Den store Rolex Explorer-tråden

IMG_1875.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Har en kompis i Aisa som ikke helt får til dette med lenke/str. - han trenger å finjustere, men skriver:

"..yes i have the easylink system but not the superior glidelock system"

Han har ikke greie på Rolex (ikke for mye jeg heller!) - men er ikke både Superior Lock System og Easylink samme opplegget??
 
Har en kompis i Aisa som ikke helt får til dette med lenke/str. - han trenger å finjustere, men skriver:

"..yes i have the easylink system but not the superior glidelock system"

Han har ikke greie på Rolex (ikke for mye jeg heller!) - men er ikke både Superior Lock System og Easylink samme opplegget??

Glidelock er vel den løsningen sub har?
 
Rolex har tre former for utvidbare låser:
- Easylink: et slags halvledd som kan vippes inn/ut under låsen (5mm), denne finner du Expl II (og vel de fleste andre?)
- Glidelock extension system: en glidende mekanisme gjemt under låsen, forlenger lenka med ca 2cm, til sub
- Glidelock extension system + Fliplock extension link: som over, men med ekstra ledd som er brettet sammen slik skranglelenke har, til Sea-dwellerne.

På Rolex.com vises nå Submariner med "DSSD-låsen". Frem til nå og på den Hulken jeg har fra 2015 er Glidlocken noe enklere enn den DSSD har hatt siden den kom, fra Rolex.com i dag:
Skjermbilde1.PNG



Easylink:
Rolex3.jpg

Submariner, i alle fall frem til nå nylig:
Rolex-Steel-Sub-glidelock-buckle.jpg


DSSD m/ekstra extension-ledd:
116660clasp.jpg
 
Redigert:
Rolex har tre former for utvidbare låser:
- Easylink: et slags halvledd som kan vippes inn/ut under låsen (5mm), denne finner du Expl II (og vel de fleste andre?)
- Glidelock extension system: en glidende mekanisme gjemt under låsen, forlenger lenka med ca 2cm, til sub
- Glidelock extension system + Fliplock extension link: som over, men med ekstra ledd som er brettet sammen slik skranglelenke har, til Sea-dwellerne.

På Rolex.com vises nå Submariner med "DSSD-låsen". Frem til nå og på den Hulken jeg har fra 2015 er Glidlocken noe enklere enn den DSSD har hatt siden den kom, fra Rolex.com i dag:
Vis vedlegg 38639


Easylink:
Vis vedlegg 38640
Submariner, i alle fall frem til nå nylig:
Vis vedlegg 38641

DSSD m/ekstra extension-ledd:
Vis vedlegg 38642

Dæven, såpass forskjellige.. Den siste DSSD´en så jo veldig praktisk ut! ..skal oversette og sende videre til Asia! Takk!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ostehøvel
I det hersens år 2011 fant Rolex ut at de skulle kjøre en dampveivals over sin fineste modell og dermed gjorde de muffinsen om til en pannekake. Jeg gråt.. Prøvde den nye på og forbannet meg over det, nei dette var ikke bra. Til Basel i år drømte jeg om en relansering tilbake til god gammel størrelse, det skjedde ikke. Det skjer nok ikke neste år heller , da kommer vel Daytona med cyclops.

Her om dagen prøvde jeg pannekaken en gang til, mest i frustrasjon.

Noe har skjedd på de årene siden jeg prøvde sist. Plutselig føltes det bedre ut. Skummelt.

Hva synes man om 21 serien?

 
I det hersens år 2011 fant Rolex ut at de skulle kjøre en dampveivals over sin fineste modell og dermed gjorde de muffinsen om til en pannekake. Jeg gråt.. Prøvde den nye på og forbannet meg over det, nei dette var ikke bra. Til Basel i år drømte jeg om en relansering tilbake til god gammel størrelse, det skjedde ikke. Det skjer nok ikke neste år heller , da kommer vel Daytona med cyclops.

Her om dagen prøvde jeg pannekaken en gang til, mest i frustrasjon.

Noe har skjedd på de årene siden jeg prøvde sist. Plutselig føltes det bedre ut. Skummelt.

Hva synes man om 21 serien?

"Plutselig føltes det bedre ut."

..tipper du går igjennom samme prosess som mange andre.

Blir vant til at større klokker er den nye normalen, at 42 begynner å bli like fin som den 40.

Bare vent, snart vil du lure på om ikke 40 egentlig er litt liten og pinglete.

Da klumpete 42 kom skyndte jeg meg og sikret et splitter nytt eksemplar av 40 - før den ble utsolgt for godt.

Etterhvert ble faktisk 42 anskaffet - fordi 40 begynte å bli liten, feig og pjuskete.
På en uforklarlig måte var den ikke lenger en veldig maskulin klokke. Det er nok grunnen til at så mange damer elsker den.

Bare å forberede seg, snart tipper du nok over du også - og må ha en 42 istedet..
 
Kommer aldri til å like 42mm explorer. Den blir for svær. Bruker en linde werdelin ganske mye så er ikke det at jeg er allergisk mot store klokker, men explorer fungerer best i 40mm. På samme måte som at Submariner fungerer bedre i 4-5 siffer enn 6 siffer kasse. At Rolex hiver seg etter den "trenden" store klokker er for tiden er ikke overraskende, men kanskje litt sent. Det virker som folk tar til fornuft og setter pris på litt mindre klokker igjen.