Den store sykkeltråden

Vi valge øst fordi begge hadde vært mye på ferie i vest.
Danmark er herlig, rullet inn i små landsbyer på morgenen og lokalbefolkningen hilste og smilte. Snakket med oss.
Han jeg syklet med punkterte på en lang sykkelsti mellom to åkere, da vi endelig kom til sivilisasjon igjen møtte vi tilfeldig på en fyr.
Han så at det var problemer og spurte om vi trengte hjelp.
Fulgte oss da til en kamerat som hadde sykkelverksted Oppi byen. Kameraten avbrøt da søndagsmiddag med familien for å få oss ut på veien igjen.
 
07AA9E10-2219-49F1-9D83-0686AAFFC3B0.jpeg

Her er min Scott Scale 920. Trofast gammel traver som er blitt 10 år. Fått velfortjent storservice.

Blir ikke mye sti lenger, så satt opp med dekk for grus/asfalt og satt på kombipedaler så den kan brukes på turer med familien også :)
 
Til sommeren skal jeg og dama sykle fra København til Berlin – noen som har tatt den turen? Ser det er totalt 800 m stigning, så blir mer «kosetur» for meg å regne. Skal sykle med min Bullitt som vi også brukte på Sjælland rundt tidlig på sommeren. Da kan jeg være pakkesel og hun sykle lett.

På sensommeren sykla jeg forresten Nordkapp – Lindesnes solo. Det var litt av en tur...
 
Redigert:
Det gamle bakdekket mitt fikk hull (uten å punktere!), så da var det på tide å gi etter, og å prøve GP 5000 på blandeveissykkelen. Gode dekk, men tror rett og slett det må kalles en tabbe. Den rene landeveissyklingen og fartsjaget er gøy på sin måte, men savner eventyrfølelsen som følgte med å bruke brede slick-dekk. Jeg har kjøpt nye dekk av den typen jeg brukte før (Maxxis Velocita AR), og monterer dem så snart jeg har tid. I den anledning deler jeg gjerne noen kjekke høydepunkter fra det uasfalterte sørvestland! :)


Sele/Bore strand - ikke en planlagt tur, skulle på kafé med en kamerat som avlyste grunnet forsovelse, derfor den noe ukonvensjonelle sportsdrikken i bakre holder...!
WqBQamP.jpg


... her med badetøy i påsken, samme strand:
IYaogdn.jpg



... Utkikksposten på Fjøløy Fort, Mosterøy. Utstein kloster er fem minutters sykling unna. Mye historie for et lite sted!
7Xfwtp3.jpg



... Her over Lyefjell, ca. Bryne:
gOJ6cUB.jpg



... Og til slutt, Fossmork. Det er på andre siden av Lysefjorden, bildet peker mot Preikestolen.
4V06P4a.jpg



... Ok, da. Et bonusbilde fra samme tur. Gud for et vakkert land vi bor i!
a7JvDq5.jpg



Jeg vet at den såkalte "gravel"-sykkelen er omdiskutert, og jeg er ofte enig i det folk sier! Samtidig er det utrolig gøy å være på en stiv sykkel med bukkestyre over uegnet terreng. Jeg får samme følelsen som den jeg hadde, da jeg som 18-åring freste rundt på et steinbrudd i min Saab 900 Turbo. Det føles mye fortere enn det det er!
 
... Og da var Velocita AR og skjermsett på plass!

jPOwaVg.jpg

82acg6C.jpg


Helt fantastisk å være tilbake i seigere tempo i ulendt terreng. Betydelig lavere gjennomsnittsfart, men mye mer moro! 40 km/t på grus føles som 70 km/t på asfalt. Utrolig deilig å ferdes på stier hvor det ikke er mulig å møte en bil!

Inntil saltingen begynner, er det mye sykkelglede å ha :)
 
Kanskje litt dårlig stil å trippel-poste, men trenger tips til langtur-pakking og generell planlegging Jeg har sett mange videoer fra MatthewNorway som har gitt et godt grunnlag, men jeg kunne tenkt meg å sykle i utlandet, og gjerne å ha med meg noe tøy som ville vært egnet til restaurant. Jeg har vurdert å ikke pakke telt/turutstyr, og kun bruke overnattingssteder og å dra kortet, men da blir det gjerne veldig dyrt? Hvem har syklet langt her, og har lyst å dele? :)
 
Kanskje litt dårlig stil å trippel-poste, men trenger tips til langtur-pakking og generell planlegging Jeg har sett mange videoer fra MatthewNorway som har gitt et godt grunnlag, men jeg kunne tenkt meg å sykle i utlandet, og gjerne å ha med meg noe tøy som ville vært egnet til restaurant. Jeg har vurdert å ikke pakke telt/turutstyr, og kun bruke overnattingssteder og å dra kortet, men da blir det gjerne veldig dyrt? Hvem har syklet langt her, og har lyst å dele? :)


Sykla Norge på langs i sommer.
Hva angår tøy til restaurant så har jeg et tips eller to.

Jeg hadde minimalt med klær, to sykkelshortser m. overdel og ellers en tynn boblejakke, en sånn down jacket som jeg brukte når det ble litt kaldt. Også hadde jeg regntøy, noe superlette kompakte greier jeg fant på XXL faktisk.

Til «sivilt bruk» hadde jeg med meg en bukse fra Black diamond som ser ut som en dressbukse. Jeg husker ikke modellen, men det kan jeg finne ut. Laget av noe teknisk stoff så den holder seg alltid like fin og den tok ekstremt liten plass. Perfekt å slenge over sykkelshortsen eller egner seg også som en langbukse til litt kaldere dager på setet.

Som overdel brukte jeg Northern playground med lange ermer. En meget fin genser i ull/silke. Denne kan du også bruke når du sykler fordi den begynner ikke lukte når du blir svett. Helt genialt.

Hadde med meg et par sko også, noen sorte enkle tøysko. Men neste gang bruker jeg bare sykkelsko til alt. Ville gått for MTB slik at du kan gå normalt rundt. Jeg har noen helt sorte som ikke vekker så oppsikt.

Til sist, overnatting: brukte begge deler altså telt og overnatting. Sjekk ut Nemo
Dragonfly. GENIALT telt. Veier nesten ingenting. Det er sovepose som tar mest plass men fant en ganske kompakt og varm nok.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Takk for tips! Northern Playground kjenner jeg ikke til, men det så veldig oppegående ut både i kvalitet, vilkår, og stil. Vet ikke om jeg klarte finne den rette Black Diamond-buksa, vanskelig å si fra bilder.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvamsky
Gode greier, men ser ut som den kanskje er ute av produksjon slik jeg forstår det. Jeg skal se hva annet i katalogen som tilsvarer, den møter mine behov :)

Et annet tema jeg har tenkt på, er hvordan "komme i gang" når man allerede er litt opptrent? Da jeg begynte å sykle i starten av 2021, og da jeg senere begynte å ta det seriøst i starten av i år, var det veldig lett; jeg syklet meg sliten først på 2 mil, så 4, så 6, osv... Nå er kroppen mer opptrent, og det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg skal starte opp igjen etter en pause.

For et par uker siden la jeg ut på min gamle "søravind"-rute, men måtte faktisk ringe bil for å bli hentet etter 7 av 9 mil - dette er eneste gang jeg har måtte bli hentet, så et stort nederlag for stoltheten!
Jeg var ikke "helt død", men orket ikke bli det ettersom jeg hadde planer senere på dagen. Liker ikke å skylde på utstyret, men det er mulig at i tosifret vind i November, kan det ha vært dumt å sykle i sommertøy (ja, shorts) med en ullgenser slengt over. Jeg var i alle fall djevelsk kald og stiv da jeg ble hentet. Det var mer smerten og kulden enn utmattelsen, tror jeg?

Poenget er, at jeg ikke er i samme form som jeg var i i sommer! Hva gjør dere etter vinterdvale?

Tar også tips på sykkeltøy til sykling i regn og kulde, og som tåler Jærsk vind. Her har vi ikke med- og motvind, bare vind...!


Apropos langtur, jeg gleder meg veldig til å få brukt denne geniale løsningen:
TaDoBHW.jpg


Dette gir 6 liter lagring men fortsatt med plass til opp til 2 liter i vannflasker. Sammen med 16,5 liters seteveske og 7,5 liters styrevekse, vil det gi 30 liter med lagringsplass i en ganske nett og aerodynamisk pakke, foruten styrevesken som er nokså kvadratformet. Om jeg skulle syklet langtur uten å telte, ville faktisk det avbildede oppsettet være tilstrekkelig, og tålig raskt! Jeg kunne også tenkt meg et par små gaffelvesker for å systematisere lasten, f.eks. å ha "kjøkken" i én veske og "sivil"-tøy i en annen.

Jeg har kjøpt veskene i år, og resten av turutstyret ila. vinteren nå. Spent på å se hvorvidt jeg har for mye eller for lite plass i veskene!
 
Sånn sett ville det ikke trengt å være sykkeltøy. Så lenge det lar seg pakke sammen kompakt og ser ryddig ut, er jeg fornøyd :) Volum er viktigere enn vekt.
 
Er det noen her som abonnerer på Fri Flyt som gir tilgang til blant annet landevei.no og terrengsykkel.no? Ser de har masse tester og guider etc. Er det bra greier?
 
Er det noen her som abonnerer på Fri Flyt som gir tilgang til blant annet landevei.no og terrengsykkel.no? Ser de har masse tester og guider etc. Er det bra greier?

Pleier å være bra tester, turreportasjer, osv der. Er riktignok interessert i mer enn bare sykkel, så har mer verdi da, men mener det absolutt er verdt et julegaveønske (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Thorvald
1k8ZQ0v.jpg


Da er sesongen i gang! Bildet er fra tidligere i uka, da jeg måtte snu pga. is.
I dag syklet jeg i drittvær uten like, tosifra vind og høljende regn. Men kjekt var det. Gleder meg til finværet kommer. Vet at herdingsfilosofi er ekstremt utdatert, men det funker for meg!
 
I vinterens kjedsomhet, prøvde jeg meg på litt estetiske modifikasjoner ettersom jeg allerede hadde funnet sølvfarget fremspring og seteklemme:

eycUy5k.jpg


Kan ikke si at jeg er HELT fornøyd...! Tror den lilla teipen kanskje var litt bom i dette tilfellet. Ellers føler jeg at jeg er innpå noe med de sølvfargede komponentene. Minner veldig om de tidlige alu-syklene.

Jeg har egentlig en drøm om å omlakkere sykkelen, men finner det vanskelig å forsvare noe så omfattende som er utelukkende estetisk. Har noen av TS' eminente medlemmer gjort dette før?

På ungdomsskolen syklet jeg på denne lekre doningen, en DBS Winner som fikk gjennomgå:
upO9zn8.png


Den hadde opprinnelig kromskjermer og bagasjebrett med utfellbar reflekspinne. Jeg demonterte alt etter en kræsj hvor ting ble litt bøyd.
Gid jeg enda hadde denne, men den ble dessverre kastet i kontainer av en ryddeivrig mor som ikke så for seg jeg ville ha den, sammen med en Peugeot jeg også hadde av ca. samme årgang i metallisk blå...! o_O

Jeg leker med tanken. Det hadde vært utrolig kult å lakkere Gekko-sykkelen som en homage til denne. Grønn metallisk, dekalstriper, og kanskje navnet "Den Grønne Jævel" i gullfarget løkkeskrift!

Hvor går man for å evt. få ting sandblåst? Billakkerer?

e: Fått et tilbud på ca. en tusenlapp for å få sandblåst sykkelen. Kunne jo prøvd meg på å lakkere selv! Venter på svar fra sykkelverksted for bistand med å bygge sykkelen opp igjen etterpå, og så gjenstår spørsmålet hvorvidt det er verdt det i det lange løp.
 
Redigert: