Den store Rolex Explorer-tråden

Føler jeg traff blink da jeg kjøpte denne sjarmøren som min første Rolex. Bruker den mer eller mindre hver dag, og har ingen planer om å legge den i boksen med det første. På sikt frister det å utvide samlingen med en til fra samme merket hvis muligheten byr seg.

FullSizeRender 3.jpg
 
Fun fact om 124270 (og muligens sikkert tidligere 36mm Explorer også).

Skiva og glasset er større på en 36mm Explorer enn på Submariner og GMT Master II.

Så selv om det er ansett som en liten klokke, har den bedre lesbarhet enn de større modellene.
 
Fun fact om 124270 (og muligens sikkert tidligere 36mm Explorer også).

Skiva og glasset er større på en 36mm Explorer enn på Submariner og GMT Master II.

Så selv om det er ansett som en liten klokke, har den bedre lesbarhet enn de større modellene.
Det er jo også litt det som gjør at OP41, Explorer 39 osv. ser så jækla svære ut. For min del er jeg litt der at hvis du synes en 41 mm Sub er perfekt, så er det 36 som blir riktig hvis du skal ha Explorer, OP eller DJ.
 
Liker Exp2 Polar bedre og bedre. Gleder meg til jeg får min.

Ove: Den virker også å ikke bære så veldig stort selv om den er 42mm ? hvordan er den på armen ?
Nye 42mm Exp II bærer fantastisk på armen.
Har knapt hatt den av siden jeg fikk den 4 oktober. Jeg tar på noen andre med jevne mellomrom fordi jeg «synes synd» på de som bare blir liggende ubrukt i boksen.
Men som regel varer det bare en dag og så er Exp II tilbake på lanken.

For tiden min absolutt favoritt og jeg vurderer å kjøpe den sorte også.
 
Nye 42mm Exp II bærer fantastisk på armen.
Har knapt hatt den av siden jeg fikk den 4 oktober. Jeg tar på noen andre med jevne mellomrom fordi jeg «synes synd» på de som bare blir liggende ubrukt i boksen.
Men som regel varer det bare en dag og så er Exp II tilbake på lanken.

For tiden min absolutt favoritt og jeg vurderer å kjøpe den sorte også.

Flott å høre, den virker ganske slank også ? prøvd den med skjorte ? tror kanskje den går greit under.

Håper det er ok å linke til andre nettsteder, leste også en fin artikkel om den her med gode bilder:

 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Har bare prøvd på en Exp2 (forrige generasjon) noen minutter, men min umiddelbare tanke var at den ikke føltes veldig stor. Mye skyldes nok at den er relativt tynn/lav og en ganske heftig avsmalning på lenken. Akkurat disse to elementene er noe Rolex gjør veldig bra på mange modeller, og er noe som gjør at bærekomforten er noe helt annet enn på f.eks. SM300, AT og diverse mursteiner fra Tudor. Så klart, Exp 2 er jo en relativt stor klokke, men hvis du ikke har hatt trøbbel med lengde og bredde på andre 42 mm klokker så vil nok denne oppleves som ganske smekker. Om den glir under et skjorteerme er jeg litt usikker på, for min del måtte jeg ned i 36 mm klokker før det skjedde helt uanstrengt (her ble exp 39 litt klumpete).
 
  • Liker
Reaksjoner: icejeep
Jeg hadde forrige generasjon exp.II og må si den var helt perfekt for meg. Den eneste klokken jeg virkelig angrer på at jeg solgte. Den er helt rå, spesielt med hvit skive.
 
  • Liker
Reaksjoner: icejeep
Den føles overhode ikke stor til tross for 42mm. Jeg var skeptisk før jeg mottok den, men skepsisen forsvant umiddelbart.
Jeg har nok helt gjennomsnitt håndledd: 19cm/7:5 inch

Siden klokken er ganske tynn og bezelen skråner slik den gjør så glir den rett under skjorteermet. Null problem.

Jeg bruker dress 4-5 dager i uken og denne er helt uproblematisk. Jeg er ganske old school og konservativ i stilen og vanligvis bruker jeg PP Calatrava, Rolex OP, tynn JLC eller tilsvarende, men Exp II funker som snus.
Til sammenligning kunne det aldri falt meg inn å for eksempel bruke en Sub.
Dette er nok det mest sporty jeg kunne tenke meg å bruke til dress.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: icejeep
Har hatt to stk. 216570 Explorer II, eller var det tre? :oops:

Enig med fortalerne i at dette er en utrolig fin Rolex, faktisk en av mine favoritter. Størrelsen ble dessverre for drøy for mine 18,5-19 cm håndledd, det tok bare litt tid å innse. Den lå av en eller annen grunn rett og slett ikke bra på mine håndledd, og løsningen ble en 16570 i stedet.
45C905B3-E70C-4300-A74A-49A9045DA1FD.jpeg

Har og har hatt mange klokker som er større enn 42 mm, så jeg tror ikke nødvendigvis det er størrelsen det var noe galt med - snarere mine håndledd.

Ikke for å spore av diskusjonen igjen, men det er bedre å bruke et ordentlig automatisk urverk til dress, enten det er en dykker, pilot eller noe annet gøy, enn Apple-watch eller treningsklokke… Og mange kunne nok heller med fordel tatt en titt på dressen de har på seg, skjorten, beltet eller skoene - før de begynner å diskutere hvilken klokke som er innenfor:mrgreen:
 
Liker Exp2 Polar bedre og bedre. Gleder meg til jeg får min.

Ove: Den virker også å ikke bære så veldig stort selv om den er 42mm ? hvordan er den på armen ?

Hei. Sitter overraskende bra på mine tynne håndledd på 17,5 cm. Meget behagelig. Kanskje også hakket bedre enn Sub med maxicase. Mangler bare mikrojusteringen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: icejeep
Jeg har ca 16,5cm håndledd, og har tidligere hatt Explorer II flere ganger. Den sitter komfortabelt på armen (baklokk bygger mye mindre enn sub), men var akkurat litt i største laget for meg i det lange løp. Lugs ble liksom litt for fritthengende utenfor håndleddet, særlig med litt luftig innstilling på lenken/clasp.
Dessverre. For digget alt annet. Nesten.. Har vurdert å kjøpe igjen om den kom med Ceramisk bezel.. Men lesbarhet, lume, sorte kanter på markører mot hvit skive med blå lume og orange detaljer.. Og det faktum at den ikke skriker "Rolex Submariner". Sort var fin og diskret i så måte men likevel tøff og maskulin..

Se her for sammenligning:
Rolex Submariner vs. GMT-Master II vs. Explorer 2
 
  • Liker
Reaksjoner: icejeep
takk for info. Virker som denne blir bra for meg, har Ca 19 cm håndledd. Bruker enten skjorte eller genser på jobb så da blir nok denne en god match og kan være med på alt enten på jobb eller fritid :)
 
Jeg kjøpte min sorte 216570 sommeren 2018 - fikk til og med rabatt(!) fra AD. Klokken er nok min favoritt fra hele katalogen, men dessverre ble den et hakk for stor for meg. Ikke nødvendigvis for stor for hånden (har gjennomsnittlig håndledd, flatt ca 19cm) men rent visuelt sett. Lenken er tipptopp og hele pakken er jo bygd som en tanks. Litt diskret er den også. Et safe valg på alle mulige måter, egentlig.


cFX0QA6.jpg