Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Fullførte flasken med Glenfarclas 21 i helgen, og denne likte jeg godt. Noen notater fra min nybegynner-gane:

En enormt behagelig og myk whisky, med smak av frukt og karamell slengt inn i miksen. Jeg sverger at jeg føler at den har en klar ettersmak av hasselnøtter også, men har ikke sett dette nevnt noe sted i profesjonelle vurderinger på nettet? Er det flere som ser hva jeg mener? Den gav en klar assosiasjon til de gangene jeg kommer i full nøtteknekker-modus i juletiden. Men for all del, godt mulig jeg blir lurt og det er noe annet jeg smaker. ;)

Uansett, dette er mye whisky for pengene, og den skal helt klart kjøpes inn igjen. Hjertet mitt ligger nok nærmest de røykfulle tjærebombene fra Islay, men mer søtlige whiskyer som Glenfarclas har så definitivt en fast plass i hylla også. Og i så måte synes jeg faktisk denne er like god som Glengoyne 21, som jeg synes den kan minne litt om, bare til halve prisen...

gfcob.21yo.jpg

Synes du treffer bra Kohe321. Nøtter er en typisk smaksassosiasjon i sherrylagret maltwhisky.
Kanskje det beste kjøpet på polet den flasken der hvis man ser på alder og pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og Kohe321
Herre min hatt så god denne er.
Nivået i flasken synker alt for fort.:confused:
Denne har alt.
Røyk og tjære. Frukt og fylde.
Modne bær og brent marshmallow uten at det blir for søtt.
De ekstra kronene ift standardtapningen er den verdt både i bøtter og spann.
Sherryfat kombinert med torvpreg er en vinner i min bok.:)
20171119_195903.jpg
 
Et spørsmål til whiskyentusiastene i tråden her: hvor mange av dagene i uken tar dere et glass? Evt. hvor mange glass i uken pleier det å bli?

Spesielt nå som mørketiden er over oss så er det lite som er mer koselig enn et glass varmende whisky på kvelden når man setter seg ned for å slappe av med en god bok, serie/film eller samtale. Det er som kaffe, det kan løfte hyggen i situasjonen noe voldsomt. Sugen etter "glasset" har lite med alkoholrusen å gjøre, men med den totale opplevelsen som whisky er.

Prøver selv å holde meg til helgene og la hverdagene forbli "hvite" dager, men å titte innom tråden her kan sette viljen på prøve. Om jeg forstår rett så er whisky noe tyngre for nyrene en mye annen alkohol også, så selv om total mengde alkohol fra en boks pils og et lite glass whisky måtte være lik, så er det kanskje lurt å la terskelen være noe høyere for whiskyen.
 
Et spørsmål til whiskyentusiastene i tråden her: hvor mange av dagene i uken tar dere et glass? Evt. hvor mange glass i uken pleier det å bli?

Spesielt nå som mørketiden er over oss så er det lite som er mer koselig enn et glass varmende whisky på kvelden når man setter seg ned for å slappe av med en god bok, serie/film eller samtale. Det er som kaffe, det kan løfte hyggen i situasjonen noe voldsomt. Sugen etter "glasset" har lite med alkoholrusen å gjøre, men med den totale opplevelsen som whisky er.

Prøver selv å holde meg til helgene og la hverdagene forbli "hvite" dager, men å titte innom tråden her kan sette viljen på prøve. Om jeg forstår rett så er whisky noe tyngre for nyrene en mye annen alkohol også, så selv om total mengde alkohol fra en boks pils og et lite glass whisky måtte være lik, så er det kanskje lurt å la terskelen være noe høyere for whiskyen.

Det blir som regel whisky fredagskveld og lørdagskveld. Tre eller fire glass for kvelden. Smaksopplevelsen er det eneste som er viktig. Blir det flere glass enn dette bedøver jeg bare ganen og vitsen er vekk. I ferier kan det bli noen flere dager i uken med et glass eller to.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Begynner rolig med Jonny walker blue label og etterpå ardbeg 10.
Har alltid hatt sansen for mye røyk og torv og knaske på mørk sjokolade (og et glas vann på si)

@Kohe321 ikke så ofte. kanskje i snitt noen glass hver 2. eller 3dje helg etter kona har lagt seg eller er ute med venninner. Og ca 2-3 ganger i året med venner der det eskalerer fra kos til fyll
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
I denne episoden av "Oz and James Drink To Britain" besøker de Bruichladdich-destilleriet på Islay.

Skal si det er fascinerende å se hvordan whisky lages fra bunn. Bruichladdich er forøvrig en Islay-whisky jeg har tilgode å smake!

Besøket begynner 20:35 ute i episoden.

 
Redigert:
@Kohe321 . Det blir vel et glass eller to sånn en gang i veka tenker eg , kanskje oftere om man er på reise og vil kose seg . Madammen er også veldig glad i Whisky så det hender ofte at vi benytter anledningen til å teste forskjellige typer :) .
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Da har det blitt endel whiskydrikking den siste uken.
Laphroaig 10yo: Drakk denne sist for over 3 år siden. Likte den da, men fikk det for meg at jeg ikke skulle like torvpreget whisky.:confused:
Det er noe helt spesielt med denne. Etter det første torv-sjokket kommer det en smak av gammel skipshandel, tjære og sjøsprøyt. Herlig.:)
Ardbeg Uigeadail: Skuffet. Likte ikke 10-åringen, og sherryfat har ikke gjort denne så god som forventet. Litt "rå" i smaken.
Fortrekker heller den billigere Lagavulin Distillers Edition som det også har blitt noen drammer av de siste dagene.;)
Den er helt fantastisk godt balansert mellom torv og frukt.
Octomore 6.1: Faktisk mer "moden" enn Ardbeg'en.
Dette viser bare at kvalitetstid i fatet trumfer antall år i fatet.
Et skikkelig røyksjokk, men med en myk vaniljesmak som balanserer ut den intense røyken.
Bowmore 18yo: Mild røyk og plommesyltetøy.
Litt mindre "nøtte-aktig" enn Lagavulin DE.
Denne har absolutt en plass i skapet som en hyggelig variasjon til DE'en.
 
Da har det blitt endel whiskydrikking den siste uken.
Laphroaig 10yo: Drakk denne sist for over 3 år siden. Likte den da, men fikk det for meg at jeg ikke skulle like torvpreget whisky.:confused:
Det er noe helt spesielt med denne. Etter det første torv-sjokket kommer det en smak av gammel skipshandel, tjære og sjøsprøyt. Herlig.:)
Ardbeg Uigeadail: Skuffet. Likte ikke 10-åringen, og sherryfat har ikke gjort denne så god som forventet. Litt "rå" i smaken.
Fortrekker heller den billigere Lagavulin Distillers Edition som det også har blitt noen drammer av de siste dagene.;)
Den er helt fantastisk godt balansert mellom torv og frukt.
Octomore 6.1: Faktisk mer "moden" enn Ardbeg'en.
Dette viser bare at kvalitetstid i fatet trumfer antall år i fatet.
Et skikkelig røyksjokk, men med en myk vaniljesmak som balanserer ut den intense røyken.
Bowmore 18yo: Mild røyk og plommesyltetøy.
Litt mindre "nøtte-aktig" enn Lagavulin DE.
Denne har absolutt en plass i skapet som en hyggelig variasjon til DE'en.

Notatene dine om Laphroaig synes jeg er helt spot-on! Gammel skipshandel var en fin måte å si det på. Når jeg drikker Laphroaig får jeg også alltid en assosiasjon til lukten av gamle salte trebrygger, tauverk, naust og tidevanntørket tang og tare. En smaksopplevelse jeg aldri går lei av.

Ardbeg 10 er jeg personlig veldig svak for også. Den er nesten som flytende røyk. En av tingene jeg liker best med denne er hvordan smaken av røyk, som er så tett og kompakt i glasset at den nesten bare oppfattes som "varm" i det den først treffer tunga, formelig eksploderer i hele ganen og opp i nesen når du svelger, og blir mer kompleks samtidig som den drar med seg en mer søtlig smak av brent sukker og karamell. Å drikke Ardbeg 10 minner meg rett og slett om når man står rundt et levende bål, og vindretningen snur og man får en dose røyk rett i fleisen. Pluss, den varmer nesten like mye... :)
 
Redigert:
Jeg er i ferd med å vinne et lite NFL veddemål, der gevinsten er en flaske brunt i en litt høyere prisklasse en jeg normalt pleier handle selv. Kort fortalt så får jeg en flaske Whisky i ca 2k klassen fra polet, mens jeg pleier handle i prisklassen opp til 1000 kr. Akkurat nå så er det Bowmore 18 år som er favoritten min i barskapet.

Ut i fra mine preferanser (jeg liker litt røyk (men ikke helt "lungekreft"), gjerne lagret litt på sherry fat, lang ettersmak, så peker Highland Park 21 eller Macallan fine oak 18 yr seg ut som gode kandidater. Noen som har noen fornuftige innspill på hva jeg bør velge? På forhånd takk!
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore