Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Eh, hæ?
Hvorfor i all vide verden skulle stjerneanis tilføre whisky noe positivt? o_O
Kall meg gjerne sutrete, men så dårlig kan ikke den whiskyen ha vært vel?
Så kjedelig var den faktisk. Stjerneanis; https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Cu-Bocan-Highland-Single-Malt-Scotch-Whisky/p/999901. Det er kjekt å eksperimentere. Av og til treffer man - andre ganger ikke. Eksperimenterer man ikke i det hele tatt, blir det av og til stereotypt og kjedelig. ;)

Om du var ute etter hostesaftlignende brennevin, så kan jeg anbefale Ardbeg eller Laphroaig :p

FYP.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Mr Davis
Har lastet opp tre whiskyprøver til noen kolleger på jobben. En er Glengoyne 25YO. En er Lagavulin 16YO og den tredje er eksperimentet over.
 
Og nei, Ardbeg og Laphroaig er ikke hostesaftlignende. Det er himmel i flaske.

Vet jo det. Hadde en Ardbeg 10 og en Laphroaig QC. Synes den siste var best av de to. Lagavullin 16YO nå, og overrasket at det er såpass mye røyk i lukten med lite i smaken (i forhold til det søte).

Anyway - her er et tips til en syssel for samboere eller ektepar neste uke:

 
Ardbeg 10 blir litt mye sprit og askebeger for min del.
Ikke fan av Uigedail heller.
Lagavulin DE er derimot en evig favoritt.
Gjør mitt beste for å tømme en flaske av årets versjon om dagen.

20190104_202007.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Stakk innom et pol i dag og kjøpte en GlenDronach Allardice 18YO, og bestilte også en Glenmorangie The Quinta Ruban 12YO.
 
Og - en ting til.

Litt whiskymatematikk.

Det står på flasken jeg kjøpte i dag at den er tappet 27. juni 2018. Når vi da vet at destilleriet var stengt mellom 1996 og tidlig 2002, så må jo whiskyen på denne såkalte 18YO egentlig være over 22 år. Det kan være noe av forklaringen til at det er en særdeles god "18YO" single malt. ;)

Navnet forplikter med andre ord - og destilleriet har måttet ty til eldre whisky for å opprettholde den tradisjonelle utgivelsen av "Allerdice 18YO".
 
Og - en ting til.

Litt whiskymatematikk.

Det står på flasken jeg kjøpte i dag at den er tappet 27. juni 2018. Når vi da vet at destilleriet var stengt mellom 1996 og tidlig 2002, så må jo whiskyen på denne såkalte 18YO egentlig være over 22 år. Det kan være noe av forklaringen til at det er en særdeles god "18YO" single malt. ;)

Navnet forplikter med andre ord - og destilleriet har måttet ty til eldre whisky for å opprettholde den tradisjonelle utgivelsen av "Allerdice 18YO".

Ikke nødvendigvis.
De nye eierne kan ha fått levert fat fra andre, som deretter har blitt lagret i egne varehus.
Det er vel også litt rart at det da ikke havnet i 21-åringen?
 
Redigert:
Helt nødvendig med en motstemme her :) Glenrdonach 18 er alt for søt og dermed helt ubalansert. Føles som om fatene ikke var helt tom for sherry når whiskyen ble fylt på. Minner meg om Edradour 10 for 10-15 år siden, tykk i konsistensen nesten likøraktig. Fysj og fy!
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Godt med motstemme, så blir det flere flasker på oss andre. :)

Jeg har allerede bestilt noen flasker til - fordi jeg skal foresten blande en GlenDronach 18 med en Glenmorangie's Quinta Ruban 12 i forholdet 9:1. Hvorfor? Fordi: Macallan M.

Så nyter jeg peated og "medisinspritwhisky" utenom også. Det viktigste her er å variere og lære og utvide egne horisonter, for å unngå å bli for stereotyp.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr