Den store tråden om verktøy

Har en diger slugger fra milwaukee med 1491Nm dreiemoment, og min logikk var at om noe først satt godt nok fast til at man ville frem med muttertrekkeren, så ville det vært veldig kjedelig om den ikke klarte brasene.

kjekk å ha når man jobber med understell på gammel bil eller skal skifte hjul, men er jo ærlig talt ikke det mest brukte verktøyet jeg eier ;)
IMG_5536.jpeg

Skikkelig muttertrekker er et must når det skal mekkes bil.
Momentstav på muttertrekker ble diskutert tidligere i tråden. Jeg har nå skaffet meg et sett momentstaver og gjorde en rask sjekk mot momentnøkkelen. Jeg dro til hjulboltene med min 950Nm muttertrekker påmontert en 70Nm momentstav. På høyeste innstilling drar den til 10-20Nm høyere hvis jeg lar den stå og hamre i 1-2 sekunder etter at bolten er skrudd inn. Skal lite til før man trekker til mer enn man tror altså. Min konklusjon blir at jeg fortsatt er skeptisk til momentstaver. Når jeg nå først har kjøpt et sett så kommer jeg til å dra til med 70 el 80Nm momentstav først og så dra til med momentnøkkelen til slutt (jeg bruker 120Nm moment på mine hjulbolter).

har brukt 120nm momentstav fra biltema til dekkskift i noen år, og synes det virker som om den drar muttrene til omtrent like hardt som jeg gjør med momentnøkkel.
får dobbeltsjekke nøyaktigheten med momentnøkkelen neste gang.

ellers har muttertrekkeren min en knapp som reduserer kraften til maks 100nm, som er ganske praktisk for å skru inn bolter risikofritt før man finner frem momentnøkkel for nøyaktig stramming.

• Liker
Reaksjoner: bartejoker
Har ikke fått prøvd det så mye selv men Ryobi skal være bra i hobbysegmentet. Bosch sin grønne serie skal også være bra. Begge har relativt mye verktøy som bruker samme batteri slik at det er rimelig å kjøpe andre maskiner hvis behovet skulle melde seg.

• Liker
Reaksjoner: Makken
Holder på med et gjerde prosjekt og innser at jeg må kjøpe nye drill. Den gamle synger på siste verset.

Forutsetninger:
  • Hobby snekker, ikke proff.
  • Foretrekker kvalitet, men ikke for enhver pris - se punkt ovenfor
  • 2 batteri
  • Må kunne kjøpes i en av de vanlige butikker som Obs Bygg, Maxbo etc. Har ikke tid til å vente på nettkjøp. Vil kjøpe i dag.
Tips?
Jobbet som snekker i noen år før jeg startet for meg selv i en annen næring for noen år siden men snekrer en del på fritiden hjemme fortsatt. Kan trygt anbefale deg dewalt. Proff kvalitet til nogenlunde fornuftig pris. Kjøpte min forrige i 2013 og den har blitt flittig brukt. Både drill og batterier er like gode enda. Har prøvd det meste men dewalt gir bang for the buck hvis du ikke skal opp i det virkelig dyre proffsegmentet som festool, hilti o.l.

Det er vel ingen av de store merkene som er direkte dårlige, så jeg ville valgt de som har best utvalg av annet utstyr du kunne tenke deg, slik at du kan bruke samme batteri videre.

personlig har jeg en del Bosh, makita og milwauke, og synes alle er bra, men holder en knapp på milwauke.
Tror du kan kjøpe dem i butikk hos onninen ekspress, selv om du ikke har bedriftskonto.

Makita har (hadde?) batterier som ofte dør og blir ødelagt om de lades helt ut, så de er vel de eneste jeg ville holdt meg unna, med mindre de har fikset det problemet.

Det er vel ingen av de store merkene som er direkte dårlige, så jeg ville valgt de som har best utvalg av annet utstyr du kunne tenke deg, slik at du kan bruke samme batteri videre.

personlig har jeg en del Bosh, makita og milwauke, og synes alle er bra, men holder en knapp på milwauke.
Tror du kan kjøpe dem i butikk hos onninen ekspress, selv om du ikke har bedriftskonto.

Makita har (hadde?) batterier som ofte dør og blir ødelagt om de lades helt ut, så de er vel de eneste jeg ville holdt meg unna, med mindre de har fikset det problemet.
De nyere Makita batteriene skal være bedre. Har fortsatt 4 av 5 batterier fra 2010 som virker fint. På jobb har vi brukt det meste, Makita, Bosch, Dewalt, Milwaukee. Batteriene ryker på alle og kvaliteten er noenlunde lik. Hos oss er det stort sett vann som tar knekken på batteriene, det vil ikke være et like stort problem på verktøy som brukes til hobby.

Hos meg har to av tre makitabatteri dødd uten grunn, så er like engstelig hver gang jeg finner frem sirkelsagen.
Det ene milwaukee batteriet mitt er fra 2012 eller der omkring, har overlevd et fall fra 5 etasjer og er like bra den dag i dag. (drillen tålte dog ikke fallet)

thumbnail_DSCN5413.jpg

thumbnail_DSCN5419.jpg

Beste verktøykjøpet jeg har gjort:

Masse krefter og utrolig praktisk med vinkel og eksenterhode.