Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Spennende, har tilgode å smake denne. Hvordan vil du si smaken er i forhold til den vanlige 10'ern deres?

Den smaker litt som 10'ern med mer frukt i ettersmaken fra sherryfat.
Ble ikke imponert da denne også var litt rå i smaken.
Min første tanke var at det må være mye ung whisky blandet oppi der.
Synes ikke at nesten tusen kroner flasken kan forsvares helt.
Men bevares. Det er ingen dårlig whisky.
Det er bare jeg som ikke er noen stor tilhenger av Ardbeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Ganske så morsom diskusjon dette her.

Alle undersøkelser jeg har lest fastslår at man vil slite med å kjenne forskjell i nese (husk at 80-90% av smaken kommer denne veien) på en filtert kontra ufiltrert whisky. Forståsegpåere mener at det kan kjennes på smak, men det har visstnok vært vanskelig å bevise dette på blindtester.

Men, alkoholstyrken er jo høyere på ufiltrerte og dette kan nok ha noe å si, men da er det av helt andre årsaker.
Jeg er enig i at fargetilsetning og sukkertilsetning (som man heldigvis ikke gjør i Whisky i motsetning til Cognac) er en uting drevet frem av hva men tror kundene vil ha. Men, farge setter heller ikke smak på destillatet. Det er tilogmed forståsegpåerne enige i.

Tønnelagring kan jeg snakke om i timesvis, dette er noe av det mest interessante med whisky. Alle tønner er forskjellige, og vil gi forskjellig smak til en whisky. Sherrytønner er mye dyrere enn bourbontønner (10-gangen) pga tilbud og etterspørsel, og flere whiskyprodusenter lager nå sin egen sherry for å få tilgang til tønner.

Se bildet under, det viser hvor mye whiskyer endrer farge over en 30års periode i ulike tønnetyper. Se samtidig hvor mye som blir stjålet av englene og vær også bevisst på at alkoholprosenten går ned med 0,5-1% per år whiskyen er lagret, så over en 30-års periode vil dette være 15-30%.

Whisky er morsomt :D:D:D

Vis vedlegg 73351
Har du vært på Glengoyne-destilleriet @Pasop? Ser du har lagt ut bilde derfra. :)

73673_9d9bb51c66f1d086da6d998d4331d39b.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop
Artig at man kan ha to så forskjellige oppfatninger av samme whisky :)

Jeg tror at alle har sin egen oppfatning, til og med i nyansene av farger fordi ingen er "bygget" akkurat som den andre.
Det kan bli veldig lite forskjell men den er alltid der.
På smaken kan det også bli avhengig av hva man har spist/drukket før.
Smak tilkobler seg på mange minner hjernen har: med hendelser, situasjoner, farger, følelser eller inntrykk som er lagret i bevisst og ubevisst minne.
Vi henter tidligere referenser som sammenligning og disse er også unike for hver enkelte mennesker.
Man kan også ha genetiske minner tror jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Artig at man kan ha to så forskjellige oppfatninger av samme whisky :)

Nå er vel ikke min beskrivelse helt forskjellig fra din.
Klart mer fylde enn i 10'ern. Gudskjelov...;)
At det noe ung whisky blandet inn er nok ganske sikkert med tanke på at den er NAS.
Sammenlignet endel whisky den kvelden, og det kan jo ha påvirket smaken litt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Å skulle kjøpe whisky fra bestillingsutvalget til Vinmonopolet er en frustrerende opplevelse!
To ganger nå har de sagt de ikke kan skaffe whiskyen jeg har bestlit. Det tar en ukes tid før de sier de ikke kan skaffe whiskyen, så tar det ytterligere 5 arbeidsdager før de har klart å returnere pengene man allerede er trukket.

Det åpenbare er selvsagt å handle når man er i utlandet, der (lager)utvalget er mye større en hos Vinmonopolet, men når neste utenlandsreise ikke er før i mars, så er det lenge å vente :(
 
Hvorfor i alle dager betaler du på forhånd? Bestill over disk, så slipper du frustrasjonen. Du får svar på om de kan skaffe i løpet av en dag.
Det er i hvert fall min erfaring med pol i Bergensregionen.

Det har jeg ikke tenkt på. Har sittet hjemme å bestilt på nett. Nå er det ikke pengene som er irritasjonen, men det at de ikke kan levere det de sier de kan levere (og at de bruker en uke på å fortelle det). Jeg skal forsøke å bestille i butikken å se om det gir suksess.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher