Den store Rolex Explorer-tråden

Hei. Jeg har selv en 16570 fra ca samme år, men hvit urskive. Den ble kjøpt av forrige eier, ny på Bjerke, og ble da solgt ny med submariner lenke og clasp, mot et tillegg i prisen. Kan være det her også? AD var litt mer fleksibel før :)
 
Hei.
Litt usikker på om denne posten bør ligge her, men prøver allikevel.

Jeg har i lang tid ikke vært noe fan av Rolex. Helt til jeg fikk øynene opp for Explorer II... Nå er det kun Rolex på ønskelisten.
Akkurat nå ser jeg bare på denne modellen pga pris og at den er sportslig. Har kommet over et pent eksemplar på finn.no:
http://finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=57456741
Hva mener ekspertene om denne? Jeg har et budsjett på ca. 30K.
Ser at denne har ligget ute en stund, i tillegg til at selger har en utløpt annonse fra tidligere. Hva kan være grunnen til at den ikke er solgt? Kun pris? Hva mener dere er en fair pris for dette ekemplaret?
Legger ved link til den utgåtte annonsen: http://finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=56535271
Det kom opp i en tidligere tråd at denne kanskje har byttet claspen (noe lengre enn hva den burde være). Stemmer dette?

Takker for all hjelp!

Explorer II er en flott og anvendelig klokke. Solgte min sorte 16570 i et svakt øyeblikk, og har angret siden.

Når det gjelder dette eksemplaret er det et forhold som gjør den mindre interessant - skiven er byttet på tidligere service. En 16570 fra 95 skal ha visere og markører i tritium, og disse er nå luminova. Dette trekker ned prisen, og gjør at mange faller av. Deriblant meg selv, som alltid er på jakt etter 16570...

Men for all del, det er jo en flott hverdagsklokke som man i tillegg kan lese tiden i mørke med ettersom tritium delene er byttet ut. Disse ville ikke lyst i dag pga halveringstiden på tritium.

Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: RemiWM
Explorer II er en flott og anvendelig klokke. Solgte min sorte 16570 i et svakt øyeblikk, og har angret siden.

Når det gjelder dette eksemplaret er det et forhold som gjør den mindre interessant - skiven er byttet på tidligere service. En 16570 fra 95 skal ha visere og markører i tritium, og disse er nå luminova. Dette trekker ned prisen, og gjør at mange faller av. Deriblant meg selv, som alltid er på jakt etter 16570...

Men for all del, det er jo en flott hverdagsklokke som man i tillegg kan lese tiden i mørke med ettersom tritium delene er byttet ut. Disse ville ikke lyst i dag pga halveringstiden på tritium.

Lykke til!

Takk for godt og utfyllende svar om dette uret. Det med at skiva er byttet visste jeg ikke. Slik jeg ser det, så må det være rom for å forhandle om pris på denne. Den har ligget lenge ute, og div deler er byttet ut.
Tar gjerne i mot flere tips.
 
Explorer skal ha en kortere clasp, lik den på gmt-master. Min fra 89 har uten flip-over, (oyster lock) Men var ikke mange år den kom med det tror jeg. Ser for meg litt polert ut også, springbarsene stikker liksom litt ut av lug holes. Men har vel sett værre også. Kanskje ikke no gæli kjøp hvis han går med på >30K. Mener også luminova kom i 1997 el no. Så sjekk med selger om visere og skive er byttet. Kanskje @MINUTE_REPEATER kan komme med noen kloke ord?

Edit: Ser at noen andre påpekte luminova også.
Edit2: Etter søk på interwebsen, så påstår noen at luminova kom i 1998 på disse...så usikker

Men explorer er en fantastisk klokke ;)



 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: RemiWM
Explorer skal ha en kortere clasp, lik den på gmt-master. Min fra 89 har uten flip-over, (oyster lock) Men var ikke mange år den kom med det tror jeg. Ser for meg litt polert ut også, springbarsene stikker liksom litt ut av lug holes. Men har vel sett værre også. Kanskje ikke no gæli kjøp hvis han går med på >30K. Mener også luminova kom i 1997 el no. Så sjekk med selger om visere og skive er byttet. Kanskje @MINUTE_REPEATER kan komme med noen kloke ord?

Edit: Ser at noen andre påpekte luminova også.
Edit2: Etter søk på interwebsen, så påstår noen at luminova kom i 1998 på disse...så usikker

Men explorer er en fantastisk klokke ;)




Takk for tilbakemeldingen. Hører gjerne noen synspunkter fra @MINUTE_REPEATER
om han har mulighet.
Jeg har i hvertfall sendt en mail til selger og hørt om det er mulig å se på uret.
 
Ser godt polert ut ja. Luminova skive, noen samleklokke blir det aldri. Men sikkert en fin bruksklokke. Det kommer litt an på hva man er ute etter:)
 
Apropos leking @Loevhagen, takk for tips om Pixlr og hvit Explorer 2 review/bilder...

Måtte teste litt selv, muligens too much, men synes det ble litt artig:

20150526_235915_20150527001652562_zpsypbiz4hl.jpg
 
Det måtte bli en Explorer II. Bare helst ikke nå, men for eksempel om et år. Når jeg er ferdig på skolen.

...neida.

Det skulle ikke mer til enn å se forholdet mellom sparerente og rolexrente i et teknisk perspektiv før jeg klarte å overtale meg selv. Jeg ba en kompis om å si ifra om han skulle selge sin 16570 og det gjorde han og jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne avslå. Etter en svært kort diskusjon med meg selv satt jeg med sprukket sparekonto på toget inn til Oslo for å hente klokka.

CB0247D4-AEC0-4F67-B6E0-4A0F2D833F04_zpsdrejbl00.jpg


Jeg dro naturligvis rett på fest og sannsynligvis fikk alle med seg at jeg hadde kjøpt ei dyr klokke der. Jeg våknet opp med skallebank og erindringen av å ha vært en hovmodig drittsekk, det stikk motsatte av hva Archie Luxury hadde karakterisert en eier av en Explorer II som. Skammen var reell. Mitt gryende missmot fremmet også spørsmålet om hvorvidt en i beste fall gjennomsnittlig økonomistudent kunne gjøre seg fortjent til et klokke laget for ekspedisjoner.

Jeg har lovet meg selv å ikke være en hovmodig drittsekk med rolex igjen, og at klokken i hvertfall skal få oppleve en jævlig lang skitur. For klokker trenger ikke nødvendigvis å karakterisere hvem man er ned til minste detalj. Kanskje heller hvem man ønsker å være.
 
Jeg ønsker meg en 114270. Finnes ikke i butikk lenger. De vokser ikke akuratt på trær i det norske bruktmarkedet heller. Hvor kan det anbefales at jeg leter? Finnes det noen foretrukne selgere eller markeder dere Rolex folk bruker? Og finnes det noen varianter av denne? Har sett på Ebay at man gjerne oppgir y-series,m-series osv. Uten at det sier meg noe.. Hjelp.

Mvh
forhenværende Omega bruker
 
Jeg ønsker meg en 114270. Finnes ikke i butikk lenger. De vokser ikke akuratt på trær i det norske bruktmarkedet heller. Hvor kan det anbefales at jeg leter? Finnes det noen foretrukne selgere eller markeder dere Rolex folk bruker? Og finnes det noen varianter av denne? Har sett på Ebay at man gjerne oppgir y-series,m-series osv. Uten at det sier meg noe.. Hjelp.

Mvh
forhenværende Omega bruker

Som Loevhagen sier kan du sette inn en WTB. Det beste for deg hadde nok vært å kjøpe av en såkalt "good guy" fra tidssonen.
Det går også an å søke gjennom http://www.chrono24.no/ og se om du finner noe du liker! :) Lykke til med kjøpet.
 
Siden du ser etter 36mm, så kan en 116000 være et alternativ. Du får ikke triangel på urskiven, men du får krone. Då får ikke helfarget sort urskive, men du får sunburst skive. Du får ikke mercedesvisere, men du får nye DJ-visere. Du kan sette på 114270-visere hvis du vil fordi de passer. Du får ikke solide 3-6-9 i metall uten lume på urskiven, men 3-6-9 med lume.

11379046_1094430780573143_1861915015_n.jpg
 
Siden du ser etter 36mm, så kan en 116000 være et alternativ. Du får ikke triangel på urskiven, men du får krone. Då får ikke helfarget sort urskive, men du får sunburst skive. Du får ikke mercedesvisere, men du får nye DJ-visere. Du kan sette på 114270-visere hvis du vil fordi de passer. Du får ikke solide 3-6-9 i metall uten lume på urskiven, men 3-6-9 med lume.

11379046_1094430780573143_1861915015_n.jpg

Takk for tipset. Men, jeg liker de tingene ved Explorer som denne ikke har. Har hatt en WTB for en tid tilbake uten henvendelser så derfor antar jeg at jeg må søke litt bredere.
 
Siden du ser etter 36mm, så kan en 116000 være et alternativ. Du får ikke triangel på urskiven, men du får krone. Då får ikke helfarget sort urskive, men du får sunburst skive. Du får ikke mercedesvisere, men du får nye DJ-visere. Du kan sette på 114270-visere hvis du vil fordi de passer. Du får ikke solide 3-6-9 i metall uten lume på urskiven, men 3-6-9 med lume.

11379046_1094430780573143_1861915015_n.jpg
Jeg har selv en 116000 @Loevhagen og jeg mener dette må være Rolex sin mest undervurderte klokke!
Just my two cents! Ps nydelig utgave av arten! :)
 
Redigert:
Takk for tipset. Men, jeg liker de tingene ved Explorer som denne ikke har. Har hatt en WTB for en tid tilbake uten henvendelser så derfor antar jeg at jeg må søke litt bredere.

Skjønner. Jeg tenkte det samme - og endte opp med å transformere en 116000 til en 114270.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75