Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Fyller opp lageret med to stykker. En kjent gammel traver (Bunna25) og en ukjent (Glengoyne 30YO). :) Spent på den eldste her, da Glengoyne 18YO er svært god og 25YO likeså.

245a6228de6d68cc8ca614c124d809dd.jpg

Har du fått testet denne @Loevhagen? Er spent på å høre meninger om denne. Liker Glengoyne godt men denne har jeg foreløpig styrt unna pga saftig pris.
 

Denne var jo hot for noen år siden da den ble kåret til årets maltwhisky i "Whisky Bible".
Sist jeg hadde en flaske var i desember 2016, den gang var jeg litt skuffet. Føltes yngre enn alderen skulle tilsi synes jeg.
Pultney har sluttet å produsere 17 år nå, kanskje et godt "invisteringsobjekt"?
 
Ting endres, ja. Og smaken likeså. Før synes jeg Glengoyne 18 var fantastisk, men nå er den blek i forhold til Glengoyne 25 og Bunnahabhain 25. Livet er for kort til å ikke drikke den whisky man liker aller, aller best. :) Whisky er til for å drikkes.
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr
Spent på tilbakemeldingene på denne. Del gjerne, når du har smakt.
Jeg er bortskjemt. Bortskjemt fordi Glengoyne 25 og Bunnahabhain 25 sparker såpass godt i fra seg med tanke på kraftige smaker (selv uten å være peated) - at andre blir litt kjedelige i forhold. Men, whisky må egentlig bedømmes og nytes en og en og det vil alltid være noe annet som er bedre.

Når det gjelder Aberlour Casg Annamh Batch #1, så kan jeg si følgende at den overrasker positivt. Nå er jeg ikke noe NAS-snobb, men er var for å kjøpe whisky uten tall på etiketten.

Relativt negativt: Den er ikke like smaksrik som de mer eldre jeg har i samlingen og smaken sitter ikke like lenge i.

Absolutt negativt: Ingen vesentlige til denne prisen.

Positivt: Jeg er veldig var for "fusel", så enten er pot stills til Aberlour veldig gode (inkl. dobbel destillering) eller så er det slik at denne NAS whisky på disse "spesielle" fatene er eldre enn man skulle frykte. Den lukter nydelig og følger stilen til en Aberlour jeg har hatt før. Det er ingen ulempe at Aberlour CAB#1 faktisk har bittelitt ettersmak av lakris. Det er en tiltalende ubestemmelig duft av Aberlour CAB#1 som jeg ikke helt fant utav før jeg grublet i går og i dag - og det er en for meg litt ukjent luktkomponent; peanøttsmør. Forskjellen på Old Pulteney 17 og denne Aberlour er at førstnevnte også smaker nøtter. Det gjør ikke Aberlour (mer lukt enn smak av peanøtter).

Aberlour tåler litt vann, da dette roer alkoholen litt. Både Aberlour her og Glengoyne er begge 48% og det herlige med sistnevnte er at det ikke merkes - men det gjør det med Aberlour.

Bør man anskaffe seg en Aberlour Casg Annamah Batch#1? Aner ikke hva andre vil, men jeg kjøpte to flasker og angrer forsåvidt ikke på det da jeg er en erfaring rikere. MEN: Man kan få 4 flasker Aberlour her istedenfor 1 flaske Glenngoyne 25 - så spørsmålet blir egentlig heller om man har mer smaksglede av å kjøpe én dyrere og eldre whisky enn flere flasker med yngre whisky.

det spørsmålet er mitt svar; ja.

20190118_164855-01.jpeg


Aberlour i stetteglass og Glengoyne i Glencairn.
 
Redigert:
Nei. De siste to årene jeg har vært der, så ble jeg forkjølet rett før - så smaksopplevelsen var jo så som så. :( Hyggelig å treffe mennesker, da. DE skal man jo (fortrinnsvis) ikke smake på. o_O

For å balansere Aberlour og Glengoyne over, så er en Lagavulin 16YO tappet på et glass som dessert etter middag her. Nå er ikke peated whisky min favoritt - men de gir sunn smaksvariasjon. :)

Lagavulin 16YO - i motsetning til f.eks. QC fra Laphroaig og Ardbeg 10 - lukter mer røyk enn den smaker røyk. Den smaker mest søtt.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Preacher