Den store Rolex Explorer-tråden

Expl2 burde Rolex fronte meir som ei "toolwatch" IMO. Og dermed ikkje kun ei lenkeklokke. Synes den detter litt mellom to stoler nå som den og skal vere en slags "finklokke"?
 
Men synes du Rolex brander Exp2 som finklokke? Slik har aldri jeg tolket det.
Alt av annonser, videosnutter etc som jeg husker å ha sett med Exp2 er grotter, fjell, klatring og lignende.
Jeg kikket på Rolex.com nå, og alt der er bilder og video i de kategoriene.
Exp 1 og 2 er vel de klokker jeg synes Rolex virkelig markedsfører som toolwatched
 
Men synes du Rolex brander Exp2 som finklokke? Slik har aldri jeg tolket det.
Alt av annonser, videosnutter etc som jeg husker å ha sett med Exp2 er grotter, fjell, klatring og lignende.
Jeg kikket på Rolex.com nå, og alt der er bilder og video i de kategoriene.
Exp 1 og 2 er vel de klokker jeg synes Rolex virkelig markedsfører som toolwatched
Men all klatring foregår med lenke? Eg er ingen klatrer, men ville valgt reim/Nato e.l.

Lenke=finklokke imo.

Toolwatch = strap.
 
Folk er forskjellige og folk bruker klokkene forskjellig. For meg er lenke supert til mykje som feks deskdiving , hente i barnehagen , lage middag , Netflix og shopping . Ved fysisk aktivitet og i kulde så er lenke bortimot ubrukelig .
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Men synes du Rolex brander Exp2 som finklokke? Slik har aldri jeg tolket det.
Alt av annonser, videosnutter etc som jeg husker å ha sett med Exp2 er grotter, fjell, klatring og lignende.
Jeg kikket på Rolex.com nå, og alt der er bilder og video i de kategoriene.
Exp 1 og 2 er vel de klokker jeg synes Rolex virkelig markedsfører som toolwatched

Ja for reklame lyger aldri ;)
Eg trur eg mykje godt kan garantere at dei som faktisk bruker klokkene til slikt ikkje bruker lenka . Sånn sett er det litt synd at Rolex ikkje benytta fjoråret på å lansere den med fleire reimopsjoner m.m som den toolwatchen den kan være , og til dels er . (Om en bytter reima )
En kan jo sende ei melding til kagge å spør om korfor han bytta ut lenka på sin Explorer ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Ja for reklame lyger aldri ;)
Eg trur eg mykje godt kan garantere at dei som faktisk bruker klokkene til slikt ikkje bruker lenka . Sånn sett er det litt synd at Rolex ikkje benytta fjoråret på å lansere den med fleire reimopsjoner m.m som den toolwatchen den kan være , og til dels er . (Om en bytter reima )
En kan jo sende ei melding til kagge å spør om korfor han bytta ut lenka på sin Explorer ?

Hvordan et produkt blir markedsført er ofte ganske annerledes enn hvordan det blir brukt i praksis, men poenget var vel at Explorer i stor grad markedsføres som en toolwatch, noe jeg er helt enig i.
 
Men all klatring foregår med lenke? Eg er ingen klatrer, men ville valgt reim/Nato e.l.

Lenke=finklokke imo.

Toolwatch = strap.
Den definisjonen av finklokke og toolwatch har aldri jeg hørt om eller lest. Men det betyr jo ikke at du kan se på det slikt selvfølgelig

Veldig mange (de fleste?) finklokker kommer jo på reim. PP Calatrava, Lange, Cartier Tank, JLC Reverso etc

Med toolwatch har alltid jeg tenkt på «tøff bruk», ikke om den er på nato, lær eller lenke.
Jeg fant en definisjon på nettet og den er veldig lik hva jeg legger i uttrykket: «The phrase “tool watch” was originally coined to describe watches that serve as tools to accomplish specific tasks, such as a divers' watch with a rotatable bezel and high resistance to pressure that is designed to be used underwater.»

For meg er Exp1 og 2 den absolutte toolwatch fra Rolex.

Selvfølgelig er reklame nettopp reklame, men det konseptet Rolex forsøker å selge er jo action og tøff bruk. Ligger jo i navnet Explorer = Oppdager/Eventyrer.

Jeg tror ikke at folk som bruker toolwatches tar av lenke og bytter til reim. Lenke er jo mye mer solid.
Jeg foretrekker nesten uten unntak lenke alltid om jeg kan. Unntatt til dress.
Skal ikke skryte på meg at jeg er verdens største eventyrer, men jeg har nå gått to ganger på ski over Grønland og vært på 4 av «The 7 summits». Med Rolex Sub date på lenke på alle disse turene. (Har hatt Suunto/Garmin på andre hånden utenpå jakken på de fleste turene for høyde, barometer etc)
 
Redigert av en moderator:
Det er vel strengt tatt ingen som bruker klokkene slik tanken var for 50 år siden. Min generelle oppfatning er at gimmicken er hva de var og ikke er. I dag har vi vel bedre verktøy til å holde tiden i ekstreme opplevelser er enn luksusklokker. Man kjøper historien og ikke ikke nytteverdien. Ta f.eks speedy og sub. Ikke mange proffe astronauter og dykkere som bruker de ift hvermansen som digger historien eller utseendet.
 
Redigert:
Ja, hvis vi er ærlige med oss selv så er disse gjenstandene vi er så glad i mest pynt & "mentalt LARP-tillbehør" i 2022 for de fleste av oss. Folk som faktisk er i de situasjonene idag har vel mer bruk for G-Shock osv enn et anakronistisk mekanikk-smykke fra Sveits. :p

(Men for all del kudos til folk som går over Grønland med Rolex osv altså, gøy å høre at noen mekaniske klokker gjør mer enn å være med i oppvaskummen og den lokale innsjøen!)
 
Redigert:
Ja for reklame lyger aldri ;)
Eg trur eg mykje godt kan garantere at dei som faktisk bruker klokkene til slikt ikkje bruker lenka . Sånn sett er det litt synd at Rolex ikkje benytta fjoråret på å lansere den med fleire reimopsjoner m.m som den toolwatchen den kan være , og til dels er . (Om en bytter reima )
En kan jo sende ei melding til kagge å spør om korfor han bytta ut lenka på sin Explorer ?
Disse to beholdt i alle fall lenken på over polhavet i 2000.
20KULpolfarerneGjeldnesOgL.jpg


Og originallenken sitter fortsatt på den ene.
DSC_0672~3.JPG
 
Så det er godt mulig det er berre mine armer som utvider seg betraktelig under fysisk aktivitet .Ei klokke som til stadighet skal minne deg om at den er der når en må få ting gjort , enten det er at den sitter for stramt , for laust eller der spenna/krona borrer seg inn i armen eller håndleddet er egentlig ganske irriterende. Eg oppdaga ihvertfall at eg ganske ofte måtte slenge fra meg klokka av nevnte grunner når eg dreiv med ting der den kom i vegen . Noke som fleire ganger har ført til at den har blitt glømt igjen på mildt sagt uheldige steder . Forøvrig et problem som eg aldri har hatt sia eg begynte å bruke nato og silikon på daglig klokkene mine.

No har det jo sine ulemper å ha en klokke som gjer lite av seg også då eg har knust glasset på den noken ganger og antageligvis stripa den opp en del.
 
Vi er jo forskjellige. Jeg føler ikke jeg har hatt slike problemer. Mine eldste klokker er nær 20 år og ingen av mine klokker har jeg trengt å justere lenkene på etter at urmaker har gjort initielle justeringer ved kjøp.
Jo forresten, min ene Tudor BB58 måtte jeg tilbake å justere da den var litt for løs etter første forsøk.
Jeg tror mine håndledd har hatt ganske identisk omkrets hele mitt voksne liv
 
Eg trur ikkje en er så forskjellige. Om en driver med fysisk aktivitet så får en muskelmasse , og denne vil variere i størrelse alt ettersom. Jobber en mykje med armene og spesielt hendene så merkes det ofte i underarmer. Når eg jobba som mest pleide eg å handle XL reimer ( ca 21,5cm) . I dag er eg vel nede på 18-19 ish .
 
Har en 16570 d-serie (2005), hvor jeg tror boksen jeg har ikke er den som originalt fulgte med. Jeg tror den er kjøpt i ettertid, ettersom klokka mangler papirer og boksen virker å tilhøre eldre modeller. Er det noen her som vet hvilke boks som fulgte med 16570 d-series i 2005? Ønsker å kjøpe riktig boks.