Den store Rolex Explorer-tråden

Ny Rolex Exp II kjøpt og stilt inn etter justervesenet.no den 4 oktober.
Etter det er den brukt ca 85-90% av tiden og har ikke vært stilt eller trukket opp etter det.
De dagene den ikke har vært brukt har den ligget i klokkeboks eller bare på nattbordet, men gangreserven er aldri blitt brukt opp. Ikke noe system på om den har ligget opp/ned/høyre/venstre.

Kontrollert i dag mot samme justervesenet.no
Avvik etter 2 1/2 måneds bruk: 0 sekund

Ok det.
 
Redigert av en moderator:
Er det noe jeg ikke får med meg her?
269194962_283029700463782_7840942792580464427_n.jpg
 
Har hatt to stk. 216570 Explorer II, eller var det tre? :oops:

Enig med fortalerne i at dette er en utrolig fin Rolex, faktisk en av mine favoritter. Størrelsen ble dessverre for drøy for mine 18,5-19 cm håndledd, det tok bare litt tid å innse. Den lå av en eller annen grunn rett og slett ikke bra på mine håndledd, og løsningen ble en 16570 i stedet.
Vis vedlegg 273250
Har og har hatt mange klokker som er større enn 42 mm, så jeg tror ikke nødvendigvis det er størrelsen det var noe galt med - snarere mine håndledd.

Ikke for å spore av diskusjonen igjen, men det er bedre å bruke et ordentlig automatisk urverk til dress, enten det er en dykker, pilot eller noe annet gøy, enn Apple-watch eller treningsklokke… Og mange kunne nok heller med fordel tatt en titt på dressen de har på seg, skjorten, beltet eller skoene - før de begynner å diskutere hvilken klokke som er innenfor:mrgreen:
Har samme erfaring som deg. Det var noe med passformen som ikke stemte på mitt håndledd. Litt trist i og med at Polar var drømmeklokken en stund. Nye submariner har mye bedre passform for min del.
 
Heisann og god jul til alle!

Kikker på en Rolex Explorer 214270 MK1 (2014) modell hos en forhandler nå. Condition er excellent (nesten som ny) og har etterspurt om det har vært gjort noen servicer. Alt av boks og dokumentasjon følger med. Jeg har ikke all verdens med erfaring i prising av klokker men har lest meg en del opp siste ukene. Har fra tidligere en Omega Seamaster 41mm, så har ikke vært innom Rolexer enda.

Jeg kan få den (etter rabattkode fra tredjeleverandør) for kr 77 500. Ut fra hva jeg ser på chrono og av det lille som ligger ute på finn virker det å være en ok pris. Er likevel litt usikker siden de fleste klokkene som ligger ute er 0-3 år gamle, mens denne er 7 år gammel.

Ser at Explorer har økt veldig mye i pris siste året, så ønsker ikke å kjøpe helt på topp i pris heller. Planlegger å ha den "livet ut", slik som med Seamasteren. Om klokken må på service asap, må jeg vel budsjettere med 5-6 lapper til det også?

Det jeg hovedsakelig lurer på er hva folk tenker om en Explorer til 77 500. Dårlig, ok eller bra kjøp?

Tar gjerne tilbakemeldinger på valg av klokke også (i forhold itl MK1 vs MK2 og 39mm vs tilbakegangen til 36mm).

Setter stor pris på alle innspill :)
 
Redigert:
Heisann og god jul til alle!

Kikker på en Rolex Explorer 214270 MK1 (2010) modell hos en forhandler nå. Condition er excellent (nesten som ny) og har etterspurt om det har vært gjort noen servicer. Alt av boks og dokumentasjon følger med. Jeg har ikke all verdens med erfaring i prising av klokker men har lest meg en del opp siste ukene. Har fra tidligere en Omega Seamaster 41mm, så har ikke vært innom Rolexer enda.

Jeg kan få den (etter rabattkode fra tredjeleverandør) for kr 77 500. Ut fra hva jeg ser på chrono og av det lille som ligger ute på finn virker det å være en ok pris. Er likevel litt usikker siden de fleste klokkene som ligger ute er 0-3 år gamle, mens denne er 11-12 år gammel.

Ser at Explorer har økt veldig mye i pris siste året, så ønsker ikke å kjøpe helt på topp i pris heller. Planlegger å ha den "livet ut", slik som med Seamasteren. Om klokken må på service asap, må jeg vel budsjettere med 5-6 lapper til det også?

Det jeg hovedsakelig lurer på er hva folk tenker om en Explorer til 77 500. Dårlig, ok eller bra kjøp?

Tar gjerne tilbakemeldinger på valg av klokke også (i forhold itl MK1 vs MK2 og 39mm vs tilbakegangen til 36mm).

Setter stor pris på alle innspill :)

Hei, vet ikke om forhandler er i Norge eller utlandet. Hvis i utlandet, har du hensyntatt mva ved importen ?
 
Hei, vet ikke om forhandler er i Norge eller utlandet. Hvis i utlandet, har du hensyntatt mva ved importen ?
Mva er inkludert i prisen ja. Har du noen formening om prisen? Var forresten en 2014 modell, ikke 2010. Service ukjent.
 
Redigert:
Heisann og god jul til alle!

Kikker på en Rolex Explorer 214270 MK1 (2014) modell hos en forhandler nå. Condition er excellent (nesten som ny) og har etterspurt om det har vært gjort noen servicer. Alt av boks og dokumentasjon følger med. Jeg har ikke all verdens med erfaring i prising av klokker men har lest meg en del opp siste ukene. Har fra tidligere en Omega Seamaster 41mm, så har ikke vært innom Rolexer enda.

Jeg kan få den (etter rabattkode fra tredjeleverandør) for kr 77 500. Ut fra hva jeg ser på chrono og av det lille som ligger ute på finn virker det å være en ok pris. Er likevel litt usikker siden de fleste klokkene som ligger ute er 0-3 år gamle, mens denne er 11-12 år gammel.

Ser at Explorer har økt veldig mye i pris siste året, så ønsker ikke å kjøpe helt på topp i pris heller. Planlegger å ha den "livet ut", slik som med Seamasteren. Om klokken må på service asap, må jeg vel budsjettere med 5-6 lapper til det også?

Det jeg hovedsakelig lurer på er hva folk tenker om en Explorer til 77 500. Dårlig, ok eller bra kjøp?

Tar gjerne tilbakemeldinger på valg av klokke også (i forhold itl MK1 vs MK2 og 39mm vs tilbakegangen til 36mm).

Setter stor pris på alle innspill :)
214270 mk1 har viserne fra 114270.
Dvs viserne fra en 36mm i en 39mm kasse. Med mk2 ble dette fikset så den har visere i riktig dimensjon.
Det er en ting som man ikke kan slutte å legge merke til når man først ser det.
Kan jo hende du liker korte visere da, men da er du hvertfall...

Og hvis klokka er fra 2014 er den vel ikke 11-12 år gammel..?
 
214270 mk1 har viserne fra 114270.
Dvs viserne fra en 36mm i en 39mm kasse. Med mk2 ble dette fikset så den har visere i riktig dimensjon.
Det er en ting som man ikke kan slutte å legge merke til når man først ser det.
Kan jo hende du liker korte visere da, men da er du hvertfall...

Og hvis klokka er fra 2014 er den vel ikke 11-12 år gammel..?

Ja, har lest og sett litt på det du nevner. Tror jeg skal kunne leve fint med det :)

Redigerte produksjonsåret fra 2010 til 2014, så glemte bare å rette opp alderen senere i teksten. Ut fra prishopp i 2022 og hva jeg ser på chrono etc virker det å være en god Explorerinngang jeg fikk til den prisen.
 
  • Liker
Reaksjoner: icejeep
Ja, har lest og sett litt på det du nevner. Tror jeg skal kunne leve fint med det :)

Redigerte produksjonsåret fra 2010 til 2014, så glemte bare å rette opp alderen senere i teksten. Ut fra prishopp i 2022 og hva jeg ser på chrono etc virker det å være en god Explorerinngang jeg fikk til den prisen.

Ble det handel ? isåfall gratulerer. Explorer er kule klokker. Sto en artikkel i DN nylig også:

 
  • Liker
Reaksjoner: rakso
Explorer II, sort eller hvit skive? Jeg klarer ikke å bestemme meg, blir den hvite skiven litt «blek»? Den er jo kanskje mer ikonisk, men den sorte virker å passe til flere situasjoner. Jeg ser for meg at denne klokken skal være med meg hver dag resten av livet, til dress, lek, sport og spill….
 
Jeg har ca 16,5cm håndledd, og har tidligere hatt Explorer II flere ganger. Den sitter komfortabelt på armen (baklokk bygger mye mindre enn sub), men var akkurat litt i største laget for meg i det lange løp. Lugs ble liksom litt for fritthengende utenfor håndleddet, særlig med litt luftig innstilling på lenken/clasp.
Dessverre. For digget alt annet. Nesten.. Har vurdert å kjøpe igjen om den kom med Ceramisk bezel.. Men lesbarhet, lume, sorte kanter på markører mot hvit skive med blå lume og orange detaljer.. Og det faktum at den ikke skriker "Rolex Submariner". Sort var fin og diskret i så måte men likevel tøff og maskulin..

Se her for sammenligning:
Rolex Submariner vs. GMT-Master II vs. Explorer 2
Hadde du Explorer 40mm eller 42mm?
 
Driver og fabulerer om å skaffe meg en Explorer 114270 eller en 214270 mk1
36 eller 39mm spiller ikke så stor rolle for meg, ei heller at viserene på 214270 er bittelitt for korte. Det som skurrer litt ved denne, er de blanke nummerere 3,6,9, som med rett refleksjon får dem til å poppe skikkelig, men feil refleksjon, blir borte..
Hvordan er dette i daglig bruk ?
 
Driver og fabulerer om å skaffe meg en Explorer 114270 eller en 214270 mk1
36 eller 39mm spiller ikke så stor rolle for meg, ei heller at viserene på 214270 er bittelitt for korte. Det som skurrer litt ved denne, er de blanke nummerere 3,6,9, som med rett refleksjon får dem til å poppe skikkelig, men feil refleksjon, blir borte..
Hvordan er dette i daglig bruk ?
Tenkte jeg aldri noe over så lenge jeg hadde den. Tviler på at du vil plages av det.
 
Explorer II, sort eller hvit skive? Jeg klarer ikke å bestemme meg, blir den hvite skiven litt «blek»? Den er jo kanskje mer ikonisk, men den sorte virker å passe til flere situasjoner. Jeg ser for meg at denne klokken skal være med meg hver dag resten av livet, til dress, lek, sport og spill….

Begge to er superkule . Eg valgte kvit pga eh bruker klokken en del på steder med dårlig sikt , og akkurat der er den kvite bedre. Ellers hadde eg levd godt med en svart også . Eg bruker min omtrent 70% av tida på en Barton silikonrem , 20 % på canvas og 10% på lenka.
 
Begge to er superkule . Eg valgte kvit pga eh bruker klokken en del på steder med dårlig sikt , og akkurat der er den kvite bedre. Ellers hadde eg levd godt med en svart også . Eg bruker min omtrent 70% av tida på en Barton silikonrem , 20 % på canvas og 10% på lenka.
Barton rem er ikke curved end, har du et bilde?