Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
En av mine favoritter, @Kohe321. Tester gjerne mange andre, men MÅ ha en av disse i skapet.

Tok en liten Laphroaig Quarter Cask i kveld siden det er lilletirsdag :)

Skulle ikke forundre meg om @Nessuno79 tar en liten Glenmorangie :)

Mannen er synsk!!!
Skjermbilde 2017-11-06 kl. 23.17.55.png
 
Whiskykosing har avtatt en god del pga urinsyregikt. Har holdt meg unna alkohol, så det har stått stille. Er litt kjipt i og med at jeg mener at det må holdes vedlike for å klare å "synse" mer. Men satser på at denne julebordsesongen og juletiden kan få meg inn i det igjen, men da tror jeg et halv glass får være kvoten hver gang.

Men såååå mye godt da :(


Og btw: Første gang jeg svarte på denne trådpollen valgte jeg on the rocks. Flaut.
 
Noen andre som var på whiskeyfestivalen i Oslo i helgen?

Var mitt første år der. Vi var en gjeng så fikk smakt på mye forskjellig. Fikk øynene opp for japansk whisky. Nikka black var bra saker. Ellers var det mye spennende fra Highland Park. Vintersolsnu som kommer i desember eksklusivt for det norske markedet var spennende.

Ellers var taktikken å prøve fra produsenter jeg ikke hadde prøvd før, men det ble ingen særlig suksess, eller så hadde jeg "uflaks". Burde kanskje gjort litt mer research på forhånd. Jeg liker hovedsakelig peated whisky, og jeg trodde Springbank og Arran falt innenfor denne kategorien, men hverken Arran 21st anniversary eller Springbank 9 year Barolo falt i særlig smak. Mulig det må testes i litt mer kontrolerte omgivelser. Smaksløkende blir litt blinde etter å ha prøvd en 20 ulike :p

Får holde meg til kjente produsenter som Ardbeg, nevnte Highland Park, Laphroaig, Lagavulin etc neste år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop
@Rød Denne kommer til å bli fast inventar hos meg også, sammen med enten Laphroaig 10 eller Quarter Cask, som allerede har kapret fast plass i hylla her. :)

Har du/dere prøvd Laphroaig Lore? I så fall, hva synes dere? Er spent på denne, så det blir nok den neste whiskyen jeg kjøper inn.

Hvis røykfylt whisky med sherry cask finish faller i smak burde du prøve å få tak i en Laphroaig PX cask. (Pedro Ximenes)
PX-fatene går for å gi litt sterkere smak enn Oloroso fat. Noe som kan være en fordel i kombinasjon med sterkt røykpreg.:)

Hvordan endte importavgiftene opp forresten?
Har bestilt fra UK før, men fortollingsgebyret knuste lysten på å gjøre det for ofte.:(
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Noen andre som var på whiskeyfestivalen i Oslo i helgen?

Var mitt første år der. Vi var en gjeng så fikk smakt på mye forskjellig. Fikk øynene opp for japansk whisky. Nikka black var bra saker. Ellers var det mye spennende fra Highland Park. Vintersolsnu som kommer i desember eksklusivt for det norske markedet var spennende.

Ellers var taktikken å prøve fra produsenter jeg ikke hadde prøvd før, men det ble ingen særlig suksess, eller så hadde jeg "uflaks". Burde kanskje gjort litt mer research på forhånd. Jeg liker hovedsakelig peated whisky, og jeg trodde Springbank og Arran falt innenfor denne kategorien, men hverken Arran 21st anniversary eller Springbank 9 year Barolo falt i særlig smak. Mulig det må testes i litt mer kontrolerte omgivelser. Smaksløkende blir litt blinde etter å ha prøvd en 20 ulike :p

Får holde meg til kjente produsenter som Ardbeg, nevnte Highland Park, Laphroaig, Lagavulin etc neste år.

For peated Springbank må du nok anskaffe en Longrow.;) Samme destilleri.
 
Hazelburn er fullstendig unpeated, og den 9 åringen du smakte var nok det da.
Springbank er litt peated, men den2,5 destilleringen de har tar litt av snerten.
Longrow er mye peated.
 
Hvis røykfylt whisky med sherry cask finish faller i smak burde du prøve å få tak i en Laphroaig PX cask. (Pedro Ximenes)
PX-fatene går for å gi litt sterkere smak enn Oloroso fat. Noe som kan være en fordel i kombinasjon med sterkt røykpreg.:)

Hvordan endte importavgiftene opp forresten?
Har bestilt fra UK før, men fortollingsgebyret knuste lysten på å gjøre det for ofte.:(
Takk for tipset! Denne smakskombinasjonen er en favoritt ja, og Laphroaig sin versjon er jeg spent på å prøve.

Importavgiftene endte på hele 1,800kr, så det blir nok ikke flere store bestillinger av whisky fra utlandet. Trist at det skal være slik.
 
Gi en lyd, så kan det fort hende jeg har noe jeg ville hatt hjem :) Hvor handler du fra?
Jeg bestilte fra masterofmalt.com, og ble godt fornøyd med kjøpsopplevelsen derfra. Whiskyen var veldig godt pakket og ble sendt avgårde lynkjapt. Eneste minuset var denne høye avgiften, som de naturligvis ikke har kontroll over.

Foreløpig har jeg nok whisky for en stund, men å gjøre et samlet kjøp er en skikkelig fin ide. Hadde vært kjekt om vi fikk med enda flere! Vi kan jo avtale nærmere i tråden her og prøve å samkjøre dette. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og UJU
Er en innom schippol så er utvalget der ganske bra. Ellers anbefaller eg en tur innom Oban whisky and fine wine i Oban, som har et fint utvalg fra øyene samt en del obskure merker som ikkje selges over alt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore
En flaske med Glendronach 18 years ble med hjem fra polet idag. En absolutt intressang whisky med vanvittig mye smak! Solid sherry preg i denne altså
 
Fullførte flasken med Glenfarclas 21 i helgen, og denne likte jeg godt. Noen notater fra min nybegynner-gane:

En enormt behagelig og myk whisky, med smak av frukt og karamell slengt inn i miksen. Jeg sverger at jeg føler at den har en klar ettersmak av hasselnøtter også, men har ikke sett dette nevnt noe sted i profesjonelle vurderinger på nettet? Er det flere som ser hva jeg mener? Den gav en klar assosiasjon til de gangene jeg kommer i full nøtteknekker-modus i juletiden. Men for all del, godt mulig jeg blir lurt og det er noe annet jeg smaker. ;)

Uansett, dette er mye whisky for pengene, og den skal helt klart kjøpes inn igjen. Hjertet mitt ligger nok nærmest de røykfulle tjærebombene fra Islay, men mer søtlige whiskyer som Glenfarclas har så definitivt en fast plass i hylla også. Og i så måte synes jeg faktisk denne er like god som Glengoyne 21, som jeg synes den kan minne litt om, bare til halve prisen...

gfcob.21yo.jpg
 
Redigert: