 1000-1500nok på tax free litt avhengig av hvor du handler.
Er den verdt det?
Nei, ikke i det hele tatt.
Bør den ha en plass i skapet?
Ja, helt klart.
Det er jo en ganske uvanlig dram som kan bli en artig snakkis i et lystig lag.;)
 
Når vi snakker om godbiter, det er lite som slår kvalitets Macallan. Ja, jeg vet jeg er objektiv (not!) :p

Dette var en god Tax-Free range i gamle dager, nå får man masse penger for disse på auksjon. Helt klart at etterspørsel etter disse er større enn tilbudet. Har ikke helt bestemt meg enda for om jeg skal åpne dem. Å samle på whisky er som å smale på klokker, letingen etter neste godbit til riktig pris samt gleden av å se på dem er stor.

Mine Holy Grails (som kan være overkommelig) når det gjelder whiskyer er Macallan Easter Elchies tapningene, spesielt den fra 1995. Har smakt mange av dem men mangler en hel flaske hjemme.

Hva er din Holy Grail?

2017-12-31 13.58.18.jpg
 
Litt for mange mennesker, ja - men det er jo på en måte en god ting også. Det viser at det er mange som setter av tid til et slikt arrangement av entusiaster. for entusiaster inne øl og whisky.

Var og bonget meg en Glengoyne 25YO og typen ved standen der var en smule stressa, fordi noen hadde nappa med seg hele flaska med Glengoyne 30YO til 8000 kroner i et kaotisk øyeblikk. Svært uheldig at slikt skjer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop