Den store sykkeltråden

Custom endeplugger og topcaps, nå skal rides pimpes...:)

85DA4257-F6B0-4A7C-8768-BC7CE417B744-608-000000C8C5C353ED_zps1f297db4.jpg

Ekstremt flotte forhold for sykling både med racer og cx i marka og på asfalten i disse dager :)

%255BUNSET%255D.jpg

Akkurat som med klokker, så får jeg aldri nok sykler. Fikk endelig vinnerbudet på en bortimot størken Eddy Merkcx-ramme for noen dager siden, og sitter nå å funderer på hvordan jeg skal bygge den opp. Trenger litt hjelp fra dere her :)
Jeg har allerede to racere som brukes til trening, så denne skal fungere som kosesykkel/sykle-til-butikken-sykkel.

Slenger ut noen bilder av den nye rammen

dsc06053phcm9.jpg

dsc060567heb7.jpg

dsc060717ve7e.jpg

Det som jeg er ganske sikker på, er at denne skal ha hvitt sete, hvit styretape og rundt 50 mm´s hjul med hvite felgkanter.
Utover det er jeg usikker, jeg har to alternativ som jeg vurderer:

Fixed/singlespeed:
- Absolutt det billigeste og enkleste (og rimeligste) alternativet, samt det gir lettest sykkel, og lite vedlikehold.

Eller

Bygge sykkel til "orginal stand", dvs. finne vintage komponenter, og bygge den med downtube girvelger, og vanlige bremsehendler. På det siste punktet her trenger jeg litt hjelp. Om jeg gjør dette, så kunne jeg tenkt meg å bruke med komponenter som Merkcx brukte, men finner lite om det på nettet. Noen som vet hva han kjørte med? Campa? Shimano?

Jeg jobber som ekstrahjelp i en sykkelforetning, så jeg har folk som kan bygge opp hjul osv til meg, samt skaffe mange andre deler. Utover det blir det kjøp på ebay. :)

Herre min hatt så kul! Gratulerer!

Jeg vet hva jeg ønsker meg på sykkelfronten, og kommer til å foreslå det samme til deg.

Hva med å gjøre en eller annen form for cyclocross ut av den?
Kunne jo vært strålende å hatt en lettgiret fixie-cross med sexy skjermer og kurv?

panier-bent-basket-fixie-3.jpg

vanq_side.jpg

001_slide-57c95d7044f37468e18ddcddfe95e70acdd17d0c-s6-c30.jpg

Perfekt helårssykkel som sørger for ok rene klær og mulighet for litt handling uten pes.

Herlige sykler @Entropy :D Jeg ser nok for meg litt mer sportslig tema på denne sykkelen, tenker nok det blir bukkestyre på denne. Takker uansett mye for svar :)

Tør jeg spørre hvor du har funnet disse bildene? Hvis det er på en blogg eller noe, så ser for meg at det kan være mye inspirasjon å hente der. :)

Redigert av en moderator:
Fytterakkern for en fet ramme! :) Jeg synes helt klart denne oser sport, fart og retro, så hvis du finner retrokomponenter også, så hadde jo det vært helt gull. Å bygge den fixed/single er et pent alternativ som helt klart vil høste massiv cred blant hipsternt på Løkka... :D

Et kjapt Google-søk resulterer i at Merckx kjørte på mye forskjellig, men i hvert fall Campagnolo på både Masi, DeRosa og Colnago-sykler. Tror dette er et bra utgangspunkt for mer detektivarbeid.

Ble nesten litt lei meg for å ha ditchet landeveissykkelen nå... :D