Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
10yo som er noe av det bedre i prissegmentet <500kr.

Enig i det, Laphroaig 10yo har etter hvert blitt en go to- whisky for min del. Kjøpte meg en flaske Dalwhinnie 15yo for en tid tilbake, elsket den med det samme, men jeg lengtet snart etter den "edgen" som Laphroaigen gir.
 
Enig i det, Laphroaig 10yo har etter hvert blitt en go to- whisky for min del. Kjøpte meg en flaske Dalwhinnie 15yo for en tid tilbake, elsket den med det samme, men jeg lengtet snart etter den "edgen" som Laphroaigen gir.

dalwhinnie 15yo er på mange måter det motsatte av laphroaig da den er rimelig "myk" i kontrast til mye særpreg i laphroaig.

Begge er excellent på hver sin måte!
 
+1, ErikR.
Problemet med disse og Bowmore og Lagavulin og Oban og Islay og og og...
er at jeg alltid blir litt salong-full. Klarer liksom ikke å stoppe....
 
+1, ErikR.
Problemet med disse og Bowmore og Lagavulin og Oban og Islay og og og...
er at jeg alltid blir litt salong-full. Klarer liksom ikke å stoppe....

Min erfaring også. Jeg må ta meg litt i skinnet etter den tredje eller fjerde, jeg mister litt smakssans og følelse for skikkelig god whisky når promillen stiger, og da er dyre og eksklusive dråper perler for svin....
 
Laphroaig 10yo
Highland park 18yo
Ardbeg 10yo

3 knallbra whisky som du ikke kan bomme med. For kuriositetens skyld kan du gjerne kjøpe en flaske japansk whisky. De er litt annerledes og er overraskende gode, samt en fin samtalegjenstand tidlig på kvelden..

Disse tre flaskene vil koste deg 1700kr. Bedre kvalitet/pris skal du lete lenge etter
 
Det er mange som er opptatt av salt- og tjæresvineriet fra nord, og det er flere fine der, men det er viktig få med seg en balansert og sivilisert whisky også, som gjerne har vært på sherryfat. Jeg vil foreslå Springbank 15 y.o. og Macallan 12 y.o., men jeg er fremdeles litt bitter for at Macallan er blitt så fisefin i stilen, for fin for tradisjonelle flasker, og det er ikke bra. Jeg har også sansen for Glenfarclas, som så langt har unngått oppkjøp, ihvertfall sist jeg hørte, men jeg har bare en cask strength i skapet nå.
 
Hvilke 3 flasker er ett "must" å ha?

"VG-lista"

1. Lagavulin, 16
2. Laphroaig, 10
4. Caol Ila, 18

"For de som har forstått det" :)

1. Bruichladdich, 15
2. Ardbeg Uigeadail (Cask Strength), 10
3. Highland Park, 18

"Skulle ha hatt, men får nok aldri igjen"

1. Ardbeg 1964, 31
2. Bruichladdich, 1966, 38
3. Laphroaig 1977, 30

Joda, drikker highland, lowland, speyside. Men bare hvis de er tom for Islay... ;)
 
Var en tur i Edinburgh i helga og da måtte jeg jo innom whisky museet. Kjempe opplegg og nå har jeg funnet whisky typene jeg liker og kan mye mer om emnet også. Kjøpte med meg en flaske Blair Athol 12y som skal nytes utover :) Kan anbefale den til de som ikke liker så kraftige og røykfulle, men litt mer friskhet.

P-383.jpg
 
Prøvde meg på en normal Caol Ila 12Y i kveld. Det var et hyggelig bekjentskap siden jeg er veldig glad i Islays.
 
Var faktisk på Islay for et par år siden, kult sted å besøke om du liker torva, antatt kjipt sted å vokse opp.
 
Japansk pure malt. Et lite glass velfortjent etter en hard dag på jobben.


World Whiskies Awards 2012 - Best Non-Scotch Blended Malt 21 years and over


8d4368624b0c8febb3da35dd0f4ab27e.jpg