Fikk en Bruichladdich "Wee Laddie Tasting Collection" til jul, og samtlige var helt nydelige. Jeg ble spesielt begeistret for "The Classic Laddie". Alle tre har sjelden god "munnfølelse", om man kan kalle noe slikt. De klarte å være både crisp og fyldige på samme tid. Det har nok mye med særdeles god destillasjon, gode fat og fravær av filtrering å gjøre. Det er forresten verdt å skryte litt ekstra av produsenter som ikke kuldefiltrerer og legger til karamellfarge i whiskyene sine - to ting som kun gjøres av overfladiske hensyn for å imponere folk som ikke vet bedre.
Laphroaig er ganske frustrerende i så måte. En versjon av 10'ern deres uten filtrering og karamell hadde sannsynligvis vært helt fantastisk. Om den er like bleik som Ardbeg 10 gjør ingenting - det er i hvert fall ærlig, for ikke å si litt av sjarmen da jeg forstår at Laphroaig, som Ardbeg i sin 10'er, bruker tønner som nesten er "utbrukte", det vil si ikke har mye mer farge og smak å avgi, for å la smaken hovedsaklig preges av destillatet.
bruker tønner som nesten er "utbrukte", det vil si ikke har mye mer farge og smak å avgi, for å la smaken hovedsaklig preges av destillatet.
Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har smakt en dråpe sherry i hele mitt liv, som egentlig er et paradoks, da jeg elsker sherryfatlagret whisky.
Så jeg har bestemt meg for å begynne med sherry, gjerne i kombinasjon med en god blåmuggost.
Ikke at jeg alene kan redde forsyningen av first-fill sherryfat, men smuler er også brød, så om whiskyentusiastene kollektivt øker konsum av sherry, så blir det årnings![]()
Ha ha.
Whiskyens brunkrem. Priceless...
Jeg vil nok påstå at litt høyere alkoholinnhold vil bevare smaken bedre enn fravær av kuldefiltrering.
Er nok mer skeptisk til de med 40,0% alk innhold + ingen kuldefiltrering enn de med 46% med farge + kuldefiltrering.
Utvannet skvip...
Ellers er nok den ideelle whiskyen 46%, non-chill filtered og ingen farge tilsatt.
Sleng på 40-60 ppm med fenoler og en finish i PX-fat, så har du meg hekta.
Eller hva sier du til litt kuldefiltrert Pastis @Hammerfjord ?
Ingen tåke i Pastis'en?
Da hadde det blitt skikkelig bråk eller...?![]()