Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Det gikk mye whisky og whiskey før, men har falt litt av noen år nå. Hva burde jeg kjøpe for å «komme opp på hesten» igjen? Tar gjerne imot forslag til både røykfylt, enkelt og ukomplisert, krevende, fruktig, veldig fatpreget, irsk, skotsk, japansk… Ja, tar det jeg får av forslag. Åpen for alt.

Hvis du skal ha noe grunnleggende til enhver anledning og smak ville jeg gått for:
Laphroaig 10yo / Kilchoman
Springbank 12yo
Bruichladdich (uten røyk) / Hazelburn

For en mer eksklusiv samling ville jeg hatt en kraftig torvpreget, en middels, og en urøkt single cask, cask strength.
Alternativt:
Lagavulin 12 yo special release
Springbank 18yo eller 21yo
Bruichladdich rare cask

Du finner mange gode tips i denne tråden.:)
 
Redigert:
Fine tips fra UJU.
Kan i tillegg anbefale Redbreast om du har lyst på noe som er urøykt, lettdrikkelig, men samtidig svært smakfullt.

Har smakt flere av de, og alle er gode - mener det er 15-åringen jeg har nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo, UJU og BigT
Har gått litt av min nye favoritt av de som ikke har særlig med røyk: Nikka Coffey grain. Anbefales på det sterkeste.

1640766685229.png
 
Glencadam 10/13/15, Isle of Arran 10, Deanston 12/18, Bunnahabhain 12, Clynelish 14, Signatory Edradour 10, Ledaig 10 (røkt), Ardbeg 10 (røkt), Tamdhu 15, Glenallachie 12, Craigellachie 13, Benromach 10, Kilkerran 12, Springbank 10/15, Hazelburn 10, Ardnamurchan (hva som helst), Glen Scotia 15/Victoriana.

Se etter whisky som er 46% eller høyere og som helst er markert «unchillfiltered/non chill filtered» og «natural colour» så er du på god vei til god whisky.
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr og BigT
Utelukkende gode forslag her. Vil legge til Kavalan. Personlig likte jeg Solist Vinho Barrique veldig godt. Et par dråper vann demper alkoholen og åpner herlige fruktige nyanser
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Hei, alle sammen.
Lenge siden jeg har postet noe her inne.
Hvis dere vil ha tips til gode kjøp og nyheter som kommer på polet så vil jeg anbefale at dere følger Thomas Øhrboms ypperlige whiskyblogg, som dere finner på whiskysaga.com

Av det som ble sluppet på mandagens spesialslipp vil jeg anbefale Glenfarclas 19YO Family Cask for norge med varenummer 13804901. Vidunderlig dram, men den er kun tilgjengelig på de 7 katergori 6 polene i Norge.
 
Supert , eg såg plutselig at det minka på flaskene . Åpna denne i dag og her var korken knusktørr, og kom så til å tenke på alle dei andre eg sikkert har hatt stående alt for lenge

IMG_20220218_212317.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: espenal
Jeg vant (som vanlig) det årlige NFL veddemålet med en kamerat.

Årets premie ble en Bunnahabhain single cask muscat hogshead finish. Det må jeg si var saker. Veldig skuffende lukt (sprit og ikke noe annet), men smaken! Krydder, varm, karamell. Lang ettersmak og smooth. Drakk den med en dråpe vann (56.5% cask strength).

20220224_192832.jpg
 
Kjøpte en del Kavalan nylig, og til min store overraskelse så er den ene flasken jeg så på nylig stemplet "S090610..." på fremsiden og "20210427..." på baksiden. Det gir en modning på denne Kavalan på nesten 12 år, som er veldig uvanlig sett i forhold til tidligere utgaver som smaker magisk. Vet ikke hva som har skjedd her, men nesten dobbel lagring i forhold til noen år siden bør gi noe ekstra. Ca. 5 års ekstra modning i Taiwan betyr litt. Innholdet er 58.6 vol% og fremstår visuelt som mørk sirup med lav viskositet. :)
 
Hvordan er Myken etter 4 år? Ville vært litt skeptisk iht hvor mye fatet kan gjøre i så kaldt klima på så kort tid... Har dog prøvd Ardnamurchan, Isle of Raasay og Bimber som på litt lavere breddegrad har ganske gode resultater på kun et par år.
Den var bedre enn ventet. Passe røyk og virker mer moden enn alder skulle tilsi. Ikke verdt pengene, men god er den.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt